Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: forcefsck weigert voor partities met noauto in fstab  (gelezen 283 keer)

Offline Algol

  • Lid
forcefsck weigert voor partities met noauto in fstab
« Gepost op: 2015/03/23, 22:11:50 »
Nogal wat niet-systeem partities heb ik bewust noauto staan in fstab, en dat wil ik zo laten.

Naar willekeur wil ik via een script een file-system-check na boot bestellen (via forcefsck), maar dan wel voor alle partities.
Na wat experimenteren blijkt dat de noauto optie in fstab dit verhindert. 

Mijn vraag is: Hoe kan na boot een check van partities verkregen worden, terwijl die de noauto optie toch hebben aanstaan ?
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline jan11000

  • Lid
Re: forcefsck weigert voor partities met noauto in fstab
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/24, 00:03:38 »
Via een livecd van ubuntu misschien, dus booten vanaf een cd.
Moet je misschien eerst loskoppelen(unmount) doen.
Waarom wil je fsck doen?

Offline Algol

  • Lid
Re: forcefsck weigert voor partities met noauto in fstab
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/24, 12:54:41 »
jan11000,
Via een livecd of usb vind ik te omslachtig. Dan doe ik het te weinig, vermoed ik.
Ik was van plan regelmatig een controle te gaan doen die lijkt op windows chkdsk.
Mogelijk moet ik, bij nader inzien, het plan splitsen in 1 startknop naar scriptje om met volgende boot de Linux-partitie te testen en een 2e startknop om real time de andere partities te scannen, bijvoorbeeld via e2fsck.
Het gaat me ook vooral om de resultaten van bijvoorbeeld tune2fs na de test te zien en  alle output op te slaan in een logfile.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.