Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijf tevol  (gelezen 1001 keer)

Schijf tevol
« Gepost op: 2012/07/31, 12:01:44 »
Ik heb Unbuntu 12.04 LTS gesintalleerd op mijn Dell Inspiron 1300  laptop me ondermeer een geheuren van 2 Gb, wat ik weer heb verdubbeld in het SWAPgeheugen. Het werkte allemaal goed, totdat ik dit weekend een melding kreeg dat er niet meer voldoende ruimte in de Home-map zit. Steeds weggeklikt, totdat ik gisteravond De melding kreeg dat er nog slechts 15GB, uiteindelijk zelfs 0 bytes beschikbaar is. Sedertdien probeer ik van alles om het euvel te verhelpen. Zelfs opnieuw opstarten helpt niet. Ik zit nu op het gastaccount te werken, bij Ubuntu-onderzoek is gebleken in welke mappen wat ruimte is  te ruimte te halen. Ik kom echter niet bij de inhoud van de mappen, doordat ik ook niet meer naar mijn eigen account terug kan gaan.  Hoe los ik dit op? Is nu de enigste optie om de livecd weer te draaien om zodoende weer bij mijn eigen account te kunnen komen?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Dave

  • Lid
Re: Schijf tevol
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/31, 12:10:15 »
in het gastaccount "sudo nautilus" intikken in de terminal en je kunt bij alle mappen

Re: Schijf tevol
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/31, 13:11:54 »
Bedankt voor je reactie! Meteen geprobeerd in het terminalvenster "sudo nautilus", werkte niet "nautilus" dus wel! Daarna "dir" getyped voor de mappenstructuur, die kreeg ik ook. Hoe ga je nu trouwens naar die ene specifieke map toe? Dus : gebruik je om van directory te wisselen "cd / <mapnaam>" ? De mappen leken hier ook leeg te zijn.  Welke ?

Bij voorbaat dank,

Joost van Daalen

in het gastaccount "sudo nautilus" intikken in de terminal en je kunt bij alle mappen
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Schijf tevol
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/31, 13:32:38 »
Je typt "dir" in Nautilus? Dat werkt niet, uiteraard. Een proper Linux-commando is overigens
ls
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal
Je kunt het beste overigens opstarten met de live-cd om bestanden te verwijderen.

Re: Schijf tevol
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/31, 13:36:28 »
in het gastaccount "sudo nautilus" intikken in de terminal en je kunt bij alle mappen

gksudo

NOOIT programma's met een GUI via sudo opstarten, altijd via gksudo/kdesudo anders kun je problemen krijgen.

Offline joop905

  • Lid
Re: Schijf tevol
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/31, 14:38:50 »
misschien is hier ook wat op te ruimen
terminal: 
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean all && sudo apt-get autoclean all

grJ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schijf tevol
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/31, 14:53:26 »
Hoe kan dat allemaal zo hard vol lopen, trouwens? Om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen, wil je daar beslist inzicht in hebben....

Re: Schijf tevol
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/02, 00:09:47 »
Bedankt voor jullie reacties!
Op zich werkte de autoremove optie van Joop905 wel, mij viel op dat overal bij software stond dat er 0 items waren toegevoegd of gewijzigd. Later bij het inloggen werd mijn password niet geaccepteerd. Het was wel mijn juiste wachtwoord. Nu kan ik alleen maar via het gastaccount of via de live-cd gaan werken. Wat kan ik hier nu aan doen?
« Laatst bewerkt op: 2012/08/02, 00:13:06 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Schijf tevol
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/02, 00:11:46 »
Opnieuw installeren lijkt mij de beste oplossing.

Offline joop905

  • Lid
Re: Schijf tevol
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/02, 11:16:27 »

Offline Wout55

  • Lid
Re: Schijf tevol
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/02, 11:55:15 »
Ik snap je openingsbericht niet zo goed. Je hebt het over 2 GB en een Swap van 2 GB. Dat is je RAM geheugen en het wisselgeheugen op je harde schijf. Maar waar je problemen mee hebt is de ruimte in de partitie van Ubuntu op je harde schijf. Hoe groot is die?  Dan meld je dat je van 15 GB naar 0 bytes gaat. Dat is wel supersnel. Moet dat niet 15 MB zijn geweest. Als je werkruimte voor Ubuntu te klein is gaat er van alles en nog wat mis tot je helemaal niets meer kunt doen. Je kan dingen gaan opruimen maar effectiever lijkt me om je Ubuntu partitie te vergroten. Bijvoorbeeld met GParted.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Schijf tevol
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/02, 12:02:19 »
Je kan dingen gaan opruimen maar effectiever lijkt me om je Ubuntu partitie te vergroten. Bijvoorbeeld met GParted.

Zie verschillende topics op dit moment onder Installatie
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijf tevol
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/14, 17:01:37 »
Vanuit een gast account kan je geen nautilus met root bevoegdheid opstarten: dat kan alleen vanuit een account die sudo bevoegdheid heeft.

Om dit op te lossen, moet je inloggen in een recovery prompt, en voldoende bestanden verwijderen (alleen logbestanden en/of gegevensbestanden uit de gebruikersaccount natuurlijk, geen systeembestanden) zodat het syteem weer normaal kan opstarten.

Dan is het inderdaad belangrijk om te zien waarom je zo in de problemen komt, en indien nodig maatregelen nemen (partitionering herzien, home folder verplaatsen, ...)

Re: Schijf tevol
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/27, 15:36:53 »
Vanuit een gast account kan je geen nautilus met root bevoegdheid opstarten: dat kan alleen vanuit een account die sudo bevoegdheid heeft.

Om dit op te lossen, moet je inloggen in een recovery prompt, en voldoende bestanden verwijderen (alleen logbestanden en/of gegevensbestanden uit de gebruikersaccount natuurlijk, geen systeembestanden) zodat het syteem weer normaal kan opstarten.

Dan is het inderdaad belangrijk om te zien waarom je zo in de problemen komt, en indien nodig maatregelen nemen (partitionering herzien, home folder verplaatsen, ...)

Bedankt voor je reactie. Lees dit pas op 27 augustus. Begon al aan de mogelijkheid de livecd van Ubuntu 12.04 opnieuw te branden op een andere machine en eventueel Ubuntu Mint.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Dave

  • Lid
Re: Schijf tevol
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/28, 00:09:55 »
Vanuit een gast account kan je geen nautilus met root bevoegdheid opstarten: dat kan alleen vanuit een account die sudo bevoegdheid heeft.


vreemd.
En vanaf de live cd?