Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme  (gelezen 956 keer)

Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Gepost op: 2016/12/27, 09:35:33 »
Goedemorgen allen,

Voor in de huiskamer had ik op een dualcore pc uit 2006 Mint 18 xfce geinstalleerd. Dit os loopt uiteraard soepel op deze machine met helaas een probleem:
het geluid is blikkerig. In de machine zit een Soundblaster X-fi xtreme en is met een optische kabel op de versterker aangesloten.

De fabrikant lijkt geen oplossing te hebben voor linux en verder kon ik ook vrij weinig vinden (of ik weet niet waar ik moet zoeken). Heeft iemand alhier nog een idee/oplossing?

Mijn ervaring is dat het ook per distro verschilt of dit soort problemen zich voordoen. Specifiek voor deze machine heb ik het idee dat mint 18 XFCE een mooie soepel draaiende oplossing is dus ik wil niet te snel naar andere distro's gaan kijken.



Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/27, 10:00:20 »
Hoi Bal,

Dat is vermoedelijk wel een beetje een klus voor de geluidexperts (en dat ben ik ook niet echt), maar hij moet prima voor elkaar te krijgen zijn. Lees eens deze webpagina.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/27, 10:34:43 »
Probeer dit eens:

Updatebeheer - werkbalk: Tonen - Linuxkernels
Installeer de nieuwste van de 4.4-serie. Herstart daarna je computer.

Helpt dat niet, probeer dan de nieuwste van de 4.8-serie (eveneens via Updatebeheer).

Je kunt ook pavucontrol installeren en eens wat "rommelen" met de schuifjes.

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/27, 12:18:00 »
Hoi Bal,

Dat is vermoedelijk wel een beetje een klus voor de geluidexperts (en dat ben ik ook niet echt), maar hij moet prima voor elkaar te krijgen zijn. Lees eens deze webpagina.

groet,

Just

Deze pagina zou wel eens heel zinvol kunnen zijn.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

DarkEra

  • Gast
Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/27, 12:22:36 »
Aangezien het Linux Mint betreft zou je het moeten posten in het Andere Distributies forum gedeelte. Ik heb daarom ook de moderatoren vriendelijk verzocht het topic daarheen te verplaatsen. :)

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/27, 12:25:29 »
Probeer dit eens:

Updatebeheer - werkbalk: Tonen - Linuxkernels
Installeer de nieuwste van de 4.4-serie. Herstart daarna je computer.

Helpt dat niet, probeer dan de nieuwste van de 4.8-serie (eveneens via Updatebeheer).

Je kunt ook pavucontrol installeren en eens wat "rommelen" met de schuifjes.

.....maar deze optie ook ;).

Mijn dank heren.

En speciaal voor Vecht: Mint 18 KDE stelde mij op deze machine teleur. Traag, soms gewoon niet reagerend op het toetsenbord etc etc....... Opmerkelijk daar ik min of meer er van uit ging dat deze os het geluidsprobleem niet gehad zou hebben en ik sowieso "nooit gezanik heb met KDE" mopperdemopper grmbll ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/27, 12:35:46 »
Hoi Bal,

De geluidskwestie is er eentje uit de categorie "onder de motorkap". Dat zou eigenlijk niets uit moeten maken bij of KDE of XFCE.

Maar ik zat later te denken, deze PC kwam vast niet met een onboard Soundblaster toch? Is dat soms een losse insteekkaart naast een standaard onboard geluidschip? Dan heb je twee geluidskaarten op deze PC en is het misschien alleen een kwestie van de goede kiezen. Zie dit plaatje:



De bovenste is de Asus Xonar insteekkaart in mijn Dell desktop en de onderste is van de onboard geluidschip.

Brengt je dat op weg?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/27, 12:39:10 »
Hoi Bal,

De geluidskwestie is er eentje uit de categorie "onder de motorkap". Dat zou eigenlijk niets uit moeten maken bij of KDE of XFCE.

Maar ik zat later te denken, deze PC kwam vast niet met een onboard Soundblaster toch? Is dat soms een losse insteekkaart naast een standaard onboard geluidschip? Dan heb je twee geluidskaarten op deze PC en is het misschien alleen een kwestie van de goede kiezen. Zie dit plaatje:



De bovenste is de Asus Xonar insteekkaart in mijn Dell desktop en de onderste is van de onboard geluidschip.

Brengt je dat op weg?

groet,

Just

Dat zoiets niet uit zou moeten maken bij XFCE of KDE leek mij logischerwijs gesproken ook het geval maar vreemd genoeg maak ik het mee dat de ene werkomgeving voor problemen zorgt waar ik bij de andere nog nooit naar om heb hoeven kijken....... kan aan mij liggen.

Het kiezen van de juiste geluidskaart en dat soort dingen is mij inderdaad bekend dus dat is ook inderdaad zo gebeurd.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/03, 23:07:15 »
Geachte LIeden

Pjotr en Vecht in het bijzonder. Het installeren van de nieuwste kernel heeft niet geholpen. Pavucontrol was reeds geinstalleerd, kon ik niet veel aan vinden of verzinnen dat iets oploste.
In principe zou alles goed moeten staan. Soundblaster staat ingesteld, spdif aansluiting wordt keurig herkend. Geluid staat ingesteld op digitale stereo. Ook digitale stereo duplex (wat dat ook moge zijn) geprobeerd.

Heb eerst de voorstellen van Pjotr gedaan omdat die mij voor nu het meest hapklaar leken, ga eerdaags voorstel van Vecht proberen. Als dat niets oplevert ga ik andere distro overwegen maar zou liefste deze behouden (mint 18 xfce) Een andere optie is schijt hebben aan digitaal geluid en gewoon ouderwetse jack dr in en analoog, zou nog zomaar  het probleem kunnen oplossen ook en ik hoor het verschil toch niet ;)
(enige wat me daarin tegenstaat is dat ik mij in vermoeiende bochten achter de kast moet wringen of alles moet loshalen, eigenlijk geen zin an)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/05, 21:04:16 »
Vervolg: probeerde het ALSA package te installeren.
systeem vroeg of ik beheerdersrechten had....Beide opties lijken vast te lopen.
stap 3: nieuwe OS, laat deze er nog wel naast staan
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/05, 23:20:08 »
Een blikkerig geluid ben ik ook eens tegengekomen (overigens met een normale jack aansluiting). Ik heb het op kunnen lossen met de pulseaudio-equalizer ( http://www.webupd8.org/2013/10/system-wide-pulseaudio-equalizer.html ). De instellingen kun je opslaan en wordt daarna automatisch gebruikt zonder dat je het programma opnieuw moet starten.  Wellicht heb je er wat aan.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/06, 10:44:52 »
Goedemorgen,

Die zal ik eerdaags ook eens proberen. Ondanks dat het officieel niet uit hoort te maken, heb ik wel degelijk meegemaakt dat de ene uitvoering (werkomgeving) problemen niet heeft die de andere wel heeft dus ik heb gisteravond ook eens onderzocht wat het geluid deed onder Mint Mate, zelfde problematiek. Misschien is de geluidskaart dan toch naar zijn eind aan het raken......

Misschien als de koppigheid bij mij toeslaat toch nog een distro proberen en misschien zelfs vergelijken wat het geluid doet onder Windows 7. En als je weet wat het doel voor de machine was...... Mijn dochter de youtube filmpjes van Nijntje laten kijken op groot scherm ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/06, 10:50:36 »
Hoi Bal,

Ik snap er niks van. Alsa installeren? Die moet er gewoon al zijn. En zo'n oude Soundblaster geluidskaart moet zonder meer herkend worden. Of hij zou stuk moeten zijn, maar die dingen gaan haast nooit stuk?

Als je alsamixer opstart in de terminal, zie je dan die soundblaster niet als je op F6 drukt?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/06, 11:09:49 »
Morge VEcht,

De ALSA package werd aangegeven in de pagina die jij doorgaf. Daar zou de ondersteuning voor deze betreffende kaart in moeten zitten zo ik heb begrepen.

Maar de kaart wordt wel met naam en toenaam herkent dus inderdaad dat zou er op moeten wijzen dat deze niet kapot is.
Zou het ook kunnen dat bij Mint (al of niet deze twee versies?) de ondersteuning voor digitaal geluid gewoonweg (nog) niet optimaal is?

Is het een prestatieprobleem? Had de swapneiging en andere prestatieverhogende ingrepen nog niet gedaan, zou dat iets uit kunnen maken?
Het wordt nu een beetje een academisch rommelen, kan op zich ook wel weer leuk zijn. Mijn vakantie is nog niet voorbij muhahahahahhahaha
« Laatst bewerkt op: 2017/01/06, 11:11:57 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/06, 12:15:57 »
Hoi Bal,

Ja, wie weet. Naar mijn idee zal het toch iets simpels zijn waar we overheen kijken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/06, 14:20:02 »
Toch denk ik dat dat station reeds gepasseerd is. De kaart staat goed ingesteld op digital audio output, de kaart wordt herkend, kabel zit goed.
Systeem geeft keurig SP-DIF aan, zou het dus allemaal gewoon goed moeten doen.

Ik realiseer mij een detail: het blikkerige geluid begint vooral op te treden zodra ik het scherm maximaliseer.......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/06, 14:37:31 »
Ik realiseer mij een detail: het blikkerige geluid begint vooral op te treden zodra ik het scherm maximaliseer.......

Onderlinge storing?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/06, 14:53:01 »
Ja daar lijkt het op, maar dan kijken waarom die storing optreed.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mint 18 xfce en sounblaster xtreme
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/10, 19:14:50 »
Geachte toehoorders,

Onlangs ben ik gaan experimenteren met verschillende distro's. Alle varianten van Mint (xfce, kde, mate) vertoonden hetzelfde probleem. Zoals ik al eens aangaf, heb ik het serieus meegemaakt dat de ene variant een probleem niet had wat de andere wel had ook zou het een probleem "onder de motorkap" betreffen dus ik vond het proberen waard.
Xubuntu dan misschien? 16.04 had hetzelfde probleem. Misschien toch iets aan de hand met de geluidskaart?

Daar kon ik achter komen. Immers had best land Mint 17.3 kde op de machine gedraaid en deze wordt toch nog ondersteund tot 2019. De hardware blijkt dus in orde want met deze distro
is het hele geluidsprobleem niet aan de orde....... Zou dit betekenen dat mijn huidige geluidskaart in deze machine achterhaald is voor de gehele Ubuntu- en Mintfamilie? Vast niet, maar ik doorzie even niet hoeveel capriolen er wel niet voor nodig zouden zijn......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.