Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer print niets meer  (gelezen 1676 keer)

Printer print niets meer
« Gepost op: 2008/12/17, 16:40:25 »
Ik heb een HP Photosmart C5180, welke met een netwerkkabel is aangesloten op mijn router. Ik gebruik de HPLIP software version 2.8.10. Als ik bijvoorbeeld een email wil uitprinten krijg ik (zoals gebruikelijk) een popup started a print job. Direct daarna (ook zoals gebruikelijk) een popup print job has completed. De printer heeft dan echter niets uitgeprint. Ook als ik via de HPLIP Toolbox een testpagina wil uitprinten, gebeurt er niets. Print ik rechtstreeks vanaf de printer een testpagina af, dan gaat het wel goed.
Ik heb al de PC en printer een keer opnieuw opgestart. Ik heb de netwerkkabel er een keer in- en uit gedaan; zowel in de printer als in de router.
Ik heb in de Toolbox ook een keer de printer verwijderd en een nieuwe geinstalleerd. Dit alles heeft echter niets geholpen.

Offline joop905

  • Lid
Re: Printer print niets meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/17, 17:18:14 »
kijk eens naar cups
CUPS kan met een webbrowser worden beheerd. Blader (op de server) in een webbrowser naar:
http://localhost:631/admin
lees voer: http://www.cybertux.nl/linux/index.php?content=cups

GrJ.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 17:19:49 door joop905 »

Re: Printer print niets meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/17, 21:44:19 »
Bedankt voor de tip; ga ik zeker eens kijken. Waar ik vooral ook een antwoord op hoop te vinden is, waarom de printer het ineens niet meer doet. Ik gebruik nu een jaar Ubuntu met de HP software en tot nu toe werkte alles perfect. En nu van de een op de andere dag niet meer.

Overigens gaat het scannen wel goed. Ik heb zojuist een krantenartikel gescand middels de HP software en dat gaat uitstekend. Dus er is wel "communicatie" met het apparaat en dus uitsluitend problemen met het printer gedeelte.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 21:57:45 door Henk Voortwijs »

Offline icehawk

  • Lid
Re: Printer print niets meer
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/17, 23:12:51 »
Bedankt voor de tip; ga ik zeker eens kijken. Waar ik vooral ook een antwoord op hoop te vinden is, waarom de printer het ineens niet meer doet. Ik gebruik nu een jaar Ubuntu met de HP software en tot nu toe werkte alles perfect. En nu van de een op de andere dag niet meer.

Overigens gaat het scannen wel goed. Ik heb zojuist een krantenartikel gescand middels de HP software en dat gaat uitstekend. Dus er is wel "communicatie" met het apparaat en dus uitsluitend problemen met het printer gedeelte.

Het is moeilijk voor te stellen dat HP geen juiste drivers heeft voor linux. Want ze staan er juist bekend om dat de voor vrijwel alle hardware (printers vooral) ook een linux-variant van hebben. Wat joop905 zegt is idd ook een goeie. Maar als ik mij niet vergis wordt CUPS er toch standaard in een kale Ubuntu distro meegeleverd?
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Re: Printer print niets meer
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/18, 15:53:07 »
Ik vind het zelf ook vreemd, daar ik tot nu toe nog nooit problemen heb gehad. Ik krijg echter de indruk dat er toch ergens een fout in de software zit. Zoals gemeld: het scannen gaat prima. En het afdrukken van een bestand vanaf de PC (foto; tekstdocument) gaat ook goed.
Maar zodra ik een email of iets van een website wil printen, gaat het mis. En de testpagina in de HP toolbox drukt hij dus ook niet af.
Ik zal straks eens proberen of het afdrukken vanaf de laptop wel goed gaat.

Re: Printer print niets meer
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/21, 12:12:24 »
Ik heb een laptop met Windows Vista en daar kan ik wel gewoon mee printen.....

Ik heb de HP Toolbox al een keer compleet verwijderd van de PC en opnieuw geinstalleerd via pakketbeheer, maar dit heeft geen resultaat gehad. Ook heb ik geprobeerd de software van de site (http://hplipopensource.com/hplip-web/index.html) te downloaden en te installeren. Als ik het de instructies keurig op volg om middels het Terminal Venster te installeren, krijg ik de melding dat hij het programma niet kan openen. Overigens is de versie op de website recenter dan de versie via pakketbeheer.....

Als ik via Toepassingen > Hulpmiddelen > Print opdrachten beheren mijn printerstatus bekijk staat er: Printer is mogelijk niet verbonden.
Echter de printer is keurig verbonden met mijn router. En aangezien ik sommige dingen weer wel kan printen (zie mijn eerdere berichten), is er dus wel degelijk een verbinding met tussen de PC en printer.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/21, 12:44:17 door Henk Voortwijs »

Re: Printer print niets meer
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/21, 17:39:25 »
Ik heb inmiddels CUPS uitgeprobeerd. Gaat prima; printer toevoegen en testpagina afdrukken. Werkt allemaal perfect. Maar het probleem blijft als ik een email wil afdrukken, geen resultaat. Zucht...........ik begrijp er echt niets meer van.

Re: Printer print niets meer
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/23, 09:58:59 »
Had je misschien recent een update van Cups ? Daar zat een bug in, is inmiddels opgelost, dus bij de volgende update zou het allemaal weer terug moeten werken...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Printer print niets meer
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/23, 13:03:52 »
Had je misschien recent een update van Cups ? Daar zat een bug in, is inmiddels opgelost, dus bij de volgende update zou het allemaal weer terug moeten werken...

Inderdaad, ik slaakte daarstraks een zucht van verlichting..... Ik had een update van CUPS en nu werkt alles weer zoals het hoort.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips; ik kan weer naar hartelust printen.