Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc hangt/traag bij massa foto's  (gelezen 1302 keer)

pc hangt/traag bij massa foto's
« Gepost op: 2013/06/05, 20:41:39 »
Hey iedereen,

ik zit met een raar fenomeen, even de situatie schetsen:
ik zit met een ipcamera die bij beweging telkens een paar foto's trekt en upload naar mijn nas,
de foto's zijn amper 20 à 30kb groot maar.....
als ik bv 100 foto's heb dan is er geen enkel probleem, alle foto viewers die ik heb roept ze op zonder problemen alsook het bladeren in die map geen probleem.
dit vanaf mijn nas.
Maar als ik enige tijd niet kijk naar die foto's en het aantal loopt hoog op bv zoals gisteren ongeveer 15000 stuks, dan flipt mijn pc.
mijn eerste gedacht was omdat deze gelezen werden vanaf de nas, maar na de map te verplaatsen naar lokale schijf, hetzelfde probleem.
alle viewers slaan tilt (werken wel na verloop van tijd) alsook browsen door de map gaat moeizaam.
Iemand een idee why?
ik veronderstel dat mijn pc krachtig genoeg is: I7processor met 6 gigs geheugen ubuntu 12.04 LTS die draait op een SSD schijf van 128 gig en een tweede harde schijf van 500 gig om data op te slaan, alhoewel mijn meeste data op de nas staat.

Alvast merci voor tips in welke richting ik moet gaan zoeken....

Met vriendelijke groeten,
Wim

Offline jan11000

  • Lid
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/05, 21:06:24 »
Is dacht ik normaal, want dit zijn veel foto's.
Misschien kun je een script maken die de foto's in een map onderverdeeld per 2000 foto's.

Offline joop905

  • Lid
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/05, 22:20:06 »
En wat voor type netwerk en nas gebruik je dan (10/100/1000)

Offline vanadium

  • Lid
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/05, 22:38:04 »
Het zou kunnen zijn dat het grote aantal bestanden in één enkele folder een van de redenen is van de vertraging. Daar komt nog eens bij dat voor al die foto's ook thumbnails worden bijgehouden, ook allemaal zeer vele bestandjes in één enkele directory.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/05, 23:26:12 »
Ik zit inderdaad ook aan de miniaturen te denken....

Probeer dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Maak-de-opslagplaats-van-de-miniaturen-leeg-en-beperk-de-omvang
(punt 3, linkerkolom)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/05, 23:35:24 door Pjotr »

Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/06, 00:05:07 »
Probeer een andere bestandsbeheerder, bijvoorbeeld Dolphin, als je toch graag miniatuurweergaven wilt behouden. Nautilus is niet zo snel en is naar mijn beleving flink trager geworden ten opzichte van jaren geleden.

Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/06, 10:41:34 »
Probeer een andere bestandsbeheerder, bijvoorbeeld Dolphin, als je toch graag miniatuurweergaven wilt behouden. Nautilus is niet zo snel en is naar mijn beleving flink trager geworden ten opzichte van jaren geleden.

Dolphin is op sommige punten iets beter ja, maar naar mijn beleving is Nautilus nog steeds even snel als altijd.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/06, 11:20:44 »
Ik fotografeer er stevig op los. Bij een clubevenementje komen er gauw 300 bestanden bij, RAW en JPG. Plus dat ik ze nog eens verklein voor ik ze online zet.

In het begin van dat mooie digitale tijdperk hernoemde ik die foto-bestanden per dag of evenement (de bestandsnaam dus) met de Thunar Massaal hernoemen tool. Geweldig ding! Die bestanden stonden verder allemaal in één map. Nou ja, niet echt allemaal. Per kalenderjaar wel een aparte map dan.

Daar ben ik van af gestapt. Dat gaf hetzelfde probleem als waar jij nu tegen op loopt. Nou heb jij erg veel heel kleine en ik heb ook die heel grote RAW bestanden. Die gooide ik later ook in een aparte map.

Mappen met heel veel bestanden is niet slim naar mijn ervaring. Dus ik maak nu per dag een aparte map. Ik heb nu een mapstructuur jaar, submap maand, submap dag.

Van alle beheerprogramma's heb ik inmiddels ook wel genoeg. Ik wil niet afhankelijk zijn van één programma, tienduizend thumbnails, xml bestandjes en noem maar op. Ik zet op belangrijke opnamendagen een tekstbestandje in de map waarvan de bestandsnaam net als vroeger bij dat Massaal Hernoemen gebeuren weergeeft waar het om gaat. Een soort tags dus. En het bevat een woord wat aangeeft dat het een indexbestand is. Bijvoorbeeld fotoindex. Als ik dan daarop zoek met één van die prachtige ouderwetse terminalcommando's zoals find komt de hele bubs netjes boven water.

Simpel en robuust. Alles kan kapot, maar hoe simpeler hoe beter. Mijn foto's zijn me lief en als ik ze niet kan vinden zijn ze net zo hard weg als een computercrash.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ook al is jouw situatie wat anders!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/06, 12:52:16 »
Hier worden de foto's automatisch aangemaakt aan een snel tempo. Het zal er op aankomen het automatische proces te kunnen bijsturen om met regelmaat foto's in aparte folders te verplaatsen. Linux heeft in principe wel tools om dat te doen: een cron job die op geregelde tijdstippen een scriptje start, dat een nieuwe folder aanmaakt (vb naam: datum en tijd) en alle foto's naar daar verplaatst, kan hier al helpen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/06, 14:58:18 »
In Ubuntu 13.04 worden de thumbnails van nautilus gecached in .cache/thumbnails. Ik heb mijn foto's eens omgezet naar 64x64 thumbnails in éénzelfde folder. Er zijn er 21000, Nautilus kraakt daar inderdaad op. Bestanden (met preview aam) worden zichtbaar na een zestal seconden. Zolang niet alle thumbnails aangemaakt zijn, "verspringt" het scherm: blijkbaar wordt een bestand slechts in volgorde gezet als het ook een thumbnail heeft.

Eens alle thumbnails aangemaakt zijn, stopt het processorverbruik van nautilus en kan je "stabiel" met pageup/pagedown of de scrollbar door de bestanden scrollen. Het gaat al wat vlotter als de nautilus previews afstaan.

Ook de thumbnail cache stijgt natuurlijk  tot over de 21000 exemplaren.

Met image viewer eog merk ik echter praktisch geen enkele vertraging. Misschien omdat mijn testbestandjes heel klein zijn.

Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/07, 11:03:55 »
Ik ga jullie tips eens uitproberen en laat hier iets weten,
cronjobs en dergelijke kan ik niet gebruiken omdat mijn pc niet constant aanstaat (de camera stuurt zelfstandig naar de nas)
Met vriendelijke groeten,
Wim

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: pc hangt/traag bij massa foto's
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/16, 16:38:43 »
Wat betreft het automatisch opschonen van de map .thumbnails/normal: er staan bij nog een heel pak in .thumbnails/large en nog anderen in .thumbnails/fail/gnome-thumbnail-factory bij Ubuntu 12.04/LinuxMint13.
Allen samen vele honderden Mbytes.
@Pjotr: geld de in dconf-editor gedane wijziging voor de automatische opruiming van al deze mappen ?

edit: inderdaad, zonet uitgezocht en nu zijn er een pak minder thumbnails
« Laatst bewerkt op: 2013/06/16, 17:13:43 door lacer »
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550