Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu werkt niet meer  (gelezen 2222 keer)

Offline hans_4

  • Lid
ubuntu werkt niet meer
« Gepost op: 2009/03/18, 20:43:13 »
ik heb ubuntu 8.10 en ik was gisteren het globalmenu aan het istalleren volgens deze tutorial:

Citaat

Next, we are going to install globalmenu so as to display the menubar for each application. In your terminal,

cd Mac_files
wget http://gnome2-globalmenu.googlecode.com/files/gnome-globalmenu-0.4-svn964.tar.gz
tar zxvf gnome-globalmenu-0.4-svn964.tar.gz
cd globalmenu
sudo dpkg -i *.deb

If you have any errors when installing the package, try

sudo dpkg -i –force-overwrite *.deb

If you are having some installation problems with the gnome-globalmenu-applet, try

sudo apt-get install -f

Once finished, right click on the top panel and select ‘Add to panel‘. Scroll down the list and add ‘Global Menu Applet‘.

menubar-add-globalmenu

You might not see anything initially. Log out and log in again, you should now see the menubar for each application showing on the panel.

van deze site: http://maketecheasier.com/turn-your-ubuntu-hardy-to-mac-osx-leopard/2008/07/23.

dus niet alles enkel het globalmenu. er staat dat ik moet afmelden en trug aanmelden maar bij het afmelden blijft hij hangen. na een halfuuur heb ik m'n pc dan maar uitgezet met de knop maar als ik nu opstart krijg ik oanje/bruin beeld met aan de 2 zijkanten een zwarte rand. onder in mijn beeld staat cairo-dock met een zwart vierkant eromheen.  ik kan mijn muis niet bewegen.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen. ik heb een backup van mijn documenten dus ik kan ook gewoon herinsaleren maar er staan een hoop programmas op en ik heb mn live cd uitgeleend en moet nog 2 weken wachten voor ik ze terugheb.


alvast bedankt.



Offline Floris

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/18, 21:13:00 »
Heb je dit stuk nodig gehad?
sudo dpkg -i –force-overwrite *.debJe zult om dit op te lossen waarschijnlijk in moeten loggen in de terminal, met: Ctrl+Alt+F1.  Ik denk dat je dan moet proberen om in ieder geval het “global menu” weer—tijdelijk?—te verwijderen, maar er zal wel meer nodig zijn, maar wat kan ik zo niet bedenken…
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/18, 21:21:50 »
ik heb  sudo dpkg -i –force-overwrite *.deb niet nodig gehad

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/18, 22:24:45 »
Hoi Hans,

heb je toevallig een keer gekeken wat in dat .tar-archief zit ?  (Dat je dat nu weer absoluut uit een schemerige bron moest binnenhalen !)

Het zijn helemaal verouderde GTK- en Gnome-libraries (van maart 2008 !!) !  En die moest jij nu absoluut boven je systeem het pakketbeher voorbij installeren !
Het is nu vanavond al de derde draad waar iemand door een pakket uit dergelijke bronnen zijn ellende zelf heeft binnen gehaald...

Wat doen ?  De verwoeste libraries het eerst weer herstellen uiteraard.

De xserver is voorlopig stuk. Dus in de "recovery mode" opstarten, de "root command line" kiezen en de beschadigde pakketten
(nu vanuit de Ubuntu-bronnen !!) netjes handmatig binnenhalen:
sudo apt-get gtk2-engines-pixbuf
sudo apt-get gtk2.0-examples
sudo apt-get libgtk2.0-0
sudo apt-get libgtk2.0-bin
sudo apt-get libgtk2.0-common
Als het goed is gegaan kun je nu weer grafisch opstarten.  Zo niet is het zoeken wat die rotte installatie verder nog heeft stuk geschreven.

Succes !

track

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/19, 18:24:49 »

ik krijg dit:

sudo apt-get gtk2-engines-pixbuf

E: invalid operation gtk2

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/19, 18:30:57 »
Het zou best kunnen dat de volgorde anders moet zijn (vanwege de afhankelijkheden).
Dus in dit geval doorgaan en die regel later herhalen.

track

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/19, 18:51:22 »
ik heb alles ge probeert maar ik krijg dit:
sudo apt-get gtk2-engines-pixbuf
E: invalid operation gtk2
sudo apt-get gtk2.0-examples
E: invalid operation gtk2.0-examples
sudo apt-get libgtk2.0-0
E: invalid operation libgtk 2.0.0
sudo apt-get libgtk2.0-bin
E: invalid operation libgtk 2.0)bin
sudo apt-get libgtk2.0-common
E: invalid operation libgtk2-common

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/19, 19:01:07 »
Het zou  kunnen dat de pakketten met andere namen in de lijst staan.
Dus "even" zoeken hoe die kreten precies zijn.  (en ik zal het ook proberen te vinden)

track

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/19, 19:23:37 »
Volgens de pakkettenlijst (  http://packages.ubuntu.com/intrepid/allpackages  ) zijn de volledige namen (wij hebben het over 32-bit, juist ?) :
sudo  apt-get  gtk2-engines-pixbuf_2.14.4-0ubuntu1_i386.deb
sudo  apt-get  gtk2.0-examples_2.14.4-0ubuntu1_i386.deb
sudo  apt-get  libgtk2.0-0_2.14.4-0ubuntu1_i386.deb
sudo  apt-get  libgtk2.0-bin_2.14.4-0ubuntu1_all.deb
sudo  apt-get  libgtk2.0-common_2.14.4-0ubuntu1_all.deb
(is toch een beetje krenterig, hè ?)

track

Offline Floris

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/19, 21:53:19 »
De “operation” waar apt-get over klaagt is “install”; dan wordt het dus, bijvoorbeeld:
sudo apt-get install gtk2-engines-pixbuf
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/19, 21:57:51 »
Klinkt misschien heel limpel, maar kun je niet gewoon systeem herstel doen van F2 als je opstart? Dat lukt bij mij wel eens toen ik een probleem had met het vastlopen tijdens het opstarten na het veranderen van het een en ander.
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/19, 23:02:36 »
ik heb opgezocht en de gedownloade bestanden heten:
libgtk2.0-common_2.12.9-4ubuntu3_all.deb
gnome2-globalmenu-applet_0.4-3_i386.deb
gtk2.0-examples_2.12.9-4ubuntu3_i386.deb
gtk2-engines-pixbuf_2.12.9-4ubuntu3_i386.deb
libgtk2.0-0_2.12.9-4ubuntu3_i386.deb
libgtk2.0-bin_2.12.9-4ubuntu3_all.deb

ik heb geprobeerd met  sudo apt-get install
met de naam van mijn paketten en met de eerste en de tweede code die ik had gekregen van track
maar niets werkte. bij de eerste code van track krijg ik een gigantisch lange foutmelding die niet op mijn scherm past en bij de tweede code en met de namen van mijn gedownloade bestanden krijg ik
E: couldn't find package.






Offline track

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/19, 23:18:23 »
Juist, deze lijst vertoont de foute versies die je hebt geïnstalleerd (en die het systeem de soep in hebben gestuurd !!).

Misschien moet je eerst de slechte pakketten nog verwijderen ?
Ik heb zo'n rotzooi nog niet gehad, vandaar zijn mijn voorstellen alleen op mijn begrip omtrent het Linux-systeem gebaseerd.

Zover ik het nu zie zal je idd best vanuit sudo apt-get  install  gtk2-engines-pixbuf enz. verder proberen.  (de lange foutmelding is geen slecht signaal !  Meestal wordt daarin naar een oplossing gewezen)

Dus liefst toch die lange foutmelding hier posten.
(je kunt die trouwens opslaan door  sudo apt-get install gtk2-engines-pixbuf 2> foutje.txt  te doen, dan wél blind)

track

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/20, 14:32:54 »
hoe kan ik een foutmelding opslaan want sudo apt-get install gtk2-engines-pixbuf 2> foutje.txt werkt niet ?

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/20, 15:21:55 »
Wordt het bestand "foutje.txt" niet aangemaakt dan,  of ist die leeg ?

Als die leeg is probeer sudo apt-get install gtk2-engines-pixbuf > foutje.txt

track

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/20, 15:31:05 »
ik snap niet waar het bestandje opgeslagen word en waar ik het kan vinden.
ik heb nog een ubuntu 8.4 live cd kan ik via deze live cd de slechte bestanden verwijderen en nieuwe installeren of gaat dit niet

Offline track

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/20, 15:52:47 »
Dat is het dus.  Bij dit terminal-commando wordt het bestand in het "actuële pad" opgeslaan.
Wat dat is kun je in de "prompt" zien:
[gebruiker]@ubuntu:~$                  |     |> actuëel pad: "~/" = /home/[gebruiker]/
                 |> naam van de computer

Bij een live-Uby staat de thuismap fysisch niet op de harde schijf uiteraard, maar op een "RAM-disk".
Praktisch maakt dat niet uit, gewoon een USB-stick erbij en van "~" naar die USB kopiëren.
(naar iedere andere plek kan ook uiteraard)

track

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/20, 16:03:25 »
 0
« Laatst bewerkt op: 2009/03/20, 17:30:05 door hans_4 »

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/20, 17:11:19 »
sorry voor de nul van het vorige bericht maat ik weet niet hoe je een bericht verwijdert dus heb ik maar verander en dan een nul getypt.

ik heb de pakketten gedownload van http://packages.ubuntu.com/nl/intrepid/all/ naar mijn usb stick. kan ik nu in recovery de usb stick mounten en de paketten van de usb stick installeren ?
als dit kan. hoe mount ik een usb stick en hoe insalleer ik de bestanden vanaf de usb stick
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 14:10:05 door hans_4 »

Offline hans_4

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/21, 22:39:45 »
ik ga ubuntu gewoon herinstalleren maar doet het veel aan de opstartsnelheid om de /boot als ext2 te formatteren en zo ja hoe groot moet de /boot dan zijn of moet ik een nieuw topic beginnen om dit te vragen ?

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: ubuntu werkt niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/21, 23:21:12 »
Ik heb zelf ook met een duo boot gewerkt en dat starte goed op. Geen verschil gemerkt. Alleen dat ik moest kiezen elke keer met opstarten. Nu heb ik maar één enkele boot. Dat vind ik wel makkelijker. En het scheelt idd wel tijd door het kiezen wat wegvalt.

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505