Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] traag als dikke str . . . . .  (gelezen 4398 keer)

Offline rkerklaan

  • Lid
[opgelost] traag als dikke str . . . . .
« Gepost op: 2012/04/11, 17:55:29 »
uhm . . dat was toch een windows eigenschap, dat PCś in de loop der tijd steeds trager werden ?.

Met name het opstarten van applicaties (firefox, thunderbird, etc . . .) lijkt ee neeuwigheid te duren. Recentelijk is er nog een schijfcontrole geweest er daar kwam niets uit.

suggesties ????
« Laatst bewerkt op: 2012/05/22, 21:46:56 door rkerklaan »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/11, 18:09:00 »
Specs? Welke ubuntu?

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/11, 19:33:34 »
Ik heb er ook last van, maar dat is met een 10.10 installatie. Bijna verjaard dus. Gelukkig is 12.04 er bijna.
Maar zoals Timo al vroeg, welke Ubuntu gebruik je?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jan11000

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/11, 20:52:06 »
-Met bleachbit kun je bepaalde tmp files verwijderen en bepaalde software een beetje schoonmaken.
Bij bleachbit niet alles aanvinken, dan wordt er teveel weg gehaalt.
Dus elke regel goed lezen, voordat je het aanvinkt.
Ook eerst backup maken van, favorieten firefox, wachtwoorden firefox, etc.

- In firefox kun je bij afsluiten instellen, dat er diverse files gewist worden, dus firefox beter leren instellen.
Nu start firefox sneller op.

-Misschien je harde schijf te vol dan wordt ook alles langzamer.

-Indien je windows zou kennen, dan had je bovenstaande kunnen weten, want dat doe je in windows ook.

-En je geeft weinig aan wat je zelf gedaan hebt, wat heb je zelf geprobeert, waarom je pc langzaam is geworden. Misschien je pc vuil van binnen, waardoor hij langzaam gaat werken.

« Laatst bewerkt op: 2012/04/11, 20:55:01 door jan11000 »

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/11, 21:04:13 »
ik gebruik 11.10

mn harde schijf is voor slechts 24 % vol

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/11, 21:06:18 »
Wat zijn je systeemspecificaties? Ubuntu 11.10 is een veeleisend OS, niet zo veeleisend als Windows, maar qua geheugengebruik en libraries een grootverbruiker.

Als je voor licht en snel gaat op een wat oudere computer, neem dan Xubuntu, Lubuntu of Linux Mint. Ubuntu is geen wondermiddel.

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/11, 21:07:28 »

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/11, 21:08:54 »
-Indien je windows zou kennen, dan had je bovenstaande kunnen weten, want dat doe je in windows ook.
Linux heeft daar niet veel last van.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/12, 22:33:07 »
Ik heb de computertip-site bezocht en o.a wat oudere kernels gewist via synaptyc en toen reboot.

Toen startte het systeem helemaal niet meer op. Dit was overigens hiervoor ook al een keer gebeurd, dus ik denk niet dat het aan oude kernels wissen ligt.

na de melding " grub loading"  komt een error 16

nog wat extra info . . .sinds kort spelen mijn kinderen op deze PC omdat die van hun nog even met internet verbonden moet worden. Ze doen voornamelijk hyven en wat kinderspelletjes.

Zelf ben ik bang dat mn hard disc het aan het begeven is of mn moederboard.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/12, 23:25:19 »
zo juist even wat gegoogeled en rondgesnuffeld op het forum en zag dat het een fout in de mbr is welke hersteld zou kunnen worden via de live CD.

Toevallig draai ik net 11.10 en is die mbr niet compatible met andere versies, dus zal ik eerst de liveCD moeten downloaden en branden van deze versie.

het was een engelse site en ik begrijp nog niet helemaal precies wat ik moet doen, dus een beetje mee denken stel ik nog steeds op prijs.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/12, 23:38:30 »
mbr is de bootloader, zeg maar de starter, van windows. mbr herkent alleen maar windows, dus die kan nooit ubuntu opstarten. Ubuntu gebruikt grub2 als bootloader, en die herkent zowel ubuntu als windows. Ik denk dat je die bedoelt. Heb zo mijn twijfels of het daaraan ligt.

Als je bij de terminal kunt, geef dan eens het commando sensors. Als het programma daarvoor niet geinstalleerd is -het heet lm-sensors (l=kleine letter L)-, dan zal de terminal dit aangeven. Installeer dit met sudo apt-get install lm-sensors , en dan opnieuw het commando sensors ingeven.
Je kan dan je processortemperatuur aflezen.

Nog iets: hoeveel RAM-geheugen heeft je pc? Je kan je swappiness nl. anders instellen: https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

« Laatst bewerkt op: 2012/04/12, 23:59:14 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/13, 10:51:34 »
En zram aanzetten.

Offline speculoos

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/14, 12:58:08 »
En zram aanzetten.

mag ik vragen wat zram is?

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/14, 13:17:40 »
@speculoos : hier kan je alle info over ZRam vinden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline speculoos

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/14, 18:53:31 »
Bedankt!

ik heb ram zat, maar ik zal het ook eens testen op een mijn ouwe laptop
maar
is dit al niet voorzien in de kernel?

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/16, 22:06:24 »
ff voor de duidelijkheid . . . ubuntu draait al jaren lekker op deze PC, dus allerlei snuisterijen als geheugen-swaps, schoonmaakprogrammaatjes en lichtere versies zoals xubuntu zullen niet het gewenste resultaat op leveren.

Op dit moment draai ik fsck via de live cd . . .het begin ging best snel, maar nu blijft hij al heel lang rond de 50% hangen. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/16, 23:28:03 »
Oke, de 100 % is eindelijk gehaald. CDtje er uit en rebooten maar.

Met opstarten geeft hij weer "error 15 missing file"

Dan wat keuzes uit oudere installaties, 2 stappen terug en hij start weer door, echter applicaties blijven tergend traag op starten en af sluiten

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEeelp !!!!!!!!!!!!!

Offline speculoos

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/17, 00:22:51 »
Wat zijn je systeemspecificaties?

dit zou interessant zijn om te weten, ...

groet;

Offline jan11000

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/17, 05:41:32 »
Met disc utility(schijf gereedschap) kun je kijken of je hd nog goed is, dus bij veel storing zou je vertraging kunnen krijgen tijdens gebruik.

MBR is master boot record, hier zet windows en linux hun bootloader in, dus ntloader en grub wordt hier ingezet.


Offline DeBaas

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/17, 12:15:55 »
Nog steeds te weinig info om een antwoord uit te destileren.............
Mogelijk een mix van GTK en QT instellingen of het ontbreken van delen van deze onderliggende grafische besturingen.
Dit heeft mij in het verleden, door trage Firefox, Thunderbird en toen nog OpenOffice heel wat zoekuren opgeleverd.
De snelste oplossing voor rkerklaan zal waarschijnlijk zijn:
Kopieer je /home map, inclusief verborgen mappen/bestanden, naar een extern medium.
Formatteer je HDD of gewenste partities.
Installeer de gewenste Linux/Ubuntu versie.
Zet je data (geselecteerd) terug.
Als je belangrijke instellingen voor bijvoorbeeld Firefox of Thunderbird hebt, zet dan deze mappen uit /home vanaf je externe medium terug naar de verse /home .
De gewenste mappen kunnen verborgen mappen zijn met een . ervoor.
Voorbeeld: .mozilla en .thunderbird
Doe dat VOOR je het betreffende programma de eerste keer opstart.

Dit gaat waarschijnlijk sneller dan het zoeken naar een mogelijk ontbrekende library, foutieve instelling of grafische incompatibiliteit.

Ed

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/17, 12:36:22 »
Om te kijken of het probleem bij je profielinstellingen ligt zou je een nieuwe gebruiker kunnen aanmaken en kijken of de genoemde programma's in die account wel snel opstarten.

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/17, 22:35:56 »
Probeer anders eens dit besturingssysteem eens uit op die computer. Het is een Debian based systeem, met een Gnome desktop. Mogelijk draait dat beter en sneller op je computer. Je kan het uittesten met een LiveCD of stick.

Soms is het beter eens een alternatief te proberen.

Geheugenverbruik ligt rond de 100 Mb gewoon, en met nautilus en FF open rond de 230 MB

Maar geef nu eindelijk die specificaties eens van je computer ! We zijn allemaal maar aan het gissen momenteel.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/17, 23:08:52 »
Waarom zou hij een lichtere distro moeten proberen? Hij geeft aan dat Ubuntu tot voor kort goed draaide op zijn hardware.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/17, 23:30:57 »
Met grub opstarten komt error 15 (file missing), press key to continue, lijstje met oudere kernels 2 stapjes terug geeft error 16 (inconsistant file structure) en nog een stapje terug start wel op maar bere traag. Ik denk dus niet dat het iets te maken heeft met profiel instellingen

ubuntu 11.10
2 GB geheugen
cpu 2,66 GHz x 2 32 bit

Als ik via DE LIVE cd WERK, DAN DRAAIT ALLES LEKKER SOEPEL.

Bij schijfgereedschap probeer ik " bestands systeem controleren"  , maar dan treed een fout op omdat het apparaat bezet is. (device is mounted). Moet ik m eerst ontkoppelen ? . . .maar mn bestands systeem draait er op, dus kan dat wel ?

Re: traag als dikke str . . . . .
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/17, 23:31:46 »
Met die specs zou Ubuntu gewoon moeten vliegen.