Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met bluetooth keyboard en muis  (gelezen 4056 keer)

probleem met bluetooth keyboard en muis
« Gepost op: 2009/01/09, 11:34:05 »
Hallo,
Heb woensdag hardy geïnstalleerd bij een buurman. Had een probleem met zijn "xp" en MS MS was er met geen stokken meer op te zetten. Het probleem zat em in een speciale raid driver waarvoor een diskette nodig is van de fabrikant. Bij het opstarten van de MS MS cd moet je normaal via F6 de aparte driver eerst installeren anders vind ie geen schijven.
Ik heb die buurman dan kunnen overtuigen om hardy te installeren. Daarna 2 problemen. Het draadloos keyboard en muis werken niet tijdens de inlog. Vermits ik een standaard keyboard en muis bij de installatie gebruikt heb heb ik de bluetooth ondersteuning geïnstalleerd en de draadloze toestellen terug aangesloten. Echter geen sccs tijdens de inlog. Dorr enkele keren de pc geforceerd te moeten uitschakelen om van keyboard te wisseln is er nu een partitie die ie niet meer wil koppelen. Dat is dus het 2de probleem. Heeft er iemand raad want het is al niet gemakelijk om een verstokte windows gebruiker te overtuigen. Als dan nog niet alles naar behoren werkt, sta je daar. Mete de initïele installatie was geen enkel probleem. Die speciale raid driver (silicon) was vor hardy blijkbaar geen enkel probleem. Heeft er iemand mogelijjke oplossingen? Graag julie deskundig advies.
 ;)

Moderator edit: Bashen is niet de bedoeling. Schrijf dus gewoon MS als je dat bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/09, 12:05:53 door Johan van Dijk »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline heir4c

  • Lid
Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/09, 13:24:46 »
Voor het keyboard; gewoon keyboard zonder usb aansluiten en in bios gaan en de usb ondersteuning aan zetten. Is wel bleutooth dus dat kan natuurlijk een andere reden hebben.
Voor het andere even wachten op anderen, geen ervaring met raid, even zoekfunktie gebruiken, staat een en ander an raid in de topics geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/09, 13:35:40 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

TheCowboy

  • Gast
Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/09, 14:11:05 »
Heb zelf ook Bluetooth keyboard en muis aan me Ubuntu hangen, maar het duurt wel vrij lang voordat ik met dat keyboard kan inloggen.

ik moet eerst een aantal keren wat proberen te typen, en muisbewegingen te maken voor ze beide reageren. schat ergens tussen de 45 en 60 seconden duren voor ze reageren.

'n bug wil ik het niet noemen, en weet ook niet of het aan bluetooth zelf ligt of aan de bouwers van de apparaten. in mijn geval microsoft. maar het werkt wel.

Offline Hanssun

  • Lid
Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/09, 15:43:22 »
ik heb zelf een logitech bluetooth toestenbord+muis van 165 euro en dat werk ook voor geen meter of ik moet bij het opstarten de adapter er uit halen , daarom heb ik maar een usb toetsenbord+muis  gekocht voor nog geen 25 euro en dat werk perfect , dus voorlopig voor mij geen logitech meer ze hebben echt een waardeloze Linux ondersteuning  :(

Gr hans,

Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/09, 17:08:45 »
Tja, die Logitech theorie zou wel eens kunnen kloppen. Ik heb zelf een draadloze mius Cherry die werkt via een usb ontvanger. Wordt netjes gemeld in het bios en werkt correct in ubuntu. De buurman in kwestie heeft idd Logitech onderdelen en dan nog via bluetooth. Mijn schoonbroer heeft ook zulk gesofisticeerd spul van logitech maar met ubuntu moet ie een standaard keyboard met draad gebruiken. Dus ik vrees een beetje dat ik die buurman kwestie niet kan oplossen. Ook dat geval met die partitie die niet gemount kan worden als gevolg van slecht afsluiten zie ik somber in. De enige oplossing die ik zie is de pc opstarten met de knoppix cd en de bestanden te kopïeren naar een externe schijf.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/09, 17:54:19 »
Citaat
dus voorlopig voor mij geen logitech meer ze hebben echt een waardeloze Linux ondersteuning
Gelul in de ruimte.....

Het ligt niet aan Logitech maar het gebruikte protocol bluetooth.

Je eerste hardware herkenning gebeurt in de bios van je moederbord.
Als die geen bluetooth ondersteund zit je met de gebakken peren.

Dit is dus wederom kwestie van hardware mixen en maar kopen en aansluiten zonder eerst te denken en te kijken of dit wel allemaal samenwerkt.

Ik weet dus bijna zeker dat bluetooth ook niet werkt als je naar windows zou booten en of net daarvoor in de bios wilt komen.

USB en PS2 zou normaal wel moeten werken dus mag geen problemen veroorzaken.

Dat bluetooth niet direct herkend word door Ubuntu ligt aan het feit dat hij nog niet helemaal opgestart is.
Hij kijkt & luistert daarom naar de bios, krijgt hij daar geen info vandaan moet hij het zelf maar uitzoeken.

Dus gewoon spullen kopen die wel samen willen werken met bijv het moederbord, wat niet voor niets deze naam heeft.
Tis waarlijk de moeder van de computer.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Hanssun

  • Lid
Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/09, 20:22:18 »
Gandyman , ik heb zelf een email wisseling gehad met logitech en ze gaven zelf toe dat ze nog geen ondersteuning onder Linux hadden voor de bluetooth toetsenbord+muis en onder Windows boot die wel ^-^

Gr Hans,

Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/09, 21:26:04 »
Dus wanneer je pc boot kan je wel in de bios komen.

Zodra Ubuntu gestart is kan je nix meer doen, zoals inloggen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline hans_4

  • Lid
Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/09, 23:05:43 »
ik had hetzelfde probleem met hardy, even intrepid ibex geinstalleerd en alles werkte perfect.

Offline Hanssun

  • Lid
Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/10, 06:24:37 »
Hallo Gandyman, inderdaad ik kon [ inmiddels een ander toetsenbord+muis] wel in mijn bios komen alleen bij het laden van Ubuntu moest ik dit doen http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,21564.msg204246.html#msg204246 om te kunnen inloggen.

Gr Hans,

Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/10, 09:16:15 »
Citaat
dus voorlopig voor mij geen logitech meer ze hebben echt een waardeloze Linux ondersteuning
Gelul in de ruimte.....

Het ligt niet aan Logitech maar het gebruikte protocol bluetooth.

Je eerste hardware herkenning gebeurt in de bios van je moederbord.
Als die geen bluetooth ondersteund zit je met de gebakken peren.

Dit is dus wederom kwestie van hardware mixen en maar kopen en aansluiten zonder eerst te denken en te kijken of dit wel allemaal samenwerkt.

Ik weet dus bijna zeker dat bluetooth ook niet werkt als je naar windows zou booten en of net daarvoor in de bios wilt komen.

USB en PS2 zou normaal wel moeten werken dus mag geen problemen veroorzaken.

Dat bluetooth niet direct herkend word door Ubuntu ligt aan het feit dat hij nog niet helemaal opgestart is.
Hij kijkt & luistert daarom naar de bios, krijgt hij daar geen info vandaan moet hij het zelf maar uitzoeken.

Dus gewoon spullen kopen die wel samen willen werken met bijv het moederbord, wat niet voor niets deze naam heeft.
Tis waarlijk de moeder van de computer.
Die "hardwaremixing" is idd bij veel mensen het probleem. Als ik nieuwe hardware of een volledig nieuw systeem samenstel ben ik eerst en vooral zeer grondig bezig uit te zoeken of alles wel goed samenwerkt. Onze buurman is zo'n "direct kopen en aansluiten" type. Onder xp werkte het keyboard en muis wel maar het bios heeft ie nooit aangeraakt. En vermits je in windows niet perse moet inloggen kan je rustig wachten tot heet systeem volledig is opgestart. Daarbij heb je nog de commercïele driver die bij het keyboard geleverd wordt. Wat is eigenlijk juist het verschil tussen bluetooth en draadloos USB, iets dat blijkbaar wel correct werkt. Heb je misschien een idee waar in het bios de ondersteuning voor bluetooth bestuurd wordt. En i.v.m. de partitie die niet meer gemount kan worden, heb je daar een oplossing voor. Want ik vermoed dat er nog belangrijke bestanden van die persoon op staan.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: probleem met bluetooth keyboard en muis
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/10, 12:41:07 »
Hallo Gandyman, inderdaad ik kon [ inmiddels een ander toetsenbord+muis] wel in mijn bios komen alleen bij het laden van Ubuntu moest ik dit doen http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,21564.msg204246.html#msg204246 om te kunnen inloggen.

Gr Hans,

Dit is dus waar ik op doelde...
bluetooth werkt niet tijdens booten van de pc en dus kan je nix doen.
Er is geen hardware ondersteuning.

En dus zal Windows en Ubuntu nix doen ermee totdat je de juiste drivers hebt geinstalleerd.

Waarom dit soort apparaten op de markt komen is me dan ook volstrekt een raadsel, want ze moeten toch snappen dat er altijd weer mensen zijn die dit kopen  ???

Apparaten die een usb stekker hebben met een bijgeleverde verloop stekker usb->ps2 werken wel altijd.
Is het niet in de usb poort danwel in de ps2 poort.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D