Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluidskabeltje solderen  (gelezen 5224 keer)

Offline Amiguntu

  • Lid
Geluidskabeltje solderen
« Gepost op: 2011/04/29, 22:39:16 »
Dag allemaal,

Ik heb een eigenwijze stagiair. Die moest van mij een verloopje solderen van stereo-minijack (laptoppie uitgang) naar mono-jack (actief luidsprekertje ingang). Gaat-ie daar weerstanden van 47 kOhm tussen solderen "omdat je anders de uitgang opblaast." Hij doet mbo-audiovisuele techniek en ik ben maar een autodidact die tot nu toe gewoon de beide signaalvoerende aders samen aan de tip van de mono-jack gesoldeerd zou hebben, en de mantel aan de sleeve. Zonder blikken of blozen, maar tot nu toe ook zonder al te veel schade. En ik doe dat al ruim 30 jaar. Maar ja: dat mbo'ertje bezweert dat zulks echt niet kan... Dus om dat joch een beetje in zijn waarde te laten toch maar even de vraag der vragen: wie is er nu gek: hij of ik?!?


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/29, 23:25:33 »
wie is er nu gek: hij of ik?!?
Ook ik zou daar 2 weerstanden tussen zetten, maar dan eerder 1k, of 4k7 ......
Troost je, ik ben ook een (ubuntu) gek :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/30, 12:46:41 »
Maar waarom dan die weerstanden? En hoe kun je zonder weerstanden de UITgang opblazen? Kan trouwens best zijn dat-ie 4k7 bedoelde hoor. Weet ik veel...



johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/30, 13:10:41 »
Ik heb in het verleden genoeg stereo naar mono kabeltjes gebruikt. Nog nooit problemen mee gehad. Echter de impedantie kan veranderen, maar als het niet om grote vermogens gaat zou ik er niet wakker van liggen, maar dat is het verschil tussen theorie en praktijk.
Je kan het hem wel empirisch vast laten stellen, altijd een wijze les voor stagiaires. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/30, 14:37:29 »
Voor de goede orde: ik ben geen deskundige. Dus ik moet het in deze doen het boerenverstand en algemeen inzicht.

Hoe kan je nou een UITgang van een pc, of de pc opblazen met een luidspreker? Het zou eerder andersom moeten zijn, en dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Normaal gesproken heeft bv. een koptelefoon een hoge ingangsimpedantie, omdat die aan allerlei installaties met verschillende vermogens kan worden aangesloten. 

Just my 2 cents. 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/30, 14:40:09 »
Voor de goede orde: ik ben geen deskundige. Dus ik moet het in deze doen het boerenverstand en algemeen inzicht.

Hoe kan je nou een UITgang van een pc, of de pc opblazen met een luidspreker? Het zou eerder andersom moeten zijn, en dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Normaal gesproken heeft bv. een koptelefoon een hoge ingangsimpedantie, omdat die aan allerlei installaties met verschillende vermogens kan worden aangesloten. 

Just my 2 cents. 
Je zal verstelt staan wat er allemaal mogelijk is. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/30, 14:46:51 »
Als je van een stereo-plugje mono maakt door de 2 kanalen met elkaar te verbinden maak je een kortsluiting tussen de 2 kanalen. Er kan dan een grote stroom gaan lopen die de uitgang opblaast. Door de weerstanden beperk je de grootte van die stroom.
Maar ik ben geen expert, dus ik kan er ook naast zitten.

Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/30, 15:45:45 »
Geen kortsluiting Johan, is wel een mooi effect. De stroom loopt van + naar - en niet van + naar +, een vervormt signaal is wel mogelijk. Je kan ook twee condensators van 1uF nemen en de op iedere plus een signaallijn zetten en op de twee negatieve aan elkaar gemaakte uiteinde haal je het mono signaal vanaf. Zoiets dus:

+L +---------------|C|-------------|_____ +Mono
+R +---------------|C|-------------|
- S _--------------------------------------- - Mono  

Maar met die kleine vermogens zal het wel loslopen. Of de PC moet een 1200W versterker hebben, alhoewel zou zomaar kunnen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 15:47:57 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/30, 18:17:33 »
Twee weerstandjes is de beste oplossing. Voor gelijkspanning zullen condensatoren in dit geval niet nodig zijn. Uitgangen zet je nooit zomaar parallel, omdat de ene uitgang een te zware belasting (vervorming) van de andere kan vormen. (hangt een beetje van de uitgangsweerstand af. Als het C-mos is kan het ongeveer 1 kOhm zijn (tenzij het een luidsprekeruitgang betreft, die schakel je nooit parallel!). Dan zal er niets stuk gaan. Van te zware beasting is alleen sprake bij een stereodeel van het signaal. Zijn beide signalen gelijk (het mono-deel), dan maakt het niets uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/30, 18:19:48 door Ramana »

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/01, 12:35:22 »
Dus omdat het om een stereosignaal gaat staat er verschillend signaal op de beide aders, en daarom kunnen ze mekaar beinvloeden wanneer je ze verbindt. En met een weerstand van ongeveer 4k7 zwak je de beide signalen af zodat er minder beinvloeding plaatsvindt. Gezien de zwakte van het signaal, en vooral het kleine verschil, is normaal gesproken die beinvloeding verwaarloosbaar.

Een sterk gescheiden stereobeeld (hele ouwe Beatles-elpees...) zou meer beinvloeding opleveren (want groot verschil tussen l en r) en dubbel mono (geen verschil tussen l en r) levert geen beinvloeding op.

Is dat ongeveer het verhaal?

En al die kabels dan die je in Mediamarkten kopen kunt, en ook wel bij serieuze winkels als Conrad en Allekabels.nl en Display, die gewoon van 2 tulpen naar 1 minijack gaan, of allerlei andere varianten? Kan me niet voorstellen dat ergens in die plugjes een weerstandje gesoldeerd zit...

En is derhalve de uiteindelijke moraal niet dat ons mbo'ertje ten principale gelijk heeft, maar dat-ie niet zo moet overdrijven?



johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...

Offline chaos7

  • Lid
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/01, 12:44:49 »
die kabels die van 2 tulpen naar minijack gaan is toch gewoon een stereo minijack?
dat betekend dat als je die in een mono female jack insteekt alleen het rechter kanaal gebruikt wordt en daardoor mono geluid ervaart?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/01, 20:52:21 »
En is derhalve de uiteindelijke moraal niet dat ons mbo'ertje ten principale gelijk heeft, maar dat-ie niet zo moet overdrijven?

johan
Een beetje gelijk, maar dat zal hij nooit krijgen, toch ???  :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Amiguntu

  • Lid
Re: Geluidskabeltje solderen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/03, 22:11:24 »
Oh jawel hoor. Ik ben best bereid om 'em gelijk te geven. Niet van harte natuurlijk, 't blijft een stagiair.



johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~


so i throw the windows wide
and call to you across the sky...