Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu desktop->server  (gelezen 852 keer)

ubuntu desktop->server
« Gepost op: 2012/06/16, 12:52:45 »
ik ben op dit moment ubuntu server op een bootable usb aan het zetten, om deze straks te instaleren op een wat oudere pc.

mijn vraag is of er een alternatief programma is voor teamvieuwer om gewoon via een Lan kabeltje de pc te beheren vanaf mijn laptop (heb namelijk niet echt ruimte voor een beeldscherm en toetsenbord en alles, en wil graag bestanden backuppen naar mijn pc vanaf mn laptop).

ik heb als het nodig is ook wel een crosscable liggen.


mvg, martijn

Offline Bloom

  • Lid
Re: ubuntu desktop->server
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/16, 13:33:07 »
Bij Linux servers is de meestgebruikte methode om dat via een terminal te doen, dus via ssh. Dat is de methode waar ikzelf de voorkeur aan geef.
Als je niet goed thuisbent in de terminal, kan het ook webgebaseerd, maar dat wordt als onveilig beschouwd omdat een gebruikersnaam/wachtwoord-inlog over het algemeen beter kraakbaar is dan andere authenticatiesystemen. Zoek maar eens naar WebMin en soortgelijke.

Tenslotte is het ook mogelijk bepaalde beheerapplicaties bedoeld voor een GUI op een server zonder GUI te installeren en die dan over het netwerk of op afstand met behulp van X over ssh op je eigen desktop tevoorschijn te toveren.

Re: ubuntu desktop->server
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/16, 13:46:38 »
ik zal eens wat gaan expirimenteren in terminal, ook zal ik even gaan kijken naar de andere 2 opties,

dank.

Re: ubuntu desktop->server
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/18, 19:51:32 »
Ik ben het eens met Bloom, maar als je echt een Teamviewer alternatief wilt hebben dan word meestal VNC gebruikt.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline inktvis75

  • Lid
    • LinVirt.nl
Re: ubuntu desktop->server
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/20, 21:23:57 »
Behalve VNC is FreeNX ook zeker een goed alternatief:
https://help.ubuntu.com/community/FreeNX (op 12.04 werkt het niet echt lekker overigens)
of de Free NX versie van NoMachine, een goede howto vind je op:
http://www.humans-enabled.com/2012/04/how-to-install-freenx-server-on-ubuntu.html
---
 groetjes
  Frederik Vos

Offline softbart

  • Lid
Re: ubuntu desktop->server
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/21, 09:54:30 »
Ik ben ook voor de @bloom (KISS) methode.

SSH voor directe besturing. (Voor intern wachtwoord voldoende)
Via Nautilus blijft de server bereikbaar voor files. (eigenlijk met een ssh protocol)
Met Rsync goede backup mogelijkheden. (eigenlijk ook ssh)


groet,

Theo