Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie ubuntu naast win10  (gelezen 1342 keer)

installatie ubuntu naast win10
« Gepost op: 2019/05/03, 19:39:20 »
Ik wil op mijn nieuwe computer naast Windows10 ook Ubuntu installeren, zoals ook mijn oude computer.
Ik heb hiervoor een installatie DVD gemaakt.
Volgens de installatie-info moet ik op een gegeven moment een scherm krijgen waarop ik dit kan aangeven.
Ik krijg echter een scherm waarop staat dat er geen ander besturingssysteem is aangetroffen.
Is er geen gevaar dat als ik doorga met installeren (een deel van) Windows wordt gewist?
Voor een proefversie start Ubuntu wel gewoon op.
Graag advies.
Jan Bruinsma


Re: installatie ubuntu naast win10
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/03, 20:15:54 »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline pakezel

  • Lid
Re: installatie ubuntu naast win10
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/13, 01:10:22 »
De vraag is terecht, het advies op zich ook.

Ik heb me blauw gelezen over alle zogenaamd gemakkelijke installaties van Ubuntu naast Windows 10 1809 (en vooral van eerder).
De laatste keer dat ik Ubuntu draaide was Ubuntu 10.4, of zo, en die deed dat naast Windows (XP) zetten voortreffelijk.

Er is bij mij geen enkele installatie (niet alleen niet van Ubuntu 18.04) gelukt, waarbij het programma zich bewust was  van windows en voorstelde zich ernaast te installeren.

Ik heb steevast voor de laatste installatieoptie gekozen (handmatig dus), waarbij ik een swap partitie aanmaakte en een root-partitie. De rootpartitie wees ik aan als installatieplek,
en daarna verliep alles vanzelf, inclusief het grub opstartscript. Toen ik Manjaro naast Ubuntu plaatste, herkende Manjaro wel dat het naast Ubuntu kon worden gezet maar niet naast Windows.
Dat gold ook voor andere linux-dialecten. Grub'opstartscript deed elke keer betrouwbaar z'n werk.  Misschien is er iets met de windowsversie, de firmware of de machine.

Op de machine met windows in legacy mode heb ik Ubuntu en Manjaro draaien in legacy mode op een mbr geformatteerde SSD.
Op de machine met windows in efi-mode booten Ubuntu en Manjaro  op een gpt geformatteerde SSD.

Je moet gewoon alert blijven op je bios-boot sequence wijzigingen (als er bios schermen zijn, dan zijn die belangrijker dat de firmware die er zeker ook is/was),
want in die firmware kan Windows ook rondschoffelen, maar in de bios niet.