Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?  (gelezen 2179 keer)

Offline sjarel

  • Lid
Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Gepost op: 2020/03/07, 11:43:55 »
Ik zou deze pc nog eens graag zien draaien? 2 Plextor cd roms zitten erop en een geluidskaart.
Omdat ik veel cd's rip zou een ripper met CDDB database welkom zijn.
Paint.3D is ook een prachtig werkbeest tov het gesukkel met lagen en canvas.
Mijn huidige 14 j oude laptop heeft W10 omwille van IT lessen maar begint kuren te krijgen: slecht opstarten, meermaals komt de externe HD tevoorschijn.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/07, 13:46:33 »
Natuurlijk kun je nog "iets" installeren op een Pentium III
Maar ik begrijp de omschrijving en vraag niet, evenzo welk wat voor besturingssyteem enz.
Als je bedoeling is er Linux op te draaien zou je dat op het internet kunnen zoeken met:
https://itsfoss.com/lightweight-linux-beginners/
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

swake

  • Gast
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/07, 17:39:12 »
Citaat
Mijn huidige 14 j oude laptop heeft W10 omwille van IT lessen maar begint kuren te krijgen: slecht opstarten, meermaals komt de externe HD tevoorschijn.
Mijn oude laptop is 18 jaar oud met een single core 32 bits processor en 1.5 GB RAM . Daar heb ik Linux Mint 19.3 Xfce op geïnstalleerd staan . Start wel traag op , maar eens volledig opgestart werkt die nog heel goed .W10 is niet geschikt voor zo een oude laptop .

DarkEra

  • Gast
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/07, 18:04:21 »
32bit wordt uitgefaseerd en dat gaat sneller dan men denkt. Fedora is één van de distributies, sinds hun 31 uitgave, die buiten de pakketten géén 32 bit meer gaat ondersteunen, enkel nog 64 bit.  De rest zal (snel) volgen dus in de zeer nabije toekomst is men genoodzaakt over te stappen op 64bit machines. Met distro's zoals Mint of Debian kan men nog een paar jaar vooruit.

Verder zou het goed zijn als de TS wat meer info zou geven over  de hardware, dit om beter advies te kunnen geven.   ^-^ ;)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/08, 13:16:39 »
Bodhi Linux Legacy zal altijd een 32 bits versie aanbieden .... let wel dit is met een pinned down Kernel 3.2  ; leuk om toch die oude bak aan de praat te houden. Google: Bodhi Linux - download en kijk bij het Legacy onderdeel.

Of het *goed* zal werken ...... 1GHz processor en 1,5 Gb RAM is toch ook wat de redelijke grens (hoewel Bodhi claimt 500 MHz ook werking te geven) .

Of je zou puur moeten aan coding doen met een Basic die werkt op dat platform.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/08, 23:34:44 »
Vroeger had ik Xubuntu toen ik nog bang had van informatica en niet kende en prulde er maar op los . Liedjes zaten mss wel 3 a > 5 maal ver weg in een map. En meteen was dat  soms via de terminal werken (7 j terug) .
Xubuntu was lichter dan Ubuntu maar nu zijn er bb nog lichtere versies.
 Ik hoop op een Nederlandstalige versie. Van een kameraad een ms office 10 prof gekregen maar die is Engels en heeft geen passend Nl taalpacket, zeer lastig!
Morge geef ik wat meer data over die pc, grtjes.
Xubuntu 12.04 Lts

swake

  • Gast
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/08, 23:48:22 »
Even off topic

Citaat
Ik hoop op een Nederlandstalige versie. Van een kameraad een ms office 10 prof gekregen maar die is Engels en heeft geen passend Nl taalpacket, zeer lastig!
Nederlands taalpakket kun je hier downloaden .https://support.office.com/nl-nl/article/language-accessory-pack-voor-office-82ee1236-0f9a-45ee-9c72-05b026ee809f#ID0EAADAAA=Office_2010

Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/09, 00:19:49 »
Of het *goed* zal werken ...... 1GHz processor en 1,5 Gb RAM is toch ook wat de redelijke grens (hoewel Bodhi claimt 500 MHz ook werking te geven) .

+1
Hier een met 1Gb intern met bodhi en daar draaien zware sites zoals youtube filmpjes niet lekker op. Beetje typen, emailen en wat simpel surfen en zo gaat daar nog wel prima op.
Ondergrens aanhouden zoals Joshua zegt, al zou ik voor 2Gb gaan als het moederbord dat kan hebben.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

  • Gast
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/09, 06:08:19 »
Bodhi Linux Legacy zal altijd een 32 bits versie aanbieden .... let wel dit is met een pinned down Kernel 3.2  ; leuk om toch die oude bak aan de praat te houden. Google: Bodhi Linux - download en kijk bij het Legacy onderdeel.


Ik denk het, op lange termijn, van niet. Bodhi is gebaseerd op Ubuntu LTS dus als Canonical/Ubuntu in de nabije toekomst net als Fedora gaat beslissen de 32-bit i686 kernel niet meer te ondersteunen en gebruiken, dan houd het op voor wat betreft de 32 bit computers. Ubuntu zelf stelt, afgezien van de netboot/mini iso, al lang enkel nog 64 bit iso's beschikbaar ter download op hun site, net als zovele andere distro's.

Een oude, pinned kernel, blijven gebruiken is ook geen optie omdat er geen ondersteuning meer voor is, De 3.2 kernel is namelijk EOL (End Of Life) en dus kwetsbaar. :)

Aan de topic starter, misschien is het een optie om er een server van te maken voor thuis gebruik?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/09, 07:18:01 door Maik »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/09, 08:06:46 »
Beste sjarel,
je bent een aantal Linux/Windows zaken door elkaar aan het halen.
Een Paint.3D en ms office 10 prof horen op een Windows gerelateerde machine thuis.
De laatste Windows die mogelijk nog op een beetje op Pentium III zou willen draaien is Windows XP
De bijbehorende MS Office 97 mogelijk ook nog.
De door jou aangehaalde programma's voor CD rippen enz. zullen wel bestaan, maar deze Windows combinatie mag ten eerste niet (meer) op internet ten tweede waar haal je e.e.a. nog vandaan.
Bovendien zou ik je willen wijzen op de naam van deze, voor Linux, website, ubuntu-nl.
We willen je graag helpen nog wat leven in jouw Pentium III te blazen, dat zul je dan wel op de Linux manier moeten doen.
De resultaten hangen af van de zoveel mogelijk lichtgewicht applicaties, een LibreOffice, Firefox en andere standaard programma's zullen al snel te zwaar zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/09, 14:18:34 »
Een oude, pinned kernel, blijven gebruiken is ook geen optie omdat er geen ondersteuning meer voor is, De 3.2 kernel is namelijk EOL (End Of Life) en dus kwetsbaar. :)

Mee eens.
Kleine overweging. Op zo'n PC gaat toch iemand niet zijn administratie en bankzaken doen. Zo'n PC wordt over het algemeen nog voor onbelangrijke zaken aangewend (peuter computertje, mp3-speler, streamradio of zo).
In elk geval hier wel. Dan wordt dat gehacked. Boeiend. Al acht ik die kans nog steeds klein. Totaal onveilig is het systeem dan namelijk nog steeds niet, want dan nog zijn de linux veiligheidsaspecten actief, zoals wachtwoord-noodzaak bij installatie e.d.. En routers. En firewalls. En .exe virussen =D
Uiteindelijk nog steeds veiliger dan ...**...?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/09, 14:24:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/09, 14:25:15 »
Citaat
Kleine overweging. Op zo'n PC gaat toch iemand niet zijn administratie en bankzaken doen. Zo'n PC wordt over het algemeen nog voor onbelangrijke zaken aangewend (peuter computertje, mp3-speler, streamradio of zo).
Ideaal om nog als tekstverwerker of compiller te gebruiken .


Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/03/09, 18:47:14 »
Ik denk dat Puppy nog wel een tijdje 32 bits zal ondersteunen, al is dat ook afhankelijk van de onderliggende distro die ze kiezen. In ieder geval draait dat vast nog prima op een Pentium III.

Nadeel is dat er geen veiligheidsupdates voor zijn, het wachten is telkens op een nieuwe versie. Maar zoals gezegd ga je zo'n apparaat toch niet voor belangrijke dingen gebruiken.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline sjarel

  • Lid
Re: Kan ik nog iets installeren op een Pentium III ?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/03/10, 21:10:16 »
#6, dank, na 10 j eindelijk een Dutch liniaal op mijn ms office.
T'Ding draait nu met zijn XP, zolang zijn Movie Maker nog werkt steek ik er geen internet in.
Hij start wel telkens op in de Bios, willekeurig wat Data: installed memory 1024 MB. Bij de echte opstart naar xp zie je even AMD Athlon en V6 staan.
Ik zou niet weten waar meer Data staat?
Xubuntu 12.04 Lts