Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: zit scanner CanoScan 9000F in Mint?  (gelezen 773 keer)

Offline plek

  • Lid
zit scanner CanoScan 9000F in Mint?
« Gepost op: 2022/01/19, 09:53:08 »
In c't van 8-9/2021 las ik het artikel Scannen onder Linux oa dit: "Of en hoe een fotoscanner onder Linux in gebruik kan worden genomen, hebben we geprobeerd met een CanoScan 9000F. [...] De scanner werd door het Linux Mint-systeem (20.1) en XSane zonder problemen herkend."
Die scanner heb ik. Het programma Documentscanner herkent de scanner en ik kan scannen, maar de uitgebreide functies van de Canon zelf zijn niet aanwezig. Juist om die te benutten ben ik ooit Virtual Box gaan gebruiken, om onder Windows10 wel over al die functies (zoals dia's scannen) te kunnen beschikken.
Blijkens het c't-artikel kon men onder Linux met het "uitgebreide maar logge" SANE-front-end al die functies testen. Maar ik kan bij mij de Canon helemaal niet vinden. Weet iemand misschien hoe dat komt?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: zit scanner CanoScan 9000F in Mint?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/19, 10:22:56 »
XSane heeft diverse vensters die vaak niet worden mee opgestart.
Die optie vensters dien je dan eerst aan te klikken.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/19, 10:25:03 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: zit scanner CanoScan 9000F in Mint?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/19, 11:29:46 »
Dia's scannen lukt met de CanoScan 9000F wel met xsane - zelfs van de command line -,  maar het verloopt inderdaad minder vlot dan onder Windows.

Offline plek

  • Lid
Re: zit scanner CanoScan 9000F in Mint?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/22, 12:33:51 »
Dank DeBaas en Nero voor jullie antwoord. Ik was overigens vergeten te melden dat ik - net als in de c't-test - Mint 20.1 Cinnamon heb.
@DeBaas
Citaat
XSane heeft diverse vensters die vaak niet worden mee opgestart. Die optie vensters dien je dan eerst aan te klikken.
Waar kan ik dat aanklikken doen?

Re: zit scanner CanoScan 9000F in Mint?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/23, 09:26:32 »
Waar kan ik dat aanklikken doen?
Dat kun je doen door in het hoofdvenster van Xsane op de menu-ingang Venster te klikken en dan de opties tevoorschijn te halen die je interesse hebben, zoals Voorvertoning en Standaard en Geavanceerde opties. Als je vervolgens klikt op Instellingen opslaan, worden deze vensters de volgende keer ook weer geopend als je Xsane start.

Offline plek

  • Lid
Re: zit scanner CanoScan 9000F in Mint?
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/27, 10:13:27 »
Dank Paul Matthijsse. Mijn vraag "Waar kan ik dat aanklikken doen?" was niet erg duidelijk, want ik bedoelde waar ik Xsane kon vinden. Maar er ging me een lampje op, en daarna heb ik via Synaptic Xsane en sane geïnstalleerd, en pc herstart. Maar als ik nu via de menuknop>grafisch Xsane opstart, komt deze melding "geen apparaten aanwezig".
Had ik nog meer moeten doen, of gaat er toch nog iets niet goed?