Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nautilus als www-data ipv root  (gelezen 681 keer)

Nautilus als www-data ipv root
« Gepost op: 2007/11/29, 00:13:16 »
Goede, het is nu morgen :)

www-data is de eigenaar van de map /var/www. Ik wil als beheerder bestanden uit die map kunnen wijzingen. Nu kan ik natuurlijk als root met sudo de map openen, maar Root is zo egoistisch dat het zich alles toeeigent wat hij maar mag aanpassen.

Dus slaan sommige php scripts weer op hol omdat deze geen rechten hebben. Dus moet ik de map /var/www weer chownen naar www-data.

Is het misschien mogelijk om nautilus te openen als www-data, of is het mogelijk om root een tik op z'n vingers te geven, en ( in dit geval ) de eigenaar van het bestand, ook de eigenaar te laten?

Groet

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Nautilus als www-data ipv root
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/29, 00:36:46 »
Citaat van: vlerknozem
www-data is de eigenaar van de map /var/www. Ik wil als beheerder bestanden uit die map kunnen wijzingen.
Wil je wel dat www-data de eigenaar is? Dit is ook de gebruiker van de apache webserver. En waarom wil je als beheerder iets wijzigen?

Waarom wordt je zelf niet de eigenaar van /var/www zodat je zelf de bestanden kan wijzigen? De webserver kan de bestanden dan alleen lezen.
Je kan eigenaar worden met de terminalopdracht:
sudo chown -R $USER:$USER /var/www
Klik links bovenin op Documentatie

Nautilus als www-data ipv root
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/29, 19:17:09 »
Dat is ook een optie, nog niet eens aan gedacht, maar werken php-scripts dan nog wel? PHP scripts die schrijfrechten nodig hebben. Of moet ik dan ook de gebruiker in de server configuratie veranderen?

Offline vanadium

  • Lid
Nautilus als www-data ipv root
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 21:53:41 »
Als jij jezelf lid maakt van de groep www-data, dan kan je zelf ook die bestanden wijzigen, op voorwaarde dat ook de groepspermissies op write staan, natuurlijk. Als je wil dat nieuwe bestanden automatisch door group www-data geownd worden, zodat je script ze kan uitvoeren, dan log je eerst in in die groep:

newgrp www-data

Vanaf nu behoren alle bestanden die je creƫert, automatisch tot de www-data groep. Jij zelf blijft de eigenaar, uiteraard. Alle leden van de groep, waaronder je scripts en jezelf, kunnen erin schrijven: dat is hoe Linux permissies werken.