Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tx snelheid netwerk plotseling erg laag  (gelezen 919 keer)

Offline edejong

  • Lid
Tx snelheid netwerk plotseling erg laag
« Gepost op: 2013/09/05, 16:10:11 »
Ik heb een mailserver waar ook transmission-daemon (voor torrents) op draait.
Sinds gisteren is de tx snelheid van de server totaal in elkaar gezakt, de rx snelheid is nog steeds goed.

De server heb ik pas (na dezelfde problemen) opnieuw geïnstalleerd en een gbit kaartje erin gezet. Ik heb zojuist met vsftpd wat heen en weer gestuurd met de volgende resultaten:
Van mijn pc naar mijn server: 47,5MB/s
Van mijn server naar mijn pc: 47,5kB/s
Tx gaat dus een factor 1000 langzamer dan rx. De server is een oude simpele Compaq desktop, dus veel meer dan 55MB/s zit er niet in.

De problemen begonnen toen ik bestanden van mijn server naar mijn pc overzette terwijl transmission-daemon nog draaide. Althans, dat denk ik. Maanden
geleden deed ik dit ook en had nergens last van. Sinds een tijdje (weet niet meer precies hoe lang) heb ik deze problemen. Omdat het uitzoeken
veel tijd in beslag nam heb ik de server maar helemaal opnieuw geïnstalleerd. Maar nu krijg ik dus precies hetzelfde.

Het lijkt er op dat ergens de tx snelheid beperkt wordt, waar is me niet duidelijk. Opnieuw booten heeft geen enkel effect, de instellingen zijn dus 'persistent'.
De netwerkkaart werkt naar behoren, met ethtool zie ik dat ie ingesteld staat op 1000Mbps/full duplex. De lage snelheid heeft betrekking op alle
netwerkverkeer, niet slechts een bepaald protocol.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tx snelheid netwerk plotseling erg laag
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/05, 16:14:44 »
Misschien helpt het om het energiebeheer uit te schakelen voor de ethernetkaart? Zie deze instructie voor draadloze kaarten, die met enige aanpassing ook gebruikt kan worden voor ethernetkaarten:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Schakel-het-energiebeheer-uit-voor-de-draadloze-kaart
(punt 2.1, rechterkolom)

Offline edejong

  • Lid
Re: Tx snelheid netwerk plotseling erg laag
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/05, 17:55:01 »
Dank je voor je antwoord, maar ik betwijfel of dit enige soelaas zou bieden. Er bestaat ook geen /etc/pm/power.d/ directory op mijn server.
De snelheidsvermindering is een factor 1000, dat lijkt me ook wat te kras. Het moet echt een limiet zijn die ergens ingesteld is lijkt me,
maar waar en door wat? Of een of andere digitale soa die transmisison-daemon opgelopen heeft.