Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigen Project  (gelezen 5464 keer)

Eigen Project
« Gepost op: 2010/05/02, 17:56:46 »
Ik was in december van plan om een eigen project te beginnen als Ubuntu 10.04 uit zou komen.
Dit project zal naar mijn zeggen heel wat functionaliteit brengen binnen mijn netwerk en daarbuiten

Hardware:
Momenteel heb ik een eigen NAS.
 - Thecus N5200B Pro
 - processor: 1,5 Ghz
 - Ram 1 GB
 - Gigabit netwerk aansluitingen
 - db15 (vga) om in de vakantie wanneer ik werkelijk van start ga ubuntu te gaan installeren. (besteld)
 - IDE Dom Flash disk (8 GB) (deze zal de huidige vervangen die momenteel 128 MB is. Hier zal ik Ubuntu-server op zetten (Besteld)

 - Netwerk is trouwens helemaal aangelegd met Cat6 kabels, gigabit switch, Gigabit netwerkkaarten, Draytek 2920n Wireless router met 802.11N (final). Heb geprobeerd om alles zo optimaal mogelijk te maken zodat ik met software de rest mogelijk kan maken.

Software:
Ik heb dus grote plannen met mijn NAS. Deze wil ik bijna alle funcionaliteit geven die mij handig lijkt en meer vrijheid bied of ik nou thuis ben of niet.
Ik wil graag de volgende functionaliteit geven.

 - Domain controler + Directory server (openldap)  (Deze wil ik eigenlijk alleen zo gebruiken om dus een vaste punt hebben voor gebruikers)
 - Torrent-server(deluge met webui)            (Ben al halverwege de documentatie en test fase)
 - Open radius server                                                           (Had hier al beetje naar gevraagd maar ga deze week testen)        
 - FTP-server                                                                      (Jullie advies naar een paar goede ftp-server software)
 - Web-server      (Deze wil ik zo uitbereiden dat ik straks dus de mogelijkheid krijg om via mijn Android telefoon op de website bij agenda en planning kan komen. Wie weet nog meer)
 - Joomla of Drupal (heb al met Joomla gewerkt Drupal nog niet maar zou graag een weten wat jullie ervaringen zijn)
 - Media-server (Heb een playstation 3 en wil graag dus een media-server waar ik alles naar toe kan streamen. Graag advies naar een super goede media-server)
 - Soort ISO-server (Weet niet precies hoe ik het moet zeggen. Maar meer van een plek waar ik ISO bestanden kan zetten denk aan ISO's van Ubuntu en via netwerk kan laten installeren.

------------
De hardware is bijna rond. Heb dus alleen ervaringen en misschien advies van jullie nodig waar ik beetje kan gaan uitzoeken.
Ik zorg namelijk ook voor documentatie voor het opzetten van het project. Om zo dus over 5 jaar zelfde uit te kunnen voeren als er een migratie uitgevoerd moet worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 18:43:34 door shinger »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Eigen Project
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/02, 18:15:40 »
@shinger, grootse plannen wat ik zo lees, maar is het een idee om dit bij 'server en netwerk' te plaatsen? Daar is het nl. very ontopic, en maak je -denk ik- meer kans op support van lotgenoten.

Daarnaast, veel succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Eigen Project
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/02, 18:17:19 »
Ja ik zat daar wel eerst aan te denken maar ik dacht dat dit niet helemaal in de categorie zou vallen aangezien naast server eigenschappen ook andere dingen heeft. Anders kan een moderator het verplaatsten naar server & netwerk??
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 18:24:29 door shinger »

Re: Eigen Project
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/02, 18:26:17 »
FreeNAS een idee?

dit:
- Domain controler + LDAP server  (Deze wil ik eigenlijk alleen zo gebruiken om dus een vaste punt hebben voor gebruikers)
 - Torrent-server(deluge met webui)            (Ben al halverwege de documentatie en test fase)
 - FTP-server                                                                      (Jullie advies naar een paar goede ftp-server software)
 - Web-server      (Deze wil ik zo uitbereiden dat ik straks dus de mogelijkheid krijg om via mijn Android telefoon op de website bij agenda en planning kan komen. Wie weet nog meer)
 - Media-server (Heb een playstation 3 en wil graag dus een media-server waar ik alles naar toe kan streamen. Graag advies naar een super goede media-server)
zit er gewoon in, en Joomla is gewoon HTML/PHP gebaseerd, als er een webserver opzit doet die het wel.

wat betreft de PXE server (Pre execution Environment, de "iso server" waar je het over had), is dat wel zo'n goed idee? dat werk enkel over een lokaal netwerk en is veel werk om te doen.
en je hebt dan 2 systemen nodig (een die aangeeft wat de PXE-server is en een echte PXE-server)



eneh: ik heb Active Directory hier even vervangen met LDAP, want Active Directory gaat enkel lukken met Windows Server 2003 of 2008, Active Directory is de naam van de LDAP server in Windows server namelijk.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Eigen Project
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/02, 18:43:07 »
Met active directory bedoelde ik ook openLDAP maar kwam er even niet meer op :P..

En waarom ik geen FreeNAS wil gaan gebruiken is omdat Ubuntu een grote ondersteuning heeft naar verschillende software die ook up te date worden gehouden.
Nog over de PXE-server veel werk is geen probleem maar als je 2 systemen nodig hebt misschien dat dit wel niks gaat worden.

Re: Eigen Project
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/02, 19:34:03 »
apt-proxy server is ook wel handig, hierdoor hoef je de pakketten maar 1 keer op te halen voor alle pc's.

Citaat
Soort ISO-server (Weet niet precies hoe ik het moet zeggen. Maar meer van een plek waar ik ISO bestanden kan zetten denk aan ISO's van Ubuntu en via netwerk kan laten installeren.

Hiervoor kan je een PXE server nemen of ZenWorks klik

Re: Eigen Project
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/10, 23:36:49 »
Oke ik heb de vrijdag, zaterdag, zondag allemaal hier aan besteed. Nu heb ik de basis al draaien.

- ubuntu-server (10.04) is geinstalleerd. (gebruik gemaakt van DB15(vga) op moederbord gezet dan behulp van USB-stick en usb-toetsenbord)
- RAID = Gemount (was LVM met behulp van webmin) (had veel gezeik maar kwam door dat ik er niks vanaf wist)
- Samba = geinstalleerd en werkt (na update naar het laatste versie https://launchpad.net/~a.bono/+archive/samba3.5  Veel gezeik mee gehad dus voor mensen waar samba niet werkt)
- ssh-server = geinstalleerd (sudo apt-get install openssh-server openssh-client)
- Torrent server = geinstalleerd  (http://ubuntu-utah.ubuntuforums.org/showthread.php?p=9248108)
- Webmin = geinstalleerd (Deb gedownload (sudo dpkg -i *.deb)
- Webserver = geinstallerd (Heb handmatig gedaan zo kon ik mysql, apache2 etc. naar laatste versie hebben)  https://launchpad.net/~thefirstm/+archive/lucid
- FTP-server = geinstalleerd  - PROFTPD (doormiddel van een module van webmin) http://www.webmin.com/standard.html

Voor media-server zit ik te denken aan TwonkyMedia server ik hoorde van iemand dat het 10 dollar of euro weet niet meer precies wel waard was. Wat vinden jullie?

Tot zo ver dit.

Moet nog even duiken in de rest van de opties die ik wou. En nog configuraties van alles goed zetten.

edit: Het toevoegen van ppa's bij een server moet je eerst het volgende doen
sudo apt-get install python-software-propertiesDan kun je vervolgens op de volgende manier toevoegen
sudo add-apt-repository <ppa regel>/ppa
« Laatst bewerkt op: 2010/05/10, 23:47:32 door shinger »

Re: Eigen Project
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/01, 21:05:44 »
Ambitieus project... maar wel leuk. Voor upnp server is Mediatomb of ushare prima (evt met djmount  aan de client-kant voor niet-upnp mediaspelers), en voor mp3 streamen mpd. Maar aangezien ik media op mijn server toch alleen bekijk via m'n pc gebruik ik nu een simpele mount via sshfs en dat gaat goed. Ik hou het  bewust zo simpel mogelijk. Dus ik gebruik geen samba, webmin of media server zolang ik het alledrie met ssh kan op deze manier.  

Nog wat services/toepassingen op mijn server:

bitorrent server:  rtorrent icm screen
bookmark sync: apache met webdav op de server , Xmarks BYOS (bring your own server) edition Firefox plugin
backups: rdiff-backup

nog gepland:

groupware (met iphone sync): Zarafa + Postfix
sourcecontrol: git
vpn tunnel


« Laatst bewerkt op: 2010/06/01, 22:49:31 door AptlyNamed »

Re: Eigen Project
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/11, 23:15:36 »
Ambitieus project... maar wel leuk. Voor upnp server is Mediatomb of ushare prima (evt met djmount  aan de client-kant voor niet-upnp mediaspelers), en voor mp3 streamen mpd. Maar aangezien ik media op mijn server toch alleen bekijk via m'n pc gebruik ik nu een simpele mount via sshfs en dat gaat goed. Ik hou het  bewust zo simpel mogelijk. Dus ik gebruik geen samba, webmin of media server zolang ik het alledrie met ssh kan op deze manier.  

Nog wat services/toepassingen op mijn server:

bitorrent server:  rtorrent icm screen
bookmark sync: apache met webdav op de server , Xmarks BYOS (bring your own server) edition Firefox plugin
backups: rdiff-backup

nog gepland:

groupware (met iphone sync): Zarafa + Postfix
sourcecontrol: git
vpn tunnel

Ik heb vorige week vrijdag/zaterdag (48 uur) 35 uur aan mediatomb besteed. Ik heb alles goed bekeken en getest. Probleem met mediatomb is dat na zoveel gezeur hij meestal nog steeds dingen niet goed afspeelt. Hij speelde opgegeven moment wmv, mpeg, avi (out of the box ondersteund door ps3), flac, mp4, mkv. Ondertiteling heeft nog steeds NIET gedaan. Grootste nadeel van mediatomb waar ik dus tegenkwam is dat je NIET vooruit/achteruit kon spoelen of pauzeren omdat hij druk bezig was met transcoden van formaten die de playstation 3 niet ondersteund.  Ushare is zo goed als dood. Enige wat super goed gedaan heeft is ps3media server. enige probleem van deze applicatie is dat hij geen webinterface heeft maar een gtk java interface. OF ik moet alles goed zetten op mijn computer en gehele map naar mijn NAS kopieeren en headless laten draaien. VEEEL GEZEUR DUS :S!!!..

ik heb gasten van twonkymedia gemaild over mijn situatie maar blijkbaar willen ze OF geen geld of is het gewoon een bagger programma die helemaal niet zoveel kan en zo graag mensen willen uitbuiten door het te verkopen.

Re: Eigen Project
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/14, 17:59:12 »
Nog een idee voor mediaserver: minidlna . Ik kan mij herinneren dat deze  beter met een PS3 samenwerkt, en dat deze itt mediatomb aan de dlna standaard voldoet. Aangezien ik geen PS3 heb kan ik het niet bevestigen, maar van m'n server naar mijn laptop streamen van hd films gaat zonder problemen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/14, 18:01:11 door AptlyNamed »

Re: Eigen Project
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/14, 23:31:37 »
ik heb minidlna geinstalleerd. bewerkte de configuratie

sudo gedit /etc/minidlna.conf
vervolgens server herstart:

sudo /etc/init.d/minidlna restart
enige wat hij heeft meegenomen is naam van de media-server maar niks van media. Terwijl ik wel de media path veranderd heb. Ik zie nog steeds bij Browse Folders Google en thunderbird aangezien deze 2 mappen in /opt staan.

Re: Eigen Project
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/15, 09:05:06 »
enige wat hij heeft meegenomen is naam van de media-server maar niks van media. Terwijl ik wel de media path veranderd heb. Ik zie nog steeds bij Browse Folders Google en thunderbird aangezien deze 2 mappen in /opt staan.
- post je config eens

- kom je bij de webinterface? Dus staat 'presentation_url' in het configbestand goed ingesteld, en conflicteert het default poortnummer 80 bv niet met een andere webserver die ook op dezelfde machine draait? In dat geval kun je er bv van maken presentation_url=http://het_ipnr_van_je_server:8081/ index.php

- Het zou  met rechten op de betreffende folders te maken kunnen hebben (draait de daemon als root of met onder een eigen user/group? en verschillen de rechten tussen 'thunderbird' en je mediafolder)

- Je kunt minidlna eens als niet-daemon draaien om te zien of er foutmeldigen komen die hij niet naar een log kan schrijven:
su gebruikersnaamwaatrmeeminidlnadraait -c 'minidlna -f /etc/minidlna.conf -R -d'
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 10:19:21 door AptlyNamed »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Eigen Project
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/15, 12:56:55 »
Hehe ik heb ong. hetzelfde thuis draaien, FTP server, media server (downloaden/streamen naar xbox) backup server asterisk (telefonie server) dit draai ik allemaal in losse vm's op 1 host en dit monitor ik dan met Nagios. Er is dus een monitor server, waarin alle ssh sessies naar me vm's staan en die is beschikbaar vanaf buiten..verder een hoop portforwards naar alle gui's (sabnzbd + transmission) dit was ook nodig voor me android apps om alles dan weer te monitoren en te beheren vanaf b.v me werk.

Ik heb geen openldap of radius omdat ik dat een beetje overkill vond voor thuis :) maar ik snap zeker waarom je dat zou willen.

Hier wat screenshots:
Nagios:


VM's


Monitor vm waar nagios op draait + ssh sessies: