Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem externe hdd  (gelezen 1113 keer)

zjeraar

  • Gast
probleem externe hdd
« Gepost op: 2007/10/21, 14:20:11 »
Hoi,

ik ben Ruben, ben nieuw hier, en nieuw in linux. Op aanraden van een oom van me ben ik begonnen met ubuntu. Maar ik was meteen nogal koppig, en moest en zou ubuntu van mijn externe hdd draaien, zodat windows niet aangetast wordt, want daar doe ik (voorlopig) toch de meeste dingen in ivm schoolwerk... Na een paar keer opnieuw installeren, problemen met de GRUB die op mijn MBR van de windows schijf was gekomen, is het uiteindelijk gelukt om linux te booten van de externe hdd, met de GRUB in de MBR van de externe hdd. Ok, alles werkt dus zoals ik het wou, wat is dan het probleem?

Dit: Mijn bios staat zo dat de pc eerst boot van de externe hdd, en dan pas van mijn interne. Dus als ik de externe hdd aankoppel voor ik de laptop aanzet wordt ubuntu opgestard. Maar als ik de pc heropstart (vanuit ubuntu of windows) heropstart, herkent mijn bios de externe hdd niet meer (als bootable), en start windows (weer) op, daar zie ik de schijf dan wel weer (de ntfs partitie wel te verstaan) in 'deze computer'. De andere linuxpartities zijn enkel zichtbaar in het schijfbeheer.

Is er iets verkeerd gegaan, kan ik er iets aan doen? Als er iets in de terminal ofzo moet gebeuren, dan liefst tot op het draadje uitgelegd, want daar ben ik dus ook totaal nieuw in.

Groeten, en alvast bedankt, Ruben

Oja, nog een laatse ding: als ik in de bios setup ga bij het heropstarten, en ik verander niets, maar ga gewoon naar het eind, druk exit and saving changes, dan start ie dus wel weer in ubuntu op... Lijkt dus of bios gewoon meer tijd nodig heeft om de externe te herkennen...

zjeraar

  • Gast
probleem externe hdd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 20:42:08 »
Niemand een idee? Of niet genoeg informatie? Ik zou niet weten wat ik er nog zou moeten bijzetten...

JimZ

  • Gast
probleem externe hdd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 01:48:31 »
Citaat
Lijkt dus of bios gewoon meer tijd nodig heeft om de externe te herkennen...
Daar lijkt het inderdaad op ja. Maar of je dat kunt veranderen.......

Maar bij de meeste huidige pc's kun je tijdens het opstarten/rebooten via de Esc, F2 of F10 toets (zie de handleiding) een menuutje oproepen waarin je kunt kiezen waarvan er opgestart moet worden. En dus kun je in het BIOS gewoon de interne HD als eerste zetten en als je van de externe HD wilt booten doe je dat via dat menuutje.

Gr,
Jim

Offline vanadium

  • Lid
probleem externe hdd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 11:42:12 »
Ik denk dat je zelf het antwoord gegeven hebt: het is blijkbaar een bios issue, en ik zie niet hoe je daar iets aan kan veranderen. Verder lijkt het me wel een handige setup om Linux te testen: wil je enkel je windows systeem, dan koppel je de Linux schijf niet aan en het systeem werkt als vanouds.

zjeraar

  • Gast
probleem externe hdd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/22, 12:42:42 »
ok, dan is er niets aan te doen...

Dat was idd mijn hele bedoeling, heb wel ff moeten zoeken om het zo te krijgen hoor. Uiteindelijk de interne hdd eruit gehaald, en toen installeerde GRUB meteen juist.

Bedankt.
Ruben