Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Artikel Go for Africa en Ubuntu in de SoftwareBus  (gelezen 1394 keer)

Offline mrGee

  • Lid
Artikel Go for Africa en Ubuntu in de SoftwareBus
« Gepost op: 2010/12/11, 15:44:30 »
Hallo

Via via, is mij gevraagd om een artikel aan te leveren voor de Software Bus, het blad
van de hhc!Compusers, onder meer over mijn inzet in Afrika met Ubuntu en Open Source in
het algemeen en ook natuurlijk wat ons forum hierin heeft betekend.
Het blad is intussen gedrukt en komt tegen de kerst uit en ondanks wat kleine foutjes
(zo ben ik geen hcc!kaderlid en heet ik inderdaad Marskamp, het online artikel meldt dat wel goed)
staat het intussen ook online en wel hier;

http://www.compusers.nl/2010-6p08-open-source-africa

het online artikel zit een beetje anders in elkaar, maar de strekking is hetzelfde, ook een aantal
dingetjes moesten ivm. ruimtegebrek in het blad worden geschrapt/aangepast.

Jullie hebben misschien gemerkt dat ik niet meer heel erg actief op dit forum ben, dat heeft met
tijdsgebrek te maken oa. ontstaan door voorbereidingen voor meer van dit soort dingen in Afrika.

Men is bezig (tenminste dat denk ik, Afrika is Afrika natuurlijk ;) ) met een visumaanvraag omdat
ik in Angola ben uitgenodigd, om daar ook iets te gaan doen. Dit keer wordt bijvoorbeeld de intake reis
en alle kosten vergoed.Dat is dus een kleine meevaller, omdat mijn geldvoorraadje de laatste tijd nogal
snel slinkt. Voor Go for Africa heb ik dat zelf betaald, omdat ik dat in de plaats heb laten komen van
mijn gewone vakantie en die kost normaal gesproken ook geld nietwaar. En in een 'gewone' vakantie
ben ik ook meestal wel ergens mee bezig, lui op een strandje liggen is niets voor mij.

Op de achtergrond ben ik nu in contact gekomen met allerlei interessante mensen en netwerken
(oa. via Timloto) die allemaal wel ideeën, soms hardware en andere landen in de aanbieding hebben
(Kenia bijvoorbeeld) zodat ik mijn neus een beetje die kant op richt en wat vaker en langer in dat
soort landen wil zijn. Vaste inzet Gambia/Senegal daar wil ik komend jaar ook graag weer aan mee doen,
misschien dit keer 5 a 6 weken, ik moet nog even zien wat haalbaar en of er toch niet wat valt
te sponsoren. (En hoe dat te combineren met mijn zieltogende zzp-gebeuren, een techneut is meestal
geen ondernemer ;) )

Nu gaan we ons daar meer richten op opleiding/workshops/onderhoud hardware en inzet educatieve
software, zodat lokale mensen dat zelf kunnen/moeten doen. Nog steeds geldt, dat gewoon spullen doneren
eigenlijk tot niets leidt.

Ik weet nog niet hoe dat allemaal te combineren met wonen/werk/andere activiteiten, maar laat het gewoon
over me heen komen onder het motto 'u vraagt, wij draaien' . Tenminste; zover mijn kennis nuttig valt in te
zetten en zover het financieel haalbaar is. Tekenend is wel, dat iemand mij gisteren zei, over waarmee we
bijvoorbeeld verder willen met dit soort dingen;"heel goed bezig; Think big, act small", gewoon ergens beginnen
en daarop verder zien te borduren.

Vanwege kredietcrisis is er overal gebrek aan geld, donateurs en subsidies blijven veelal achterwege en een
aantal mooie projecten, waar al jaren tijd en ook (gesubsidieerd) geld in is gestoken, dreigen nu uit te doven,
eigenlijk een soort van kapitaalvernietiging dus.
Misschien valt er op deze manier nog weer wat goodwill te kweken, waarbij ik uit ervaring weet, dat hier niets
aan strijkstokken blijft hangen, de organisatie is geheel transparant. Dit in tegenstelling tot bepaalde organisaties,
waarbij de directeur zo nodig meer dan 180.000 Euro per jaar, meent te moeten verdienen en daarmee meteen andere
organisaties een schijn van ongeloofwaardigheid verleent.

Groeten Gerrit
  
« Laatst bewerkt op: 2010/12/11, 17:57:48 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Artikel Go for Africa en Ubuntu in de SoftwareBus
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/11, 16:19:19 »
Misschien een domme vraag, maar is er een manier om geld te doneren? Ik wil best zo nu en dan wat doneren.

Pieter2

  • Gast
Re: Artikel Go for Africa en Ubuntu in de SoftwareBus
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/11, 17:10:43 »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Artikel Go for Africa en Ubuntu in de SoftwareBus
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/24, 13:27:01 »
Hallo

Kennelijk is de SoftwareBus nu in zijn papieren uitgave door de leden ontvangen;
Vanmorgen kreeg ik van Jan Huizinga al een berichtje dat naar aanleiding hiervan
ook al wordt gedoneerd. =D

citaatje uit zijn mail;

Beste Jan,
 
Ik heb van GoForAfrica gelezen in de SoftwareBus van de Compusers g.g. van de HCC.
Ieder jaar kiezen we zelf een origineel "goed doel" om zaken te vermijden als Kerstkaarten-voor-goede-doelen waarvan het grootste deel van de opbrengst naar de drukker gaat.
Dit jaar dus o.a. 50.-- naar GoForAfrica, kies zelf een team, dat met die 2e hands computers + Ubuntu spreekt me zeker aan.

Dus goed initiatief om dit verhaal tegen de kerst uit te brengen van de HCC/SoftwareBus, of niet dan  8)

Allemaal prettige feestdagen gewenst.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >