Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot winxp en ubuntu  (gelezen 1295 keer)

imation1

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Gepost op: 2008/05/01, 15:59:11 »
Ik weet dat deze vraag al eerder is gesteld maar ik kom er niet helemaal uit. Op schijf 1 staat winxp en op schijf 2 wil ik ubuntu installeren.Kies je dan bij de installatie handmatig hdb en gaat de installatie dan automatisch verder of moet je dan ook de swap ,root en home partie handmatig instellen. En hoe zit het met het aanhechtpunt?

Offline joop905

  • Lid
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/01, 16:04:24 »

imation1

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 16:15:53 »
Dit is een installatie op dezelfde schijf maar ik wil het graag op een aparte schijf.


imation1

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/01, 17:13:26 »
@Joop. Ik ga naar schijfruimte voorbereiden-> handmatig->partities voorbereiden->sdb1->bewerk partitie en maak een partitie van 10gb, gebruik als ext3 met aanhechtpunt / Nu komt het scherm veranderingen wegschrijven->verder. Als dit gebeurd komt hij met een fout dat de veranderingen niet kunnen worden doorgevoerd.
Wat nu??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/01, 17:15:41 »
Als je er zo niet uitkomt, dan kun je ook kiezen voor de eenvoudigste methode (Ubuntu op één partitie):
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

imation1

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/01, 17:18:13 »
Dat wil ik juist niet. De automatische installatie is ook geen probleem. Ik wil de 2e schijf als linux schijf gebruiken.

imation1

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/01, 17:24:23 »
De 2 e schijf is nu nog  als ntfs geformateerd. Zit daar mogelijk het probleem?

Sathopper

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/01, 18:17:50 »
Ik heb de schijf met XP op de 2de Sata aansluiting gezet en de lege schijf voor Hardy op de eerste aansluiting.
Na het installeren van Hardy krijg ik met opstarten automatisch het keuze menu voor Hardy of XP dus hij herkend het automatisch als er een schijf is met een XP installatie.

king2008

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/02, 10:42:45 »
pjotr123 quote eenvoudigste methode
tip 9. Tot slot: Windows de nieuwe schijfindeling laten herkennen. U hebt nu Ubuntu naast Windows gezet, en u kunt in het opstartmenu van Grub kiezen uit twee besturingssystemen. De eerste keer dat u nu Windows weer start, zal die merken dat zijn schijfruimte kleiner is geworden. Daar moet Windows zichzelf even op instellen. U krijgt dan tijdens de opstart van Windows een blauw scherm te zien met witte letters, waarop Windows mededeelt dat hij de harde schijf controleert en "repareert". Laat Windows rustig zijn gang gaan. Daarna wil Windows herstarten; na de herstart is hij gewend aan zijn nieuwe schijfruimte en werkt Windows weer als vanouds.
unquote
zoals imation1 wil ik ook graag Ubuntu installeren op de twééde schijf - het probleem is dat windows die tweede schijf NIET eens herkent - het opstartmenu GRUB hangt en geeft een error 22-melding.....

imation1

  • Gast
Dual boot winxp en ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/03, 12:53:15 »
@sathopper Herkent hij als je de 1e schijf met xp weer aansluit  beide besturingssystemen of moet je dan nog iets extra's doen.