Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe maak ik van thunderbird backup?  (gelezen 1897 keer)

Offline Willemtk

  • Lid
hoe maak ik van thunderbird backup?
« Gepost op: 2009/02/11, 12:24:59 »
Ik zou graag overschakelen van evolution op thunderbird omdat ik problemen heb. Evolution verzend en ontvangt niet meer. Geen idee waarom, maar ik weet ook niet hoe ik dat wegwerk zonder te herinstalleren en daar heb ik even geen zin in. Maar als ik dan overstap op thunderbird zou ik wel graag af en toe een backup willen kunnen maken. Hoe moet ik dat bij Thunderbird doen? Weet iemand dat?

Groentjes,
Willem

Offline ivo

  • Lid
Re: hoe maak ik van thunderbird backup?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/11, 12:52:02 »
Ik zou graag overschakelen van evolution op thunderbird omdat ik problemen heb. Evolution verzend en ontvangt niet meer. Geen idee waarom, maar ik weet ook niet hoe ik dat wegwerk zonder te herinstalleren en daar heb ik even geen zin in. Maar als ik dan overstap op thunderbird zou ik wel graag af en toe een backup willen kunnen maken. Hoe moet ik dat bij Thunderbird doen? Weet iemand dat?

Groentjes,
Willem

Ik neem aan dat je dat van alle mail en instellingen wilt doen?

1 van de veeeeeeeeeeeele mogelijkheden:
start een terminal
cd
tar cvf TB.tar ./mozilla/thunderbird/

De file TB.tar bevat nu al je thunderbird spullen.
Mocht je hem willen terugzetten:
start een terminal
cd
tar xpvf TB.tar

Je kunt het maen van de TB.tar ook dagelijks laten uitvoeren door cron.
Heb je er geen omkijken meer naar.
start een termanil
man crontab
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: hoe maak ik van thunderbird backup?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/11, 12:54:28 »
Hallo, de (verborgen) map .mozilla-thunderbird (in je home map) kopiëren.
wat Evolution betreft, staat die toevallig op "offilne werken"? Dat kun je zien aan het icoontje linksonder, als er een rood kruisje in staat, werk je offline. Daarop klikken is voldoende om weer online te komen.

Groet, Paul.

Re: hoe maak ik van thunderbird backup?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/11, 15:59:56 »
Hallo, de (verborgen) map .mozilla-thunderbird (in je home map) kopiëren

Het kopiëren van die map als backup werkt zeer goed. Wel is het handig om bij een nieuwe installatie, vooraleer je thunderbird
opstart, eerst die map terug te zetten! Indien je al Thunderbird opgestart hebt en je wil daarna je .mozilla-thunderbird folder
terugzetten vanaf je backup-lokatie, dan zijn er door het opstarten van Thunderbird al een aantal bestanden in je folder geplaatst
geworden. Ik kreeg zo twee inbox-folders.

Het voordeel van je .mozilla-thunderbird-folder te backuppen is dat je ook je geïnstalleerde opties (spellingscontroles, kalender, ...) mee
backupt.