Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Mixxx en Jack  (gelezen 3057 keer)

[OPGELOST] Mixxx en Jack
« Gepost op: 2011/06/24, 15:02:06 »
Hallo,

Ik probeer het volgende werkend te krijgen:
Ik draai muziek met Mixxx.
Ik wil graag mijn systeem geluiden nog kunnen horen(oa vanwege Skype), daarvoor heb ik de jack-plugin voor PulseAudio geinstalleerd.
Om de volume van alles goed te krijgen wil ik alles via jack_mixer laten lopen.

Zonder Mixxx gaat alles prima.
Als ik alleen de Master Output van Mixxx (in Mixxx ConfiguratieVenster) aansluit op systeem gaat het ook goed.
Nu wil ik graag ook de koptelefoon-output aansluiten van Mixxx, en de Master niet op systeem. Maar dan krijg ik een foutmelding dat Audio-device niet geopend kan worden.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben, en dat dat iemand een oplossing weet.

B.v.d. Rick
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 13:46:11 door rick.blub »
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: Mixxx en Jack
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/24, 15:23:50 »
Als je geen instellingen maakt voor de koptelefoon werkt Mixxx dan wel gewoon via jack mix?

Waarschijnlijk probeer je de koptelefoon op dezelfde geluidskaart aan te sluiten als jack al in gebruik heeft. Als jack draait neemt hij de gehele geluidskaart in gebruik en moet je dus alles via jack doen. In het geval van Mixxx betekend dat dus een 2e geluidskaart voor je koptelefoon. Een extern usb dingetje van een tientje is hier goed genoeg voor. Kan je Trust aanraden maar mag ook best een sweex zijn als je liever nog minder uitgeeft.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Mixxx en Jack
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/24, 16:26:48 »
Nee, ik heb maar een uitgang, maar ik wil de Master niet verbinden aan mijn boxen, maar aan IDJC, en de koptelefoon aan mijn boxen.

Als ik koptelefoon op None zet werkt het wel ja.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: Mixxx en Jack
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/25, 12:03:55 »
Ik heb het nu voor elkaar gekregen om Mixxx zowel master as koptelefoon outgang te gebruiken.
Ik start Mixxx nu als allerlaatste.
Dan verbind ik in Mixxx de Master met IDJC, en headphone,met systeem.
Vervolgens verander ik dan in Qjackctrl dat het via jack_mizer loopt.

Tot zover werkt dat, maar nu krijg ik van de jack-plug voor pulseaudio geen geluid meer, wat wel zo is als ik alleen de master aan systeem verbind(in Mixxx)

Weet iemand hier iets op?

EDIT:
Mixxx maakt gebruik van het programma pasuspender. Deze schakelt pulseaudio tijdelijk uit.
In dit geval zou Mixxx dat niet moeten doen, maar ik weet niet of en hoe dat kan.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 13:30:08 door rick.blub »
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: [OPGELOST] Mixxx en Jack
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/25, 13:47:58 »
Ik heb een oplossing gevonden.

Ik heb het programma pasuspender in de map /usr/bin veranderd, en er een leeg bestand met die naam voor in de plaats gezet.

Nu laat mixxx een leeg programma in, pulseaudio blijft actief, en aangesloten op jack.
Werkt perfect :D
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Re: [OPGELOST] Mixxx en Jack
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/25, 16:21:48 »
Bah, bah.... doe maar lekker vies, dan die je al vies genoeg... :)

Beetje een dirty hack maar als het werkt.... waarom niet?...

Ik ben op het moment even in een win7 testweek en probeer dus echt even niet te rebooten maar zal komende week eens kijken of er geen betere oplossing te vinden is.

Ik weet niet wat je met het originele bestand hebt gedaan maar als je die bewaard hebt kan je misschien beter een opstart-script maken voor Mixxx waarin je de hack toepast, als je dan een ander programma hebt wat pasuspender gebruikt of wil deinstalleren dan krijg je iig geen errors.

Je zou dus bv het originele bestand /usr/binpasuspender kunnen hernoemen naar /usr/bin/pasuspender.original
Het lege bestand hernoemen naar /usr/bin/pasuspender.empty en standaard een symlink plaatsten genaamd pasuspender naar pasuspender.original. Dan kan je een opstart-script maken voor mixxx waarin je de symlink aanpast voor en na het draaien van mixxx.

(dit is hoe ik het zou doen vanaf een verse installatie, dus niet gebaseerd op jouw huidige situatie, eerst pasuspender herinstalleren of originele bestand terug plaatsen voordat je dit toepast)

Voorbereiding:
cd /usr/bin
sudo mv pasuspender pasuspender.original
sudo touch pasuspender.empty
sudo ln -s pasuspender.original pasuspender

Mixxx startupscript: (plaats in bv /usr/local/bin of /usr/bin en geef een toepasselijke naam bv: startmixxx)
#!/bin/sh

rm /usr/bin/pasuspender
ln -s /usr/bin/pasuspender.empty /usr/bin/pasuspender

su -c GEBRUIKERSNAAM 'mixxx'

rm /usr/bin/pasuspender
ln -s /usr/bin/pasuspender.original /usr/bin/pasuspender

exit 0

Vervang GEBRUIKERSNAAM in het script door jouw gebruikersnaam.

Dit script moet je opstarten met gksudo maar mixxx draait wel als je gewone gebruiker. Als je kde gebruikt of iets anders kan je natuurlijk gksudo vervangen door gksu, kdesu of kdesudo afhankelijk van welke je geinstalleerd hebt.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 16:27:20 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: [OPGELOST] Mixxx en Jack
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/27, 17:25:12 »
Dit is inderdaad niet een hele 'schone' manier om het op te lossen, maar het werkt wel =)

Ik heb inderdaad het origineel zo hernoemd. Heb alleen geen link gemaakt ofzo.
In principe zou ik het programma nooit nodig moeten hebben, want wanneer wil je je geluidsserver nou uitschakelen... En wanneer ik weet dat het moet kan ik het programma ook handmatig laden.
Het programma verwijderen kan ook niet, want jack en mixxx (en misschien ook nog wel andere) zijn er van afhankelijk.

Maar toch bedankt voor het idee. Het werkt in iedergeval, en daar ging het om =D

Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.