Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)  (gelezen 2010 keer)

manjh

  • Gast
HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)
« Gepost op: 2008/02/18, 16:33:25 »
niet zozeer een vraag als wel een gevoel dat ik even wil delen... ik heb de afgelopen jaren al diverse malen Linux geprobeerd om na een paar dagen weer naar Windows te vluchten. Met Ubuntu had ik meer hoop. Even een aparte disk gepakt, CD erin en fluitend ging de installatie zijn gank.
Draait goed, performt merkbaar beter dan Xp (oude Athlon-1800 machine).
Positief: mijn HP Officejet K80 hangt aan een printserver en is nu opeens echt bruikbaar als all-in-one. Windows kwam nooit verder dan alleen printen.
negatief:
1. HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.
2. Epson V200 Photo scanner is niet echt bruikbaar. Er zijn wel wat pogingen tot drivers, maar werkt niet.
3. NDAS netwerkschijf doet het niet. Drivers geinstalleerd, ntfs erbij, maar kom er niet doorheen.

Al met al krijg ik toch weer dat oude gevoel, misschien ben ik wel te vroeg met overstappen.
Komt niet door gebrek aan ervaring, ik heb echt al heel wat OS'en onder de knie gekregen, DOS'en op de PC en op IBM mainframes, Unix. OS2, en alle smaken van Windows. Dus daar ligt het niet aan. Maar als ik een volle dag bezig ben met een scannertje en een netwerkdisk, en het werkt dan nog niet, dan ga je toch twijfelen... maar ik geef het nog een week...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/18, 17:27:49 »
Tja, om die laatste paar driverproblemen zou ik het persoonlijk niet laten. Daarvoor is tweevoudig opstartbaar maken van je PC nou net ideaal.

Op een van m'n meervoudig opstartbare computers staat nog een Windows XP. Die start ik ongeveer een keer per maand, voor het bijwerken van m'n TomTom. En nog een doodenkele keer, als ik een scan wil maken met m'n Epson scanner (Epson heeft inderdaad bar slechte Linuxdrivers gemaakt).

Maar goed, ieder z'n meug....  :-)

Groet, Pjotr.

P.S.: Als je die HP scanner nu eens aan een USB-kabel hangt, ziet Ubuntu 'm dan wel?

Offline lizardman

  • Lid
HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/18, 19:13:45 »
Sinds ik, enkele jaren geleden, met linux begon te spelen heb ik stelselmatig de aanschaf van nieuwe hardware afgestemd op bruikbaarheid voor mijn doelen. (werken met linux)
Want het kan inderdaad soms frustraties oproepen als hardware met linux niet goed wil samenwerken. Aan de andere kant kan het ook een uitdaging in positieve zin zijn, en op dit forum kun je altijd voor hulp aankloppen.
Als het dan toch lukt geeft het wel een goed gevoel. ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jan11000

  • Lid
HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/18, 19:20:38 »
Indien je eens even doorzet, en ja alles is anders je moet ook even wennen.
Dus even doorzetten en je weet niet beter.
Je hoeft geen virusscanner!
Je hoeft niet regelmatig te scannen op spyware!
Er kan niks ongewild op de achtergrond gaan lopen zonder dat je het weet.
Alle software staat op de ubuntu server.
daarom is dit veiliger en beter.

Dus even doorbijten je moet er aan wennen.

HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/18, 20:28:53 »
Citaat van: jan11000
I
Er kan niks ongewild op de achtergrond gaan lopen zonder dat je het weet.
Hm, ik zou daar niet zo zeker van zijn. :) Ik heb genoeg services uitgezet waar ik geen bal aan had.,en totaal niet nodig had. Maar dit terzijde.

Voor de topicstarter:

Je kan twee dingen doen:

-Forums afstruinen voor oplossingen ;
- Wachten tot de nieuwe release en hopen dat ze nieuwe drivers en functionaliteit hebben gemaakt voor jouw hardware, die nu problemen heeft met Ubuntu /Linux.

Ikzelf struin vaak de forums af en kom over het algemeen afdoende oplossingen tegen. Als het teveel "geknutsel zonder garantie" is in mijn ogen dan doe ik het 2e punt.

Als apparaat A niet werkt en ik vind het niet zo'n punt, dan doe ik het tweede. Met een beetje geluk is de ondersteuning voor dat apparaat (flink) verbeterd. Lekker makkelijk, scheelt je weer geknutsel.

En anders ...dual boot. Of alleen Windows, dat kan ook..net wat je wilt.

Offline eendje

  • Lid
HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/18, 21:23:57 »
HP 5100C volgens Sane website:

Hewlett-Packard    ScanJet 5100C    Parport         complete    Requires ppscsi driver and epst module

Zou dus goed moeten werken met extra driver.
http://www.sane-project.org/cgi-bin/driver.pl?manu=hp&model=&bus=any&v=&p=

Epson V200 zou volgens Sane website ook aan de praat te krijgen moeten zijn:
Perfection V200 PHOTO    USB    0x04b8/0x012e    good    requires DFSG non-free iscan-plugin-gt-f670
overseas version of the GT-F670

NDAS:

http://code.ximeta.com/trac-ndas/wiki

In beta fase
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline bwman

  • Lid
HP 5100C scanner (aan LPT) wordt niet herkend.(oa)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/19, 00:41:13 »
ik werk ook met een epson scanner , is wel een all in one maar hij werkt goed onder Ubuntu , ik kan evenveel als onder winnie maar enkel het dubbelzijdig afdrukken lukt me niet echt maar voor de rest geen klachten hier. Pjotr heeft ooit eens de drivers opgezocht en een how to geschreven en die heeft voor mij succes gehad
was deze link http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11498 mijn cx 6600 werkt dank zij deze werkwijze.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast