Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu downloaden md5sum  (gelezen 6270 keer)

Offline siegi

  • Lid
ubuntu downloaden md5sum
« Gepost op: 2009/11/03, 17:35:08 »
Vroeger stond in dit artikel iets over het controleren van de md5sum.  Maar nu blijkbaar niet meer.
Soms maak ik toch nog wel eens mee dat de md5sum niet klopt. Indien je dan brand ben je natuurlijk weer een cd kwijt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 23:09:43 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 23:39:32 »
Hallo, het is ook onzin om een Ubuntu op een eenmalig beschrijfbare cd te branden, want na installatie heb je die in principe nooit meer nodig en kan dus de prullenbak in. Ik heb de afgelopen vijf+ jaar al mijn Linux-OS'en op meerdere pc's geïnstalleerd vanaf één herschrijfbare dvd (eentje dus, waar ik telkens het nieuwe OS opzet dat ik wil installeren). Misschien een aanrader?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 23:41:03 door Paul Matthijsse »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 23:58:27 »
Paul, mee eens.

Na de installatie heb je de cd in principe niet meer nodig. Je kan ook via internet upgraden. Een herschrijfbare cd is zo gek nog niet:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden.

Deze kan je af en toe herschrijven voor een nieuwe versie van de LiveCD.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 00:24:42 »
Prima zoiets bedoelde ik.

Ik twijfel of we md5sum voor windows en mac moeten toevoegen, alhoewel.
Maar ik vroeg me af of het niet zonder terminal opdrachten kon.
Ik weet dat k3b de checksum van een iso automatisch doet voor het branden.
Onder hulpmiddelen > image branden
Of rechts klikken op de file > acties > create file project > brand de image rechtstreeks.

De standaard brander van gnome (brasero) heeft ook zo'n functie onder opties > check integrity. Maar hiervan kan ik geen screenshot nemen.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/04, 00:51:34 »
Prima zoiets bedoelde ik.

Ik twijfel of we md5sum voor windows en mac moeten toevoegen, alhoewel.
Ja, Windows wordt nogal veel gebruikt verwacht ik, suggesties voor een betrouwbare open-source md5sum@windows?

De standaard brander van gnome (brasero) heeft ook zo'n functie onder opties > check integrity. Maar hiervan kan ik geen screenshot nemen.
Brasero heeft inderdaad de functie Extra > Integriteit controleren...

Maar... niet zomaar want dat kan alleen voor gebrande cd's. Er is geen optie om een iso beeldbestand te selecteren. :( Of ken ik die niet?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/04, 12:17:03 »
Hmmm dit is echt spijtig dat basero het niet kan.
Dan zullen we idd de command line methode moeten gebruiken.

Een open source programma voor windows
http://zero-sys.net/portal/index.php?kat=70 Jsummer, maar ik dacht niet dat het echt gebruiksvriendelijk was.
De tool die ze op de engelstalige handleiding aanduiden is volgens mij veel gemakkelijker in gebruik;
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 12:18:37 door siegi »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/06, 12:47:26 »
Hey,
Ik vind het artikel wel duidelijk.

Ja, Windows wordt nogal veel gebruikt verwacht ik, suggesties voor een betrouwbare open-source md5sum@windows?

Ik heb zelf wel eens de Firefox add-on MD5Hasher gebruikt. Je kunt hiermee de hash vergelijken van een bestand dat net is gedownload. In je Downloads lijst zit dan een knopje "Check digest". Ik heb het net uitgeprobeerd met Karmic en het werkt prima :).

1 Nadeel; Je moet het bestand met firefox downloaden en "gelijk" checken. Wanneer je je Downloads lijst leegmaakt kun je de MD5 check niet meer doen. Aan de andere kant, je moet sowieso IETS installeren om die md5 check te doen. En firefox werkt op elk OS hetzelfde, dus je hoeft maar 1 uitleg te geven. Verder moet je de md5 check toch direct na de download doen, en als het invalid is, gelijk weggooien...

Verder heb ik nog 1 opmerking. De titel is "MD5SUM". Alleen het artikel gaat over hoe je de ubuntu installatie cd controleert op echtheid/fouten. md5sum is een gereedschap waarmee je dit kunt checken. Ik zou een titel in de trant van "Hoe controleer ik mijn ubuntu cd" veel logischer vinden.

Tot zover mijn 2 centen...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/06, 12:56:06 »
Dus er is eigenlijk geen goede standalone Windows-toepassing om md5-sums te controleren?

Offline Bobbie

  • Lid
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/06, 13:13:03 »
Vroeger, dus voor mijn de ubuntu tijd gebruikte ik deze van  NERO   ftp://ftp6.nero.com/NeroMD5Verifier.zip
Alleen weet ik niet of hij het nog doet, zou het op een windows machine moeten proberen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/06, 13:20:13 »
Nero is geen open-source en daarmee niet de voorkeur voor de Ubuntu wiki documentatie.
Wellicht winMD5Sum zoals beschreven op:
https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM#MD5SUM%20on%20Windows
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bobbie

  • Lid
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/06, 13:30:31 »
Ziet er ongeveer hetzelfde uit





ik denk zoals het in die engelse wiki staat, ook mooi te gebruiken is voor ons
« Laatst bewerkt op: 2009/11/06, 13:33:28 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/06, 20:46:30 »
Ik heb zelf wel eens de Firefox add-on MD5Hasher gebruikt. Je kunt hiermee de hash vergelijken van een bestand dat net is gedownload. In je Downloads lijst zit dan een knopje "Check digest". Ik heb het net uitgeprobeerd met Karmic en het werkt prima :).

Dat was met het downloaden van een karmic cd vanaf Jaunty ;). Ik probeer het nu net nog een keer op Karmic zelf (met Firefox 3.5). Alleen kan ik hiervoor de MD5 Hasher add on niet installeren.
This add-on is for older versions of Firefox
Dit is dus ook niet alles...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu downloaden md5sum
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/13, 22:46:07 »
Klik links bovenin op Documentatie