Interactief > Andere distributies

(opgelost)Debian ... welke?.

(1/5) > >>

Tom:
Wil eens beginnen met Debian.
Maar welke Testing , Stable , onstable ?
Wat te downloaden Mini CD en de rest afhalen via internet.?
http://www.debian.org/distrib/
Normale CD , ruim 600 MB ?.

Gijsbert:
Ik heb alleen de eerste cd gedownload, hier staat alle software op, net als bij Ubuntu.
De andere cd's kan je binnen halen, dit kan ook via de pakketmanager, lijkt Ubuntu wel. =D

dellkubuntu:

--- Citaat van: Wanda op 2009/10/07, 13:26:01 ---Wil eens beginnen met Debian.
Maar welke Testing , Stable , onstable ?
Wat te downloaden Mini CD en de rest afhalen via internet.?
http://www.debian.org/distrib/
Normale CD , ruim 600 MB ?
--- Einde van citaat ---
.Hè,ik dacht dat je Mandriva ging uittesten vandaag?Tip:begin met debian stable als je prima wilt draaien,wil je lekker "sleutelen",dan is testing wel wat.Unstable zegt eigenlijk al genoeg.Idd mini cd downloaden en de rest van internet,gaat sneller is mijn ervaring.Ben benieuwd

woteb:
Ik gebruik altijd de businesscard CD. Dat is een formaat wat op een minidisk past. Het is wat uigebreider dan de de mini-CD maar weer kleiner dan de netinstall CD. Praktisch alles wordt vanaf het internet gehaald.

Bij de installatie kun je kiezen voor geavanceerd ==> expert. Dan kun je op een gegeven moment kiezen voor Stable, Testing of Unstable. Ik kies dan voor Testing. Dan worden alleen die pakketten opgehaald. Let ook op dat je voor ftp kiest (is sneller en stabieler) en dat je bij de werkomgeving (keuze voor desktop, basis, server, mailserver enz.) alles uitvinkt. Dan heb je een kale cli omgeving, vergelijkbaar met de blokkendoos installatie van Ubuntu.

Wat je alleen nog moet doen is, na de installatie als root inloggen (want Debian werkt standaard niet met sudo, moet je zelf installeren!!) en dan het volgende bestandje aanmaken:
--- Code: ---nano /etc/apt/apt.conf
--- Einde van code ---
Typ daar de volgende regels:

--- Citaat ---APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggest "0";
APT::Default-Release "testing";
--- Einde van citaat ---
Dan wordt niet van alles en nog wat mee geïnstalleerd. Die eerste regel kun je eventueel weglaten (dus die recommends), maar die regel met Install-Suggest moet je wel opnemen. Anders krijg je met en Fluxbox-installatie een halve Gnome-desktop erbij als je niet weet wat je doet.

Als je klaar bent met installeren, en ook Xorg erop hebt staan, even het volgende commando uitvoeren:

--- Code: ---dpkg-reconfigure fontconfig-config
--- Einde van code ---
Dan de autohinter aanzetten, Subpixel op automatisch, en bitmap lettertypes niet activeren.

Dan heb je mooie scherpe lettertypes op je desktop.

Dit even wat losse opmerkingen.

Tom:
Dellkubuntu , Gijsbert en Woteb ben hem aan het binnenhalen . ;)
Mijn dank voor Uw antwoorden en tips.
Groeten Tom. :)

Edit Ja Mandriva is zeer mooi , maar ik bedacht mij Debian is toch meer voor mij vertrouwd .. een beetje a la Ubuntu.
En ik ben nog altijd een beginnende prutser. :rolleyes:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie