Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mijn geluid  (gelezen 926 keer)

mijn geluid
« Gepost op: 2007/07/08, 09:30:36 »
help :D
ik heb mijn ubuntu uitgezet gisteren en nu is mijn geluid verdwenen :| wat kan ik hier aan doen ?



na ik heb hem net opnieuw opgestart en hij doet het nu wel maar dan niet op mijn onboard geluidskaart maar die in de pci slot, mijn fout dat ik er 2 in heb zitten dus maar goed hoe kan ik die onboard dus uitzetten zodat hij gewoon altijd die in de pci pakt ?
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
mijn geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/08, 09:53:44 »
Citaat van: marcheijerman
help :D
ik heb mijn ubuntu uitgezet gisteren en nu is mijn geluid verdwenen :| wat kan ik hier aan doen ?



na ik heb hem net opnieuw opgestart en hij doet het nu wel maar dan niet op mijn onboard geluidskaart maar die in de pci slot, mijn fout dat ik er 2 in heb zitten dus maar goed hoe kan ik die onboard dus uitzetten zodat hij gewoon altijd die in de pci pakt ?
gebruik je soms de DAPPER versie van ubuntu?
later even kijken naar de pci-kwestie

mijn geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/08, 09:59:55 »
ehm nou ja ik heb hem gedownload van ubuntu die 7.04 feisty fawn meer weet ik ook niet eigenlijk :| zoveel verstand heb ik er nog niet van :D
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline hello

  • Lid
mijn geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/08, 10:14:12 »
Dapper drake (6.06) is een LTS (Long Term Support). Je krijgt er drie jaar ondersteuning op (5 jaar voor de server). Feisty Fawn is de nieuwste versie, maar ondersteunt ondertussen meer hardware dan Dapper, en er zijn veel verbeteringen aangebracht. Feisty word minder lang ondersteund, maar je kan bij een nieuwe versie upgraden, zodat je altijd up-to date bent.
Als er problemen zijn met hardware die niet wilt werken en je werkt in 6.06 of 6.10 (versie tussen 6.06 en 7.04), probeer dan eens 7.04, dan heb je meer kans op een goede hardwareherkenning.

mijn geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/08, 10:18:07 »
ja maar ik heb dus nu 7.04
dus als ik het goed begrijp kan ik straks gewoon upgraden naar 7.10 zonder nieuwe installatie ?

maar goed dat was niet het probleem eigenlijk, ik wil graag weten hoe ik 1 geluidskaart gewoon kan uitzetten, of ik haal die in de pci eruit en dan maar hopen dat die onboard het wel gewoon doet, anders heeft het nog geen zin.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
mijn geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/08, 10:27:22 »
Citaat van: marcheijerman
ja maar ik heb dus nu 7.04
dus als ik het goed begrijp kan ik straks gewoon upgraden naar 7.10 zonder nieuwe installatie ?

maar goed dat was niet het probleem eigenlijk, ik wil graag weten hoe ik 1 geluidskaart gewoon kan uitzetten, of ik haal die in de pci eruit en dan maar hopen dat die onboard het wel gewoon doet, anders heeft het nog geen zin.
prima die 7.04 versie. zeker niet upgraden naar 7.10.
doe eens:   amixer info    in de teminal.
en             amixer           post de uitkomst hier op het forum.

mijn geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/08, 10:33:04 »
Citaat van: marcheijerman
help :D
ik heb mijn ubuntu uitgezet gisteren en nu is mijn geluid verdwenen :| wat kan ik hier aan doen ?



na ik heb hem net opnieuw opgestart en hij doet het nu wel maar dan niet op mijn onboard geluidskaart maar die in de pci slot, mijn fout dat ik er 2 in heb zitten dus maar goed hoe kan ik die onboard dus uitzetten zodat hij gewoon altijd die in de pci pakt ?
Ik heb het zo opgelost:

Doe eerst in terminal-mode sudo asoundconf list

Je krijgt dan vervolgens je soundcards te zien:

Names of available sound cards:

CMI8738MC6

Live

Tenslotte kies je dan de kaart die je wil hebben ook weer in de terminal:

sudo asoundconf set-default-card Live

Bij mij was het op deze manier opgelost!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

mijn geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/08, 11:27:49 »
ok ik ga het nu proberen.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)

mijn geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/08, 11:29:59 »
marc@nancy:~$ sudo asoundconf list
Password:
Names of available sound cards:
Live
I82801DBICH4
marc@nancy:~$ sudo asoundconf set-default-card I82801DBICH4
marc@nancy:~$


ok ik ga er dus vanuit dat ik nu die geluidskaart in het pci slot heb ingesteld.

ehm foutje ik heb nu live gedaan dat was hem, ik moet soms toch echt even beter lezen haha maar goed ik ben eruit.

Bedankt weer.
Ik praat niet te snel, je luisterd te langzaam ;-)