Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: veel te veel problemen  (gelezen 8655 keer)

Offline brosser

  • Lid
veel te veel problemen
« Gepost op: 2006/01/29, 11:53:50 »
geachte ubuntuers,

ik krijg er kop noch staart aan. Ik gebruik de pc voor serieuze doeleinden , dus geen spelletjes en onnodig liggen aan te prutsen ligt niet niet in mijn aard. ik verwacht toch tenminste dat de volgende release van een besturingsprogramma beter presteerd dan de vorige.... maar niets is minder waar zoals blijkt...................
Sinds ik de laatste ubuntu 5.10 op de laptop gezet heb ondervind ik serieuze nadelen die me waarschijnlijk zullen overhalen terug naar MS te gaan !! of de vorige versie 5.04
Ik moet wel zeggen dat de vorige ubuntu 5.04 geen enkel probleem gaf,nl de diskette station werd onmiddellijk herkend ( sorry maar ik heb dit medium nog steeds nodig !!) Het lezen,schrijven ging zonder enig probleem.

het probleem:
Teneerste zegt ubuntu mij dat ik geen rechten heb om te schrijven en te lezen
Vreemd ( vind ik ) want als ik op de pc inlog vraagt hij mijn gebruikersnaam en wachtwoord. Ik ben nl de enigste die de pc gebruikt !!! Dus moet ik toch rechten hebben ?
Tentweede als ik de usb-stick inzet word deze wel gekend maar met het schrijven lukt het zo niet. Ik kopieer dus naar de memstick en ik zie effectief dat deze op de usb stick staat. Trek ik deze uit en steek de stick op een andere pc dan staat dat bewuste bestand niet op de stick !!!!!!
Goed, ik zet de stick weerom op de laptop , op de de dir op de stick en nergens is het bestandje te vinden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zeer ergerlijk daar ik al (domweg) voor dat bewuste bestand geen backup had gemaakt  zodat ik weerom mijn rekenblad kon herbeginnen ( uren aan gezwoegd !)

wie ondervond ook nog zulke problemen ?
Wie kan mij zeggen hoe ik de 5.04 terug kan gebruiken , zonder de dat ik de rest van mijn gegevens verlies , anders byebye linux !!!!

brosser

veel te veel problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/29, 12:26:27 »
Wat die diskette betreft: hoe probeer je hem te benaderen?

Wat de USB stick betreft: EERST unmounten, DAN verwijderen. Net als het "veilig verwijderen" onder windows. Dit is niet de fout van Ubuntu.

Saamelainen

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/29, 13:01:31 »
Als je de memorystick niet op de nette manier afkoppelt, maar deze er zo uittrekt kunnen de bestanden corrupt worden, zoals ik moest ervaren. Daardoor kreeg ik ook een rechtenprobleem. Na het formatteren van de stick kun je 'm weer normaal gebruiken. Het zou kunnen dat ik door formatteren een aantal MB's ben kwijtgeraakt.

`GooZ

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/29, 14:20:19 »
Citaat van: brosser
yada yada
Take it easy on the exclamation marks!
Niet te hevig, doe het rustig aan. Let op de taal die je gebruikt. Probeer eventueel wat je getypt hebt eens na te lezen op spelfouten. Onthoud dat Ubuntu != Windows.

Offline brosser

  • Lid
veel te veel problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/29, 20:46:39 »
ok , ik zal misschien wel wat hard van stapel gelopen zijn en daardoor komen er onvermijdelijk spelfouten van , mare 't zat me  behoorlijk hoog !

dus als iemand mij zou kunnen helpen :
-welke commando's moet ik gebruiken om de stick te formateren. ( via terminal)
-idem voor mijn diskettestation (via terminal)
-bestaat er een commando waar ik altijd en overal rechten op heb , lezen , schrijven enz....
-graag had ik ook geweten hoe ik een DVD aan de gang krijg via totem, 'krijg steevast foutmeldingen.


Alvast bedankt voor de eventuele oplossingen

brosser

Saamelainen

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/29, 22:30:36 »
Citaat van: brosser
-welke commando's moet ik gebruiken om de stick te formateren. ( via terminal)
-idem voor mijn diskettestation (via terminal)
Diskette: Toepassingen > Systeemgereedschap > Diskettes formatteren

Ik durf het bijna niet te bekennen, maar de stick heb ik in Windows geformatteerd. :(

veel te veel problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/01/30, 19:33:00 »
Citaat van: brosser
ok , ik zal misschien wel wat hard van stapel gelopen zijn en daardoor komen er onvermijdelijk spelfouten van , mare 't zat me  behoorlijk hoog !

dus als iemand mij zou kunnen helpen :
-welke commando's moet ik gebruiken om de stick te formateren. ( via terminal)
sudo mkfs.vfat
Citaat
-idem voor mijn diskettestation (via terminal)
mkfs.msdos
Citaat
-bestaat er een commando waar ik altijd en overal rechten op heb , lezen , schrijven enz....
Ik snap niet goed wat je hier bedoelt...
Citaat
-graag had ik ook geweten hoe ik een DVD aan de gang krijg via totem, 'krijg steevast foutmeldingen.
totem-xine,w32codecs en libdvdcss2 installeren :)

Offline brosser

  • Lid
veel te veel problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/01/30, 21:34:56 »
Hallo Dennis,

Dank voor uw antwoord, ik zal pas morgenavond de commando's uitproberen.
Wat ik bedoelde met de vraag: "-bestaat er een commando waar ik altijd en overal rechten op heb , lezen , schrijven enz...." was dat ik dacht dat er een commando was dat mij volledig vrije  toegang verschafte tot alle opslagmedia.

groeten

brosser

veel te veel problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/01/30, 22:18:18 »
De gebruiker 'root' heeft alle rechten, met het sudo commando doe je alsof je root bent en kun je overal bij. Maar verstandiger is het om de rechten van de opslagmedia goed in te stellen (dat wordt voor dingen als usb sticks en floppys automatisch goed gedaan)

Offline brosser

  • Lid
veel te veel problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/02, 17:02:08 »
hoi dennis,

de downloadsite van totem-xine is tijdelijk off-line, dus ik zal dus op een later tijdstip het progje afhalen

de commando's die u gaf "sudo mkfs.vfat & mkfs.msdos" kreeg ik foutmeldingen :" requires an argument ..."
ik heb 'Saamelainen's raad opgevolgd en de stick via windows geformateerd - daarna werkte ie zonder probleem :(

via " computer - bestandsbeheer " zie ik het diskettestation MAAR met een verbodsteken : "ERROR : given UDI is not a mountable volume" Wat kan er aan gedaan worden?

Gisteren had ik voor test nog eens de 5.04 geinstalleerd , het diskettestation werkte zonder enig probleem, weerom Breezy erop gezet en het disketteprobleem begon weer.


Alvast bedankt voor het antwoord

brosser

wr19026

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/02/02, 18:11:26 »
Citaat van: Dennis
Citaat van: brosser
Citaat
-bestaat er een commando waar ik altijd en overal rechten op heb , lezen , schrijven enz....
Ik snap niet goed wat je hier bedoelt...
su naar wortel? ;)

veel te veel problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/02/03, 14:34:57 »
Citaat van: brosser
hoi dennis,

de downloadsite van totem-xine is tijdelijk off-line, dus ik zal dus op een later tijdstip het progje afhalen
Downloadsite? Je moet gewoon het Ubuntu pakketbeheersysteem gebruiken.
Citaat
de commando's die u gaf "sudo mkfs.vfat & mkfs.msdos" kreeg ik foutmeldingen :" requires an argument ..."
sudo mkfs.vfat /dev/sda (vervang dit door de juiste naam indien nodig)
Citaat
ik heb 'Saamelainen's raad opgevolgd en de stick via windows geformateerd - daarna werkte ie zonder probleem :(

via " computer - bestandsbeheer " zie ik het diskettestation MAAR met een verbodsteken : "ERROR : given UDI is not a mountable volume" Wat kan er aan gedaan worden?

Gisteren had ik voor test nog eens de 5.04 geinstalleerd , het diskettestation werkte zonder enig probleem, weerom Breezy erop gezet en het disketteprobleem begon weer.
Dit is serieus onbegrijpelijk :/ Heb je het met dezelfde diskette getest?

pieter

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/03/21, 21:09:10 »
Ik ben ook tegen het probleem opgelopen dat ik geen toegang heb bij verschillende acties. Zo ook het verwijderen van een bestandje om een lek te fixen (bug in breezy, wachtwoorden zichtbaar). Ik dacht: ik geef mezelf toegang tot alles door onders systeem,beheer,gebruikers en groepen alles aan te vinken. Helaas is aan/uit vinken voor nieuwe gebruikers niet duidelijk: ik blijk mezelf volledig buiten gesloten te hebben. Wat nu? En waarom weet ik het wachtwoord van mijn eigen pc ((administrator)ben ik) niet? Bij opstarten log ik in met naam en password, dit is blijkbaar anders dan de administrator.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
veel te veel problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2006/03/21, 21:15:43 »
In Ubuntu is er standaard geen root (admin zoals je dat noemt) -paswoord.
Je kan er 1 maken door sudo su passwd
Maar doe aub niet wat je daarnet schreef en log ook nooit in als root.
sudo is een commando 'doe als root'
gebruik dit indien nodig.

veel te veel problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2006/03/21, 21:39:01 »
pieter, hetzelfde probleem in 2 verschillende topics posten helpt niet echt... We snappen dat je een probleem hebt en willen je best helpen, maar dit is alleen maar vervelend.

pieter

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2006/03/22, 11:16:44 »
Sorry, wist niet of het gezien zou worden, en wou de kans daarop vergroten. Heb id uitgevoerd, andere topic. Dank voor hulp.

veel te veel problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2006/03/22, 12:05:39 »
Het forum is niet mega druk, alle topics worden wel gelezen :)

bisnerd

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2006/03/24, 01:01:20 »
Citaat van: brosser
ok , ik zal misschien wel wat hard van stapel gelopen zijn en daardoor komen er onvermijdelijk spelfouten van , mare 't zat me  behoorlijk hoog !
Tegen dit soort situaties moet je je als beginnende linux-gebruiker weten te harden. Ik stel een mix van thaise meditatie, ijskoude douches en vrolijke veronachtzaming voor. Bv. dat "ernstig lek" in Breezy, dat zal me echt worst wezen. Daarnet bij het upgraden een foutmelding: idem dito.

Veel sterkte,

B.

linefarmer

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2006/03/24, 22:16:11 »
Daar sluit ik mij helemaal bij aan. In het begin won ik mij er ook ontzettend op.... Heeft totaal geen zin, het wordt vanzelf opgelost!!

veraberg

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2006/03/24, 23:03:43 »
Hetzelfde probleem wat Brosser beschreef had ik ook met mijn desktop.
In die comp zat ook een diskette drive. Hij werd absuluut niet herkend.
Wat ik ook probeerde.
En ik kreeg ook geen film dvd's aan de praat.
Met het prog okle lukte het wel enigzins.
Alleen zwaar beveiligde dvd's lukt niet ( star wars, spiderman,enz).
Ik hoop echt dat het met dapper drake the final version, al dat multimedia geklungel is opgelost.
En dan word er als tip gegeven om totem-xine,w32codecs en libdvdcss2 te installeren, maar dan krijg je ook allerlei foutmeldingen.
Zoals mijn mp3 verzameling van mijn cd collectie.
In XMMS gaat het wel goed met importeren van mp3's.
Maar in Rhythmbox krijg ik een rare melding van een soort beveiliging, dat hij ze daarom niet in kan laden.
Ik hoop echt dat dit soort kinderziektes met de volgende final versie verleden  tijd is.
En ik hoop dat de volgende versie echt out of the box versie is.
Dat zouden erg veel mensen mee geholpen zijn.
Persoonlijk vind ik Ubuntu beter dan Suse of Mandriva, veel stabieler.
Maar Xandros is ook erg goed, allen xandros kan niet overweg met mijn videokaart van mijn laptop een Mobile Intel 915 gm.
Ik mis dan de hardware acceleratie.
En dat heb ik bij Ubuntu wel weer.
En bij suse is het helemaal naadje, die herkend niks, maakt er 800 x 600 van.
Ik zeg het nogmaals ik hoop dat de volgende versie echt out of the box is.
En als iemand weer zegt wat een verwarrende topic van mij?
Dan zeg ik, dit zijn mijn ervaringen met linux.
Groetjes Vera

veraberg

  • Gast
veel te veel problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2006/03/24, 23:09:49 »
Oja hebben julie dat gelezen op tweakers.net? Windows Vista moet voor 60% herschreven worden.
Het komt misschien begin volgend jaar niet eens op de markt.
Goe nieuws voor linux dus.

veel te veel problemen
« Reactie #21 Gepost op: 2006/03/25, 11:33:19 »
Dan heb ik slecht nieuws voor je: Ubuntu mag dat niet out-of-the-box laten werken. Het KAN wel, erg makkelijk zelfs om het ootb te laten werken maar er zitten allerlei patenten tussen die het vervelend maken.