Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeem reageert nergens meer op  (gelezen 2476 keer)

systeem reageert nergens meer op
« Gepost op: 2021/01/28, 11:06:33 »
os = Xubuntu 20.04

Op mijn main system is net een kernelupdate gedaan (5.4.0-65) en na de reboot verschijnt het login screen. De cursor knippert ongeveer 10x en daarna niet meer.
Systeem reageert ook volstrekt niet op muis en keyboard. Noch draadloos noch bedraad.
Syteem teruggezet naar de vorige kernel (5.4.0-64) maar dat lost ook niets op  >:( >:( >:(. Zelfde probleem blijft.

Ik meen ergens te hebben vernomen dat er bij Xubuntu en Kubuntu problemen zijn met kernelupdates?? Ik vind dit wel stevig balen en hoogst irritant. Het gaat hier wel om een LTS-versie waarbij stabiliteit zo ongeveer het belangrijkste is.

Mijn vraag is simpel : HELP! Hoe krijg ik mijn main desktop-system weer werkend? (Ik maak nu gebruik van een backup-laptop) Ik ben door mijn opties heen.

(ps : ja, ik weet dat een schone installatie alles waarschijnlijk oplost, maar daar zit ik nu bepaald niet op te wachten gelet op de hoeveelheid werk dit oa qua persoonlijke configuratie met zich meebrengt. Daarnaast zou dit issue ook na een schone installatie weer op kunnen duiken)
Een boek doet het altijd...

Offline Bloom

  • Lid
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/28, 11:25:28 »
Dat lijkt me een probleem van de grafische driver. Wat voor grafische kaart zit in die computer?

Overigens kan een herinstallatie wel degelijk snel als je gewoon je /home directory back-upt en die terugzet na herinstallatie van het besturingssysteem.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/28, 11:52:19 »
Dat lijkt me een probleem van de grafische driver. Wat voor grafische kaart zit in die computer?
Er zit geen aparte grafische kaart in. Systeem maakt gebruik van de grafische chip op het MB : Asus 1151 Prime H310M-A R 2.0.

Waarom werkt de vorige kernel plotseling ook niet meer, terwijl ik daarmee voor de kernel update het systeem prima kon opstarten? Ik heb overigens ook de daarvoor bestaande kernel geprobeerd, maar die start ook niet op >:(.

(Wanneer dit idd met de grafische driver te maken heeft dan is dit alweer een grafische driver issue na een kernel-update onder Xubuntu 20.04. Ik meen dat ik onlangs ook iets las op dit forum van iemand die tegen een soortgelijk probleem aanliep na een kernel-update met een Xubuntu systeem.
Wellicht is het verstandig voor de Xubunteros onder ons om hun kernel voorlopig even vast te zetten, want ik weet niet waar de 'kernel-jongens' mee bezig zijn, maar dit is natuurlijk niet bepaald de bedoeling bij een LTS-versie lijkt me.  Op mijn andere systemen heb ik de kernel vastgezet)
« Laatst bewerkt op: 2021/01/28, 12:00:49 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/28, 12:03:03 »
Op mijn systeem gebruik ik dezelfde kernel zonder problemen.
Het kan geen Xubuntu probleem zijn (lijkt mij), omdat de repositories van alle dochter systemen hetzelfde zijn.
Een verse installatie kan de oplosing zijn, zoals Bloom aangeeft.
Kan je testen met een opstartbare USB stick, en dan een nieuwe daily-build, zodat je dezelfde kernel hebt?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/28, 12:34:20 »
Ik heb getracht op te starten met een live-system op een usb-stick. Het welcome scherm verschijnt en dan hetzelfde als bij m'n gewone systeem : bedrade muis en keyboard reageren totaal niet! De muisaanwijzer is frozen links in het midden van de monitor. Wat is hier toch aan de hand ???? Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.

(In het grafische bios werkt de muis wel gewoon overigens en kan ik alles aanklikken.)
Een boek doet het altijd...

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/28, 12:45:02 »
Iets op een USB-poort aangesloten wat niet helemaal lekker werkt? USB-hub op je systeem?

Als een USB-stick met Ubuntu dezelfde problemen geeft, dan lijkt het een hardware probleem te zijn. Andere USB poort proberen (voorzijde i.p.v. achterzijde van de pc?). Usb stekker op moederbord niet helemaal meer aangedrukt of zoiets.

De kans dat je én met je vaste installatie én met een live usb-stick problemen hebt is klein. Zeker als je de stick gebruikt om te testen waarmee je het systeem ooit eens eerder hebt geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/28, 12:50:38 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/28, 14:04:15 »
Als de USB live sessie ook al problemen vertoont dan is er toch iets mis met de hardware. Misschien het moederbord het aan het begeven?
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/28, 14:35:56 »
Als een USB-stick met Ubuntu dezelfde problemen geeft, dan lijkt het een hardware probleem te zijn.
Daar begin ik dus ook aan te denken. Lekker zou dat zijn. Een 2 jaar oude desktop pc met topcomponenten. Gelukkig is het coronatijd dus dat maakt het allemaal wel een stuk makkelijker.....not >:(. Nee hier zat ik echt op te wachten.

Alvorens de conclusie te trekken dat het daadwerkelijk een hardware probleem betreft heb ik nog het nodige aan info verzameld, waarmee iemand wellicht kan aangeven dat het idd waarschijnljk een hardware-probleem betreft en zo ja of het dan de grafische chip betreft of corrupt geheugen of iets anders. Hier de info :

*Bij het starten van de live usb-stick zag ik de meldingen 'device descriptor read 64 error 32' voorbij komen.
* ik heb een tv via de hdmi op de desktop aangesloten en die deed de laatste dagen vreemd, aangezien het beeld steeds knipperde van zwart naar gewoon beeld. Wanneer ik de hdmi kabel verwijderde en weer inplugde was het beeld normaal.
* heb net ook nog de nieuwste xubuntu 20.04 gedownload en op een live-system van gemaakt. Het ding boot maar blijft hangen na de melding 'check finished. no errors found'.
Op advies van Ronaldus de live-stick in de achterzijde geplugd (ipv de voorzijde) en toen startte hij normaal op, maar ....... alles werkt niet naar behoren. Ik ben momenteel m'n /home map als de sodemieter aan het kopieren naar een extern medium (met geknepen kadetten  ;)).
Wanneer ik een venster versleep krijg ik een heleboel van dezelfde vensters direct achter elkaar. Met Windows had ik dat vroeger ook wel eens. Niet goed dus.

Ik hoor het graag. Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/28, 14:37:12 »
Als de USB live sessie ook al problemen vertoont dan is er toch iets mis met de hardware. Misschien het moederbord het aan het begeven?
Zie mijn reactie #7
Een boek doet het altijd...

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/28, 14:52:56 »
Vergat dit nog. Geen idee of het ermee te maken kan hebben, maar gisteren heeft de stroom er in de hele wijk hier enkele uren uitgelegen. Al m'n andere systemen werken wel normaal. Lijkt me van niet maar ik kijk nergens meer van op.
Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/28, 15:59:24 »
Je kan top producten hebben maar fabrikage fouten kunnen overal in zitten. Ik weet mij nog te herinneren dat op IRC ooit iemand was die zich een splinternieuwe pc had aangeschaft waarvan de harde schijf binnen een week of twee al kaduuk was. Dus top producten hebben wil totaal niets zeggen.

Over de error is op het web genoeg info te vinden zoals deze al is het wat ouder maar komt op hetzelfde neer denk ik:
https://askubuntu.com/questions/341241/ubuntu-wont-start-with-device-descriptor-read-64-error-32-what-does-this-m
« Laatst bewerkt op: 2021/01/28, 16:04:16 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/28, 17:01:34 »
Je kan top producten hebben maar fabrikage fouten kunnen overal in zitten. Ik weet mij nog te herinneren dat op IRC ooit iemand was die zich een splinternieuwe pc had aangeschaft waarvan de harde schijf binnen een week of twee al kaduuk was. Dus top producten hebben wil totaal niets zeggen.
Kapot kan idd het beste product ter wereld, maar die kans is natuurlijk bij kwalitteitsproducten wel aanzienlijk minder.

Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #12 Gepost op: 2021/01/28, 18:19:37 »
Da's niet bewezen. Fabrieks fouten kunnen in een hele reeks zitten.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #13 Gepost op: 2021/01/28, 18:21:43 »
Onder het motto niet geschoten is altijd mis:
In 20.04 is vandaag een update gekomen voor de firmware, dus mogelijk dat .........
Aan de andere kant, je kunt ook eens een oude versie proberen, 18.04  bijvoorbeeld, je weet maar nooit.

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #14 Gepost op: 2021/01/28, 18:48:00 »
Als hij een live usb stick heeft geprobeerd welke geen updates bevat en ook problemen vertoond dan heeft een 18.04 ook geen zin om te proberen. En aan een 18.04 Xubuntu heb je ook niet veel want de ondersteuning stopt hiervoor in April.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #15 Gepost op: 2021/01/28, 20:14:57 »
En aan een 18.04 Xubuntu heb je ook niet veel want de ondersteuning stopt hiervoor in April.
Security updates tot april 2023.

Plotseling werkte de live stick normaal. Geen idee waarom nu plotseling wel. Stick verwijderd en normale systeem maar eens opgestart. En jawel hoor, start ook weer normaal op. En nog maar een paar keer gereboot. Geen problemen. Ik juich absoluut niet te vroeg, want normaal is het allemaal natuurlijk niet.

Onder het motto niet geschoten is altijd mis:
In 20.04 is vandaag een update gekomen voor de firmware, dus mogelijk dat .........
Klopt. Had ik ook gezien. Maar die kon ik pas installeren nadat alles weer normaal werkte. Mogelijk dat het iets positiefs heeft bijgedragen.

Ik wilde via additional drivers een checken welke onboard graphics card er nu precies in het systeem zit, maar wanneer ik klik op die optie klik gebeurt er niets. Dat is al het geval vanaf het begin van de installatie van Xubuntu 20.04. Nooit op kunnen lossen. Ook vreemd. Via lspci | grep VGA  dan maar gecheckt : Intel UHD 630. Beestje heeft nu een naam.

Is er trouwens een veilige cli mogelijkheid om het hele systeem te laten checken op fouten en deze te laten herstellen? Ik las iets over fsck maar daar moet je geloof ik wel voorzichtig mee te werk gaan. Of andere software?

Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #16 Gepost op: 2021/01/28, 21:05:05 »
En aan een 18.04 Xubuntu heb je ook niet veel want de ondersteuning stopt hiervoor in April.
Security updates tot april 2023.
Je krijgt géén support meer voor Xubuntu zelf na April 2021, dat geldt voor alle officiële ubuntu flavors. Deze krijgen allemaal een support tijdspanne van 3 jaar en niet meer. 
Citaat
Releases

A new Xubuntu version is released every 6 months. Regular Xubuntu releases are supported for 9 months and the LTS (Long Term Support) releases for 3 years. LTS releases are released every 2 years.
Daarna is het of upgraden of een schone installatie uitvoeren.

De security updates gelden voor Ubuntu zelf. Kunnen we een eindeloze discussie over houden maar het is zoals het is. Als je na April 2021 met hulpvragen voor 18.04 bij de Xubuntu community af komt zul je hetzelfde antwoord krijgen en hoef je geen verdere hulp te verwachten.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/28, 21:20:56 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #17 Gepost op: 2021/01/28, 21:18:41 »
Een spanningsuitval of piek kan vreemde zaken teweeg brengen.
Soms helpt het je BIOS naar default te zetten, herstarten en de gewenste wijzigingen in BIOS weer instellen.
De vreemde fouten die je hebt beschreven, zouden ook afkomstig kunnen zijn van je Video chip(s)
Het standaard VESA deel werkt dan normaal, echter het snelle hardware deel is pas later aktief zodra de betreffende drivers worden geladen.
Je BIOS is dan normaal te zien, de fouten treden pas daarna op.
Hou goed in de gaten of de beeldopbouw later goed blijft werken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #18 Gepost op: 2021/01/28, 21:19:05 »
De security updates gelden voor Ubuntu zelf.
Klopt.
Dit betekend voor Xubuntu, dat alleen het gedeelte onder de motorkap nog veiligheids updates krijgt, maar het XFCE gedeelte niet.
Bij het XFCE gedeelte horen ook de standaard programma's als b.v. thunar.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #19 Gepost op: 2021/01/29, 15:08:15 »
Via lspci | grep VGA  dan maar gecheckt : Intel UHD 630. Beestje heeft nu een naam.

Tipje tussendoor.  ;)

Als ik een nieuwe pc in huis haal maak ik altijd eerst even een overzichtje van de hardware welke ik (ook) op een ander medium op sla.
Altijd handig als je pc niet opstart of wat dan ook, dat je voor handen hebt dat je altijd weet welke hardware er in zit.  =D Heeft mij vaker weer op weg geholpen.
Kijk maar of je hier wat mee kunt voor de toekomst.

Citaat
Klik op Terminalvenster

Tik in (kopieer en plak):

sudo lshw -html > apparatuur.html

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

In uw persoonlijke map staat nu het bestand apparatuur.html, een handig overzicht van alle apparatuur in uw computer. U kunt er op dubbelklikken om het te openen in uw webbladeraar.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/29, 15:14:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #20 Gepost op: 2021/01/29, 15:20:13 »
Een spanningsuitval of piek kan vreemde zaken teweeg brengen.
Fijn om te weten, want ik snapte er werkelijk geen hout meer van. Zou dus een mogelijke verklaring kunnen zijn. Tot nu toe werkt m'n systeem nog steeds normaal.
Een boek doet het altijd...

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #21 Gepost op: 2021/01/29, 15:22:47 »
Tipje tussendoor.  ;)
Thx! Ga ik direct doen.
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #22 Gepost op: 2021/01/29, 16:39:26 »
Tipje tussendoor.  ;)
Thx! Ga ik direct doen.
Zie ook https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-1.html#ID17. Als hij in persoonlijke map staat zoals beschreven wel even eventueel Firejail in FF uitschakelen want anders kun je er niet bij komen. ;)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #23 Gepost op: 2021/01/29, 16:46:41 »
Een spanningsuitval of piek kan vreemde zaken teweeg brengen.
Fijn om te weten, want ik snapte er werkelijk geen hout meer van. Zou dus een mogelijke verklaring kunnen zijn. Tot nu toe werkt m'n systeem nog steeds normaal.
Maar een ander systeem doet inmiddels ook niet meer normaal. Het gaat lekker zo. Een laptop gaf een paar weken geleden problemen met kernel 5.8.0-36. Die heb ik toen verwijderd met sudo apt purge linux-image-5.8.0-36-generic en het systeem vastgezet op kernel 5.4.0-60 waarna de laptop weer netjes opstartte.
Nu blijkt het ding plotseling weer niet op te starten. Wat blijkt : GRUB geeft aan dat kernel 5.8.0-36 is geinstalleerd :o. Maar weer het verwijdercommando gebruikt. Tot mijn verbazing krijg ik als ouput de melding : kernel 5.8.0-36 not installed. Nogmaals  :o. (Handmatig start ie wel op wanneer ik voor kernel 5.4.0-60 kies)
Weet iemand wat hier nou weer aan de hand is? Hoe krijg ik kernel 5.8.0-36 definitief verwijderd (voorlopig althans)

Hoe groot is de kans dat twee systemen zo ongeveer tegelijkertijd zich toch wel erg vreemd gaan gedragen zonder dat de gebruiker iets noemenswaardig heeft veranderd. Niet bijster groot me dunkt. Dus die stroom die eraf is geweest in de hele wijk zou best wel eens de schuldige kunnen zijn. (Ik overweeg overigens om postzegels te gaan sparen ipv een computerhobby .... maar wel nadat ik enkele computers kennis heb laten maken met het fenomeen voorhamer :evil:)
« Laatst bewerkt op: 2021/01/29, 16:51:55 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: systeem reageert nergens meer op
« Reactie #24 Gepost op: 2021/01/29, 17:04:17 »
Ik heb een keer in een ander topic dit commando  gekregen
sudo apt-get purge linux-generi* linux-image-generi* linux-headers-generi* linux-signed-generi* linux-signed-image-generi*
Edit: streepje tussen apt-get
« Laatst bewerkt op: 2021/01/29, 17:09:23 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)