Teams > Tips & trucs

Tip: onderdruk de onbelangrijke foutmeldingen tijdens het opstarten

(1/2) > >>

Pjotr:
Soms krijg je tijdens het opstarten wat regels met waarschuwingen te zien. Meestal zijn die totaal onbelangrijk, want Linux is berucht spraakzaam waar het onbelangrijke fouten betreft.

Zo onderdruk je de irrelevante onbelangrijke meldingen (de belangrijke krijg je dan nog steeds wel te zien!):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-4.html#ID13
(punt 13)

De instructie is geschreven voor Mint, maar als je in de terminalopdracht xed vervangt door gedit, dan kun je 'm ook in Ubuntu gebruiken.

Doe er je voordeel mee!  :)

h2o:
Of gebruik nano
--- Code: ---sudo nano /etc/default/grub
--- Einde van code ---
Nano is praktisch bij iedere linux distributie aan boord.
Overigens een goede tip. Deze kende ik nog niet. Uitgeprobeerd. Bij mij is het dan:

--- Citaat ---GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet loglevel=3"
--- Einde van citaat ---
Geen overbodige meldingen meer.

markba:
Nog mooier zou zijn om een one-liner te maken die mbv sed, awk, grep. etc.  de gewenste wijziging kan uitvoeren. Want dan heb je helemaal geen editor nodig en hoef je je daar niet druk over te maken. Het werkt foutloos omdat de gebruiker niet met een editor hoeft te prutsen. En zo'n oneliner werkt  onder welk systeem dan ook omdat die tooling altijd aanwezig is. Heb zo de code niet paraat, maar iemand kan zich vast uitleven  :)

Pjotr:

--- Citaat van: markba op 2023/02/02, 09:44:56 ---Nog mooier zou zijn om een one-liner te maken die mbv sed, awk, grep. etc.  de gewenste wijziging kan uitvoeren. Want dan heb je helemaal geen editor nodig en hoef je je daar niet druk over te maken. Het werkt foutloos omdat de gebruiker niet met een editor hoeft te prutsen. En zo'n oneliner werkt  onder welk systeem dan ook omdat die tooling altijd aanwezig is. Heb zo de code niet paraat, maar iemand kan zich vast uitleven  :)

--- Einde van citaat ---

Haha. Leuke uitdaging....

Deze toverspreuk zou moeten werken:

--- Code: ---sudo sed -i 's/quiet/quiet loglevel=3/g' /etc/default/grub && sudo update-grub
--- Einde van code ---

Maar zoiets is wel meer iets voor ervaren Linuxgebruikers. Beginners worden vaak wat zenuwachtig van dit soort (voor hen) ondoorgrondelijke bezweringen; die openen liever even een kladblokje om het zelf te doen. Zo dacht ik er zelf ook over, indertijd.

markba:
Denk dat de gemiddelde gebruiker geen enkele notie heeft als hij GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet loglevel=3" moet intikken ergens in de editor. En dat die dus ook niet heeft bij die toverspreuk. Het voorkomt in ieder geval tikfouten, daarom communiceer ik tweaks het liefst op deze manier.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie