Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother printer installatie  (gelezen 1510 keer)

Offline KeesL

  • Lid
Brother printer installatie
« Gepost op: 2021/03/29, 16:54:26 »
Heb via de help een Brother printer geinstalleerd met gunzip. Dat werkt eenvoudig snel. Echter is er in de menuś van de printer instellingen geen enkele optie beschikbaar voor Duplex printen, op beide zijden van een pagina. Hoe kan dit ingesteld worden?

Heb ook geprobeerd met de bijgeleverde installatie cd ś Contol center 4 te installeren van Brother. Hiermee kan je vooraf printerinstellingen maken om te scannen. De .exe file opent echter niet? Kan Ubuntu het installatie programma opstarten en de installatie maken?

Re: Brother printer installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/29, 17:49:20 »
Heb ook geprobeerd met de bijgeleverde installatie cd ś Contol center 4 te installeren van Brother. Hiermee kan je vooraf printerinstellingen maken om te scannen. De .exe file opent echter niet? Kan Ubuntu het installatie programma opstarten en de installatie maken?
.exe files zijn Windows bestanden en die kun je (gelukkig) niet openen met Linux.
Een boek doet het altijd...

Re: Brother printer installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/29, 18:40:40 »
 Ik heb nog nooit extra drivers voor een Brother printer te hoeven installeren op Ubuntu. Kwestie van aansluiten en ze worden herkend en toegevoegd. Ben dan ook benieuwd wat je met gunzip precies hebt geïnstalleerd.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/30, 09:19:49 »
Dank voor jullie reactie, beiden maken me aan het lachen.

Goed om te weten dat ik voor Linux niet moet zoeken naar .exe . Dat dat voor printers installeren ook niet nodig is.

In de vorige week gecrashte Ubuntu versie had ik een printer met gunzip geinstalleerd, via een gevonden advies hierover. Toen was duplex instelling geen optie. Nu blijkt het wel in te stellen en is een 2e printer zo geinstalleerd :)

Resteert de vraag over het scannen.
Scant Ubuntu standaard naar de user foto map?
Hoe kan je aangeven meerdere paginaś te scannen tot 1 document?
Allemaal items die Brothers Control 4 programmaatje regelt. Of toch een list verzinnen dit programma te installeren?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/30, 10:06:21 »
Citaat
Resteert de vraag over het scannen.
Scant Ubuntu standaard naar de user foto map?
Hoe kan je aangeven meerdere paginaś te scannen tot 1 document?
Als je het standaard geïnstalleerde simple-scan gebruikt, dan kun je de gewenste map aangeven. En zolang je aan een stuk doorgaat, worden meerdere scans tot één document samengevoegd. Wil je dat niet, dan moet je 'nieuwe scan´ gebruiken.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/30, 11:41:22 »
Als ik zoek naar simpel scanner opent alleen ¨Documentenscanner¨ met geen scanner gevonden?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/30, 14:42:27 »
Citaat
Als ik zoek naar simpel scanner opent alleen ¨Documentenscanner¨ met geen scanner gevonden?
Hij heet ook simple-scan (op zijn Engels dus).
Mocht hij niet geïnstalleerd zijn, dan even:
sudo apt install simple-scan
Of via synaptic natuurlijk.

Re: Brother printer installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/30, 17:00:37 »
Ik heb nog nooit extra drivers voor een Brother printer te hoeven installeren op Ubuntu. Kwestie van aansluiten en ze worden herkend en toegevoegd.

Ik wel. Ik heb destijds op aanraden van hier en op specificatie van mijn printer moeten downloaden:
hl1210wcupswrapper-3.0.1-1.i386.deb (ongetwijfeld voor een ander type een andere deb nodig)
Daarna geheel werkend.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Brother printer installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/31, 09:32:12 »
Ik heb nog nooit extra drivers voor een Brother printer te hoeven installeren op Ubuntu. Kwestie van aansluiten en ze worden herkend en toegevoegd.

Ik wel. Ik heb destijds op aanraden van hier en op specificatie van mijn printer moeten downloaden:
hl1210wcupswrapper-3.0.1-1.i386.deb (ongetwijfeld voor een ander type een andere deb nodig)
Daarna geheel werkend.

Gelukkig is Brother dan een fabrikant die ook die ondersteuning levert. Een van de redenen waarom ik bij ze koop. Heb op meerdere locaties met Brother printers te maken, verschillende types, en overal werden ze automatisch herkend. Ook nu weer na aanschaf van een nieuwe laptop met Ubuntu was het een kwestie van verbinden met het netwerk en de printers werden toegevoegd.

Re: Brother printer installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/31, 09:42:52 »
@KeesL over welke printer hebben we het precies? Dan kunnen we iets gerichter helpen.

Verder is Documentenscanner hetzelfde als simple-scan. De laatste is de pakketnaam, de eerste hoe het wordt weergegeven in het programma overzicht. Die pakketnamen worden niet vertaald, je programmanaam wel afhankelijk van het programma en taal instellingen.

Het kan zijn dat je voor de scanfunctie van je Brother wel extra software moet installeren en voor de printfunctie niet.


Offline aartje

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2021/03/31, 09:51:19 »
De TS begint te melden dat hij een Brother printer heeft, zonder het type te melden.
Het blijkt achteraf een printer/scanner te zijn. Het is handiger en verstandiger om in ieder
geval het type/merk van je printer(/scanner) te vermelden als je zinnige hulp wilt. Je zou natuurlijk
ook even kunnen googelen (bv trefwoorden "ubuntu"  "merk/type printer/scanner")

Ik heb al jaren en jaren een Brotherlaserprinter (voor mij geen inkjet!) en nooit enig probleem onder welk
operating system ooit gehad. . Daarnaast heb ik altijd een aparte scanner  gehad, eerst
een HP aan een SCSI-interface (bomproof...) en nu een tijd een Canon Lide (usb) tot
volle tevredenheid. Maar als je persee een all-in-one wilt, ieder zijn keuze..

Offline KeesL

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2021/03/31, 11:57:48 »
Dank
Documentenscanner hetzelfde als simple-scan zegt geen scanner aanwezig

Heb A4 en A3 Brother printer die kunnen scannen

Weet iemand hoe je Contral 4 center van Brother draait of een compatable programma op Ubuntu?

Re: Brother printer installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2021/03/31, 14:22:09 »
Welk typenummer? Anders wordt het gissen en dan haak ik verder af.

Re: Brother printer installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2021/03/31, 15:30:05 »
Gelukkig is Brother dan een fabrikant die ook die ondersteuning levert. Een van de redenen waarom ik bij ze koop.

Zo denk ik er ook over.
Daarnaast zijn brothers prima betaalbare printers die ook nog eens tot de zuinigste/goedkoopsten (per-print) horen.

Heb op meerdere locaties met Brother printers te maken, verschillende types, en overal werden ze automatisch herkend. Ook nu weer na aanschaf van een nieuwe laptop met Ubuntu was het een kwestie van verbinden met het netwerk en de printers werden toegevoegd.

Mijn eerste brother onder linux verliep ook zo. P&P.
Mijn tweede echter niet. Daarvoor was bovengenoemde cups nodig (op advies van hier).
Toen deze eenmaal geinstalleerd was op de pc waar de printer op hing was het voor andere pc's in het netwerk geen probleem meer. Blijkbaar leest de linux op die andere pc's dan de cups van de printer-pc in of zo??

Hoe of wat kan ik verder niet onderbouwen. Ik heb dat toen nadat het niet automatisch lukte toch aan de praat gekregen mbv dit forum en niet zelf.

Ik ben weer stil want weinig meer toe te voegen.  ^-^
Succes!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline aartje

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2021/03/31, 19:56:14 »
Welk typenummer? Anders wordt het gissen en dan haak ik verder af.
Precies, geef het typenummer, zo niet, dan vind ik dat hier een slotje op zou moeten.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2021/04/01, 10:05:35 »
Het betreft de Brother printers MFC-J6510DW
en DPC-7065DN

Re: Brother printer installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2021/04/01, 11:01:29 »
Het betreft de Brother printers MFC-J6510DW
en DPC-7065DN

Voor beide printers kun je de benodigde drivers installeren via de *.deb driver install tool Brother. Downloaden, dubbelklikken en de rest wijst zich vanzelf. Via deze link te downloaden. https://www.brother.nl/ondersteuning/dcp-7065dn/downloads (Die tool is voor beide printers bruikbaar).

Offline KeesL

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2021/04/01, 11:08:01 »
Dank

Als ik de link selecteer en voor Linux Deb kies zegt de site geen drivers en hulpprogrammaś voor uw taal beschikbaar te hebben?
Ook niet voor Linux rpm?
Waar werkt Ubuntu onder?

Offline jnom

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2021/04/01, 11:46:33 »
Kies Engels en de website van brother gaat verder met beschrijving en instructie in het Engels.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2021/04/01, 12:59:12 »
Citaat
Ook niet voor Linux rpm?
Waar werkt Ubuntu onder?
Ubuntu werkt echt niet met RPM; alleen DEB.


Re: Brother printer installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2021/04/01, 14:53:15 »
Partyrabbit edit: opgeschoond.
Om reden 1 en reden 2
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:46:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Brother printer installatie
« Reactie #22 Gepost op: 2021/04/01, 17:10:48 »
Even ter aanvulling : wanneer het je gelukt is de juiste drivers geinstalleerd te krijgen kun je naast Simple Scan ook XSane als scansoftware eens uitproberen : sudo apt install xsaneIk gebruik deze software al jaren naar tevredenheid.
(De ontwikkelaar zou wat mij betreft alleen de GUI eens mogen moderniseren. Blijf het altijd wat spartaans vinden ;)).
Een boek doet het altijd...

Offline KeesL

  • Lid
Re: Brother printer installatie
« Reactie #23 Gepost op: 2021/04/06, 15:15:07 »
Bedankt allemaal ze werken!

Via de link naar de Brother site na kiezen Ubuntu.deb en dan via het keuze menu taal: Engels kiezen een algemen brothet installatie tool gedownload die een zip file geeft die je via het terminalvenster uiteindelijk installeerd met drivers, cupswrapper.deb etc.

Als je dan de computer herstart werkt de documenten scanner uiteindelijk :)

Dank