Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?  (gelezen 1816 keer)

Offline vuuren1

  • Lid
Ik heb eerder ervaren dat mijn hdd niet meer benaderbaar was en ook dat ik alles kwijt was.
Ik ben inmiddels om die reden voorzichtig om Ubuntu in dual boot (Grub) toe te passen.

Er komt straks een pc met een SSD drive en een HDD drive.
Eigenlijk zou ik Windows 7 en Ubuntu willen gebruiken, maar dan zonder afhankelijkheden zoals een gezamelijk opstartbestand.
Vraag:
Is Ubuntu  te installeren zonder afhankelijkheden met Windows 7 ofwel bv. -los- middels de opstartmogelijkheden van de BIOS?
(Live CD of USB stick is al bekend)

Als je een hdd image maakt vraag ik mij af wat er met Ubuntu én de Grub  gebeurd?
Als -deels- leek weet ik niet hoe met de Grub om te gaan als het mis gaat (ook met een zelfstartende Supergrub op Cd gaat het soms mis omdat het niet hufter proof is).

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/23, 22:49:09 »
Sommige PC's hebben de mogelijkheid om de volgorde van de HD's aan te passen voor het booten.
Je zou dan 2 HD's moeten nemen ....... (of het met 2 SSD drives gaat weet ik niet).

Edit: Nog een alternatief,
Je kunt bij de installatie opgeven, waar de opstartlader (GRUB) moet komen, zet deze op een USB stick en zet de USB stick als eerste boot optie.
USB er in, en je gebruikt Ubuntu, zonder USB stick werk je met dat andere OS ....... :evil:
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 22:58:51 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/24, 21:32:05 »
De opstartvolgorde kan je bij erg veel pc's instellen, maar dan moet je steeds de bios in.

Je genoemde alternatief ziet er interessant uit, dan blijft het kennelijk onafhankelijk van elkaar.
Die mogelijkheid is mij nog niet opgevallen, kan je er iets meer over uitleggen?
(vanaf een live usb stick opstarten is mij wel bekend)



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/24, 22:06:03 »
kan je er iets meer over uitleggen?
Het is heel simpel, zelfs zo simpel, dat de meeste mensen er overheen kijken :lol:
Windows moet op een primaire partitie staan, anders start windows niet meer.
Ubuntu mag overal staan, op een primaire of secundaire partitie, een externe (USB) schijf of stick, alles is goed.
Helaas is een USB disk of stick veel trager dan een echte disk, vandaar deze oplossing.

stap 1:
Stel in de BIOS in, dat het eerste boot medium de USB is.
normaal zit er geen bootable USB stick in de PC, dus is er niets verranderd.

stap 2:
Maak een partitie op de HD van ~10GB (20GB bij normaal gebruik, de tijd zal het leren)

stap3:
Installeer Ubuntu op deze partitie, maar kies als lokatie voor de opstartlader de USB drive.
Grub wordt nu op de USB stick geïnstalleerd en deze verwijst weer naar de partities waar windows en Ubuntu staan.
Zit de USB stick dus in de PC, dan wordt er als een dual-boor systeem opgestart.

Op zich erg simpel, wanneer je enige ervaring hebt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/25, 02:21:19 »
De boot volgorde kun je ook kiezen zonder in de bios te gaan.
Tijdens booten zie dat een f8(of een andere toets) in kunt drukken, dan kun je eenmalig de bootvolgorde kiezen.
Zet in de bios de reclame scherm uit dan zie je meer op het scherm.

Je gaat 2 hd's in je pc hebben.
Dus je hebt geen usb stick nodig.
Je kunt gewoon de ssd en de hd gebruiken voor wat je wilt doen.
ssd de boot van windows op zetten, en grub op de 2e hd.

Alleen dit is lastig werken, dus ik zou het niet doen.
Ik zou gewoon een dual boot maken, dit werkt goed. waarom jij aan je files niet kunt komen weet ik niet, met een livecd van ubuntu kom je altijd aan je files.

http://sites.google.com/site/computertip/grub
Bovenstaande site laat zien hoe je grub kunt herstellen, zodat win en ubuntu weer werken.
Of hoe je windows weer normaal kunt laten booten, zonder ubuntu.
Op deze site staan veel tips.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 02:23:38 door jan11000 »

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/26, 20:37:26 »
Ik heb de pc nog niet in huis en moet dus ook nog even afwachten wat de BIOS aan eigenschappen in huis heeft (het wordt een Asus bord met een i7).

Ik ben een paar keer met expirimenteren de fout in gegaan en één keer was ik echt alles kwijt. De andere keren heb ik de boel weer kunnen herstellen.
Om risico's te voorkomen wil ik beide systemen eigenlijk zonder GRUB -volledig onafhankelijk van elkaar- installeren.

Met de handleiding GRUB herstellen ging het die ene keer juist helemaal mis, dus vandaar ik erg voorzichtig ben.
Ik heb veel aan de tips op die site gehad, maar deze tip heeft me niet geholpen. Mogelijk is er geen standaard procedure voor alle GRUB problemen?


Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/26, 21:23:20 »
Zolang jij niet je partitie wist kun je altijd aan je gegevens komen.(met livecd van ubuntu).
Met supergrub kun je vanaf cd opstarten, en dan je windows of linux booten zonder ook maar iets te installeren van grub(of andere bootloader), dit moet je alleen gebruiken in nood geval.

Hoe jij wilt installeren en hoe het zou moeten is precies hetzelfde, dus al je iets kwijt bent heb je het zelf gedaan.
Dus met grub is gewoon handig.

Offline axelv

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/27, 18:15:02 »
Ter aanvulling: het is ook mogelijk Ubuntu op te nemen in de windows 7 bootloader.
http://www.iceflatline.com/2009/09/how-to-dual-boot-windows-7-and-linux-using-bcdedit/

ps. zelf nog niet geprobeerd/ervaring mee

Offline Wout55

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/27, 18:30:57 »
Ter aanvulling: het is ook mogelijk Ubuntu op te nemen in de windows 7 bootloader.
http://www.iceflatline.com/2009/09/how-to-dual-boot-windows-7-and-linux-using-bcdedit/

ps. zelf nog niet geprobeerd/ervaring mee
Ja dat is het bekende BCDEdit. Daarmee wordt je Ubuntu afhankelijk van de bootloader van Windows. Volgens mij kom je dan van de regen in de drup. :|  Bovendien is dat ook niet echt simpel en kan er van alles fout gaan. Wat je eigenlijk zou moeten hebben is een grote mooie ronde knop aan de buitenkant waarmee je kan kiezen tussen  Windows, Ubuntu, MAC-OS, etc. Zoals de menukeuzeknop van een oude versterker. Een soort hardware Bios OS keuzeknop.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2011/12/27, 18:42:52 door Wout55 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/28, 05:51:23 »
Dat zou alleen kunnen wanneer je Windows en Ubuntu op verschillende schijven installeert, en die dan via bijv. een hotswap bay omwisselt voordat je boot.
Bij een traditionele dual boot blijf je toch wel afhankelijk van of de bootloader van Windows, of die van Linux.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/28, 11:36:53 »
Eignelijk vind ik dit wel een nieuw fenomeen. Vroeger kocht je een pc en daarop zat meestal een OS en dat gebruikte je dan. En als het niet beviel dan zette je er een ander onder of naast. Of je werkte in een virutal box. Nu zie je dat mensen bewust meerdere OS´en op een systeem hebben staan en die gebruiken als het ze zo uitkomt. Daarbij gebruik je de sterke kanten van het ene OS terwijl je de zwakke kanten links laat liggen om dan in het andere Os te werken. De keuze tussen die OS´en gebeurt op een brakke manier. Dat is niet zo aaardig geformuleerd maar als je ziet hoeveel problemen mensen daarbij hebben is het wel zo. En of je nu door de kat of door de hond gebeten wordt maakt eigenlijk niet zo uit. De consument is de dupe want die kan zijn duren hardware maar een toontje goed laten spelen. De hardwarefabrikanten zouden ervoor moeten zorgen dat je makkelijk van OS moeten kunnen wisselen of dat het al ingebakken klaar staat.  ^-^

Offline vuuren1

  • Lid
Re: Kan het ook anders in dual boot met win 7 i.p.v. met de Grub?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/29, 23:36:58 »
Kennelijk is het lastig om ubuntu helemaal los te houden van de Windows bootloader?

Ron beschreef een simpele oplossing, maar ik ben nu wat voorzichtig met expirimentern..

------------------------------------
Citaat:
Het is heel simpel, zelfs zo simpel, dat de meeste mensen er overheen kijken
Windows moet op een primaire partitie staan, anders start windows niet meer.
Ubuntu mag overal staan, op een primaire of secundaire partitie, een externe (USB) schijf of stick, alles is goed.
Helaas is een USB disk of stick veel trager dan een echte disk, vandaar deze oplossing.

stap 1:
Stel in de BIOS in, dat het eerste boot medium de USB is.
normaal zit er geen bootable USB stick in de PC, dus is er niets verranderd.

stap 2:
Maak een partitie op de HD van ~10GB (20GB bij normaal gebruik, de tijd zal het leren)

stap3:
Installeer Ubuntu op deze partitie, maar kies als lokatie voor de opstartlader de USB drive.
Grub wordt nu op de USB stick geïnstalleerd en deze verwijst weer naar de partities waar windows en Ubuntu staan.
Zit de USB stick dus in de PC, dan wordt er als een dual-boor systeem opgestart

------------------------------------------

- Installeer Ubuntu op deze partitie, maar kies als lokatie voor de opstartlader de USB drive-

Ron,
Toch even geprobeerd met installeren of de opstartlader op de usb stick kan.
De USB stick heet sdd1 (even in Gparted gekeken) en die komt in het keuzemenu niet voor.
Dan houdt het op, of niet?
 

« Laatst bewerkt op: 2011/12/30, 01:15:11 door vuuren1 »