Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uninstall ubuntu  (gelezen 7817 keer)

Offline pieter168

  • Lid
uninstall ubuntu
« Gepost op: 2007/04/29, 22:52:20 »
Ik heb op een laptop (hp omnibook) ubuntu 7.04 geinstalleerd. Ik zou die installatie terug volledig willen verwijderen. Zodat ik terug gewoon een c-prompt heb, zonder meer. Kan dit? En hoe?
Bedankt.

Azalin

  • Gast
uninstall ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/29, 22:58:05 »
Format c: :)
Nee, even serieus, je zou er een dos diskette in kunnen stoppen en dan fdisk kunnen gebruiken en de schijf opnieuw indelen en opnieuw formatteren of als je perse terug naar Windows wil, de Windows schijf er in en tijdens installatie de schijf laten formatteren. Of als je een andere Linux distributie wil, dan ook gewoon de installatie schijf er in en de partitie met Ubuntu er op laten formatteren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
uninstall ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/29, 23:00:09 »
Jammer! Wat bevalt je niet aan Ubuntu?

Maar verwijderen kan gemakkelijk. Start de klaptop op met een Windows XP installatie-CD en kies voor Recovery (herstelmodus). Tik dan in: fixmbr
Daarmee overschrijft Windows de bootloader van Linux (Grub) met zijn eigen bootloader (ntldr). Installeer daarna XP wederom op de harde schijf, met formatteren en al.

Een handig stuk gereedschap om partities te beheren / aan te maken / te formatteren, is overigens de Gparted LiveCD. De Engelse sleutel in je schijfbeheer-gereedschapskist. Versie 3.3-7 is werkelijk heel goed. Je haalt hem hier: http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.3-7.iso?modtime=1172440981&big_mirror=0

Branden als CD-image. PC ermee opstarten. En formatteren maar....

Groet, Pjotr.

P.S.: pas op: Linux is verslavend.... Voor je het weet, wil je het weer terug...!

Offline pieter168

  • Lid
uninstall ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/29, 23:11:32 »
Bedankt voor jullie snelle reacties.

>Jammer! Wat bevalt je niet aan Ubuntu?
Ik heb nog een tweede laptop met Edubuntu, don't worry :-)

Blijkbaar is de Win XP die ik heb op cd niet bootable, maar moet die geinstalleerd worden via een setup.exe bestand. Maar dat kan ik vanuit Ubuntu niet opstarten. Is Gparted de enige optie dan? Eerst formatteren en dan setup.exe?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
uninstall ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/29, 23:12:07 »
Je kan ook gewoon de Ubuntu Desktop (Live) cd gebruiken om je linux partitie volledig te verwijderen :) Het probleem is dan wel dat Grub in MBR blijft staan, maar dat maakt niet veel uit, want een "C:\ prompt" krijg je sowieso niet bij de volledige deïnstallatie van een besturingssysteem. Die "C:\ prompt" is opzich een klein besturingssysteem (DOS), en dat zit standaard niet meer op computers volgens mij. Dus je zal sowieso een nieuw besturingssysteem moeten installeren via cd of diskette, anders is je computer nogal nutteloos.

PS: zoals pjotr123 al vroeg: wat bevalt je niet aan Ubuntu? Op die manier hebben we een idee wat er nog allemaal verbeterd moet worden in de toekomst.

edit: sorry, ik plaatste dit bericht terwijl jij je vorige bericht aan het plaatsen was :) negeer die laatste opmerking maar
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

  • Lid
uninstall ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/16, 20:33:54 »
Ik wil ook Xubuntu verwijderen van mijn pc en Grub ook. Nee, alles bevalt me, voordat jullie het vragen, maar ik ga deze pc verkopen en de nieuwe eigenaar wil geen dual boot. Is er geen enkele manier om Grub en Xubuntu te verwijderen zonder een reinstall van windows?

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
uninstall ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/16, 20:55:36 »
Citaat van: mcgyver
Ik wil ook Xubuntu verwijderen van mijn pc en Grub ook. Nee, alles bevalt me, voordat jullie het vragen, maar ik ga deze pc verkopen en de nieuwe eigenaar wil geen dual boot. Is er geen enkele manier om Grub en Xubuntu te verwijderen zonder een reinstall van windows?
Natuurlijk. Met een opstartcd van Windows kan je het commando fixmbr uitvoeren. Dat doe je in een herstelconsole (druk op R).
Dat verwijdert grub.

Om de EXT3-partitie van Xubuntu te verwijderen en de SWAP ook, raad ik je aan om Gparted te gebruiken. Als je die partities compleet verwijdert DENK ik dat de opstartcd je ook de mogelijkheid zal geven om daar terug een partitie van te maken.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline mcgyver

  • Lid
uninstall ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/16, 21:46:36 »
Van Gparted en Xubuntu wist ik wel. Kan goed met Gparted omgaan. Ik was alleen bang dat Grub lastig zou doen als ie Xubuntu niet meer zag. Bedoel je met opstart cd van Windows de installatie cd?

Offline pieter168

  • Lid
uninstall ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/18, 13:14:16 »
Bestaat er eigenlijk een windows-versie van Gparted? Of een ander open scourcepakket voor Windows XP waarmee je kan gaan partioneren?

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
uninstall ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/18, 13:33:22 »
Citaat van: mcgyver
Van Gparted en Xubuntu wist ik wel. Kan goed met Gparted omgaan. Ik was alleen bang dat Grub lastig zou doen als ie Xubuntu niet meer zag. Bedoel je met opstart cd van Windows de installatie cd?
ja, de installatie cd, en dan inderdaad R en de fix uitvoeren, daarna krijg je weer keurig windows terug.

uninstall ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/18, 15:02:11 »
Citaat
Bestaat er eigenlijk een windows-versie van Gparted? Of een ander open scourcepakket voor Windows XP waarmee je kan gaan partioneren?
Het partitioneren kan niet gebeuren zolang er een OS aan het werk is.
Dit moet dus altij gebeuren na een reboot.
Geparted en Partmagic zijn live cd's en werken in het geheugen, dus kan  je alles doen en instellen zonder dat je de pc moet rebooten en gaan zitten hopen dat alles goed gaat.

Tis dus zeer onhandig om een proggie te maken wat in een OS werkt en zeer omslachtig en tijdrovend.

Gewoon de Live cd gebruikem dus, de interface is erg makkelijk en in 10 minuten ben je eraan gewend en wil je niet anders mee.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

uninstall ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/18, 15:18:18 »
in vista kunt ge heel snel en simpel partitionere zonder bijkomend programma...

uninstall ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/18, 19:16:08 »
De Windows cd wil niet booten, daar zal dus een probleem ontstaan. je zou ook de BartPE cd kunnen downloaden en van daaruit het fixmbr commando kunnen uitvoeren. Zo verniel je niks aan je Windows install. Hier: http://www.nu2.nu/pebuilder/ kun je hem downloaden. Is een handig stukje gereedschap voor Windows en komt altijd van pas bij Windows problemen. Je kunt er ook de setup van Windows starten als je twee optische drives hebt.

Succes.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066