Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schone installatie Ubuntu 9.10  (gelezen 3914 keer)

Offline ilseroen

  • Lid
Schone installatie Ubuntu 9.10
« Gepost op: 2009/11/29, 12:42:27 »
Hallo,
na maandenlang gebruik van 9.04 heb ik besloten om mijn laptop helemaal opnieuw te installeren.

Wat is mijn bedoeling? ik wil mijn laptop als volgt indelen: 1 partitie met Ubuntu 9.10 en 1 met een uitgeklede versie van XP.

Mijn laptop: laptop: Acer Aspire 7530, specificaties HIER

Daarbij is het de bedoeling dat als ik mijn laptop opstart, 9.10 standaard wordt opgestart. Nu zit 9.04 nog bij Vista in en als ik niets doe, dan start automatisch Vista op.

Van mijn 250 Gb wil ik een indeling maken dat ik max 50 Gb gebruik voor XP en de rest voor 9.10, indien dat mogelijk is.

Er zijn nog wel een paar back-ups die ik wil maken, van Firefox en Thunderbird. Hoe ik die kan maken in Vista is mij bekend, echter hoe die te maken in Ubuntu niet. Kan ik gewoon een complete back-up maken van 9.04 of moet ik dat dan weer apart doen?
En waarmee kan ik het beste de schijven opnieuw indelen, zonder dat ik er een zooitje van maak?

Elke hulp is welkom, indien er vragen zijn, dan beantwoord ik ze graag.

Het belangrijkste voor mij is dat ik een een soepel werkende machine heb, met een klein gedeelte XP en een groot gedeelte 9.10.

Alvast bedankt.


Offline ilseroen

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/29, 14:35:07 »
Ok, dat gaat zeker helpen.

Ik wil nu dus een compleet schone installatie doen, alles er af.
Kan dat en zo ja, zijn er dingen die standaard nog wel ergens op een partitie moeten blijven staan?

Mijn schijf is nu als volgt verdeeld: C: 111,44 GB NTFS In orde (Systeem, opstarten, wisselbestand, actief, crashdump, primaire partitie)
                                               D: 55,67 GB NTFS In orde (logisch station)
                                               E: 11,25  GB NTFS In orde (primaire partitie)
                                               ?: 10,00 GB In orde (EISA configuratie)
                                               ? 44,52 GB beschikbare ruimte (kan ik nu niets mee op de één of andere manier)

Wat zou nu voor mij wijsheid zijn als ik de GPARTED live cd gebruik?

Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/29, 14:39:16 »
Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat Linux geen schijfletters gebruikt om je partities aan te duiden.
/dev/sda
is de primaire schijf, dit zie je aan de "a". /dev/sdb is dus de tweede schijf. Als er een nummer achter staat, duidt dat nummer een partitie aan. /dev/sda2 is dus de tweede partitie op de eerste schijf.

Offline ilseroen

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/29, 15:50:45 »
Citaat
Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat Linux geen schijfletters gebruikt om je partities aan te duiden.

En Windows herkent het dan weer als zijnde a,b,c, enz.. schijven/partities?

Maar kan ik nu ongestraft mijn harde schijf compleet leegmaken en opnieuw installeren?
En hoe zit het dan met de instellingen die Acer er in heeft gezet? Of maakt dat dan niet uit?

Winand

  • Gast
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/29, 16:11:44 »
Maar kan ik nu ongestraft mijn harde schijf compleet leegmaken en opnieuw installeren?
En hoe zit het dan met de instellingen die Acer er in heeft gezet? Of maakt dat dan niet uit?

Op zich kan het geen kwaad. Het kan wel zijn dat er een partitie op je schijf staat waar herstelbestanden staan die er in de fabriek op gezet zijn. Daar moet je dan even een backup van maken, omdat je anders kans hebt dat je drivers kwijt raakt o.i.d. Hoewel je drivers beter van internet kan trekken.

Offline jonux

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/29, 16:17:58 »
Belangrijk is even te weten welke Vista versie je gebruikt.
In de specs uit jouw link staat Vista Home Premium.
Je hebt dan officieel geen recht te downgraden naar XP. Je moet dan dus ergens een andere XP-licentie vandaan toveren als je XP wilt gebruiken.
De partities waar je geen letters bij hebt zouden linux partities kunnen zijn.
Maar die partities van 10GB en 11,25 GB kunnen ook goed de restore partities van het door ACER geleverde Vista zijn.
Als je er verder geen DVD oid bij hebt zal het niet mogelijk zijn de disk volledig te wissen en Vista of XP er weer op te zetten.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline ilseroen

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/29, 16:36:54 »
Citaat
Je moet dan dus ergens een andere XP-licentie vandaan toveren als je XP wilt gebruiken.
Heb ik.

Citaat
Als je er verder geen DVD oid bij hebt zal het niet mogelijk zijn de disk volledig te wissen en Vista of XP er weer op te zetten.
Die heb ik ook.

Ik wil echter de schijf volledig leeg hebben en vervolgens 9.10 en XP er opzetten, zodat ik 'schoon' begin
Ik ben inmiddels zo flauw van Vista, dat ik het er zo snel mogelijk van af wil hebben.


Maar voor mij is nu het belangrijkste om de schijven correct te partitioneren en welk programma ik daar het beste voor kan gebruiken. Ik heb nu 2 discs: Partition logic en Super grub disc.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/29, 16:51:46 »
Thunderbird map in ubuntu backupppen, de verborgen map in je home partitie, dan heb je alle mails en adressen. Deze dus later weer terugzetten, en dan thunderbird installeren.
Firefox de wachtwoorden exporteren, moet je wel een plugin installeren(password exporter). Favorieten kun je gewoon exporteren.

Het beste is altijd het programma te gebruiken die erop moet lopen om de partities te maken. xp en ubuntu kunnen dit allemaal.

Indien je alles wilt schoonmaken.
Vanaf xp booten, alles wissen, nieuwe partitie maken voor xp, en ook voor de rest een grote partitie maken(deze word later ext4 of ext3).
Xp installeren 1e partitie. Xp verder alles installeren tav drivers.
Ubuntu installeren op 2e partitie op automatisch(of met de hand de partities aanpassen)(let op grootte van partitie dat je de goede pakt.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 16:53:55 door jan11000 »

Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/29, 17:14:18 »
Citaat
Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat Linux geen schijfletters gebruikt om je partities aan te duiden.

En Windows herkent het dan weer als zijnde a,b,c, enz.. schijven/partities?

Maar kan ik nu ongestraft mijn harde schijf compleet leegmaken en opnieuw installeren?
En hoe zit het dan met de instellingen die Acer er in heeft gezet? Of maakt dat dan niet uit?
Ja, die schijfletters zijn gewoon bedoeld als namen voor de partities. De schijfletters zijn dus niet op een of andere manier verbonden aan de harde schijf.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/29, 20:04:47 »
ilseroen: Je kan je Vista ook "bevriezen".  Je doet helemaal geen nieuwe Windows-Installatie en je gebruikt alleen de lege "44,52 GB beschikbare ruimte (kan ik nu niets mee op de één of andere manier)".
Wat ik niet zie, is de plek van je huidige 9.04-installatie.


Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ilseroen

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/29, 20:23:29 »
Citaat
Wat ik niet zie, is de plek van je huidige 9.04-installatie.
Klopt, die zit in Vista, dus niet apart geïnstalleerd.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/29, 20:39:29 »
Je kan volgens  mij, i.p.v. de huidige Wubi-installatie binnen Vista, kiezen voor een normale 9.10 in de lege "44,52 GB beschikbare ruimte (kan ik nu niets mee op de één of andere manier)"

Dat bespaart je ook de tijd om Windows opnieuw te installeren.

De andere variant is overigens, dat je Windows XP installeert in een virtualbox binnen de nieuwe Ubuntu 9.10. Hiermee kan je Windows in een "venster" openen vanuit Ubuntu.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Winand

  • Gast
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/29, 20:58:02 »
Je kan volgens  mij, i.p.v. de huidige Wubi-installatie binnen Vista, kiezen voor een normale 9.10 in de lege "44,52 GB beschikbare ruimte (kan ik nu niets mee op de één of andere manier)"

Dat bespaart je ook de tijd om Windows opnieuw te installeren.

De andere variant is overigens, dat je Windows XP installeert in een virtualbox binnen de nieuwe Ubuntu 9.10. Hiermee kan je Windows in een "venster" openen vanuit Ubuntu.

Je kunt het zelfs in een zogenaamde "seamless"-modus uitvoeren. Dan wordt de Windows-omgeving één met Ubuntu. Dat werkt best wel lekker!

Offline ilseroen

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/29, 21:18:53 »
9.10 inmiddels geïnstalleerd, werkt vooralsnog goed, echter geen internet verbinding. Hij ziet de router wel, maar doet er nog weinig mee.

Citaat
De andere variant is overigens, dat je Windows XP installeert in een virtualbox binnen de nieuwe Ubuntu 9.10. Hiermee kan je Windows in een "venster" openen vanuit Ubuntu.

Dat lijkt me wel erg handig, zeker voor die paar programma's die (nog) niet werken onder Ubuntu.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 -> router - internetverbinding
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/29, 22:37:39 »
Als je hier nog wat details van je internetverbinding geeft, dan kan misschien iemand helpen - draad(loos), router/modem-type?
Globaal: de kabelverbindingen werken volgens mij "out of the box", de draadloze hebben hier en daar wat aanpassingen nodig.

btw: welke programma's c.q. alternatieven werken niet met Linux?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ilseroen

  • Lid
Re: Schone installatie Ubuntu 9.10
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/30, 18:38:46 »
Geen idee wat ik heb gedaan, maar na opstarten zojuist, heb ik verbinding.

Citaat
btw: welke programma's c.q. alternatieven werken niet met Linux?

Nokia software, Harmony (Logitech). Beide werken ook niet met Wine.


Citaat
De andere variant is overigens, dat je Windows XP installeert in een virtualbox binnen de nieuwe Ubuntu 9.10. Hiermee kan je Windows in een "venster" openen vanuit Ubuntu.

Dat zou wel erg handig zijn. Straks eens kijken hoe ik dat moet doen en hoe dat werkt.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/30, 18:49:18 door ilseroen »