Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?  (gelezen 3225 keer)

Offline antony

  • Lid
Ik probeer Audacity onder Ubuntu te gebruiken voor het digitaliseren van LP's. Lukt niet omdat Audacity voor Linux de opties om een invoerapparaat te kiezen niet meer heeft. Hoe kan ik onder Ubuntu Audacity gebruiken om LP's te digitaliseren? Waar moet ik zoeken voor de optie LP's digitaliseren? Of kan dat helemaal niet onder Linux?

antony


Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/06, 12:44:09 »
Het kan, wat Paul Matthijsse zegt, zeker wel. Sterker nog: je kunt, behoudens het opnemen van je platen, ook de processen erna prima met Audacity doen. En dan heb ik het over het verwijderen van ongewenste geluiden (ruis, tikken, brom etc.), het (re)masteren van de opgenomen muziek en het wegschrijven naar het bestandsformaat van jouw keuze.  Zelf doe ik tegenwoordig standaard in Linux, juist omdat ik, ook voor audiobewerking (is een hobby van mij) niet meer afhankelijk wilde zijn van Windows. Maar dat even terzijde....

Vreemd dat je geen invoerapparaat kan kiezen. Zou normaliter wèl moeten kunnen. Zijn je geluidsinstellingen in orde?

Ik heb wèl een tip met het opnemen van je LP's: laat de hardste geluidspieken NOOIT over de 0db gaan. Oftwel: zorg ervoor dat je opname niet overstuurt. Want opgenomen vervormd geluid zal altijd lelijk klinken, en je krijgt het er ook nooit uit (ook niet met filtertjes die beweren het wèl te kunnen). Overstuurd geluid blijft overstuurd. Als ik opneem, dan zorg ik dat de hardste pieken de -2db niet overschrijden. Dan krijg je de allerbeste resultaten. Later kun je, mocht je de opname wat aan de zachte kant vinden, de volumes omhooghalen met de filter "versterken" of "normaliseren", waarbij je dan de grenswaarde van de harde pieken kan aangeven. Ik gebruik standaard -1db als instelling, zodat ik zeker weet dat er geen vervorming in het geluid komt.

Wat je ook kunt doen is compressie toepassen op het opgenomen geluid. Die techniek juich ik niet toe, omdat de verhoudingen binnen je muziekstuk dan zoek zijn. Helaas is het tegenwoordig gemeengoed geworden om muziek met compressie uit te brengen. Bij muziek vóór de tweede helft van de jaren 90 was dat nog niet zo algemeen, tegenwoordig is zo'n beetje alles wat uitgebracht is door "de stofzuiger" gehaald.

Maar nu begin ik té technisch te worden. Ha ha... ;) 
« Laatst bewerkt op: 2015/02/06, 12:46:24 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/06, 14:22:30 »
Nou,zo'n plugin om clippen te verbeteren werkt toch wel hoor,alleen als de clipping niet te erg is,en je het eigenlijk alleen maar ziet in het venster.Hoor je het ook duidelijk dan is er niks meer aan te doen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/06, 15:43:21 »
Mag ik vragen waarom je de lp's wilt digitaliseren? Om simpelweg de muziek te kunnen beluisteren? Of van lp om de krasjes in de mp3 terug te kunnen horen?

(klinkt misschien stom, maar is een serieuze vraag).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/06, 15:57:18 »
Bij muziek vóór de tweede helft van de jaren 90 was dat nog niet zo algemeen, tegenwoordig is zo'n beetje alles wat uitgebracht is door "de stofzuiger" gehaald.
Denk dat het comprimeren al veel eerder begonnen is.

Om die reden zijn opnames van bv Miles Davis uit de jaren 60 legendarisch, juist vanwege het ontbreken van elke vorm van compressie. Het is bij audiofiele gelegenheden dan ook te doen gebruikelijk om die met een plastic zakje met je eigen elpees met opnames van rond die tijd te bezoeken....
Zelf heb ik geen platenspeler (meer) en stream ik alles digitaal, maar gelukkig zijn opnames van die tijd niet kapot gecomprimeerd, dus het blijft genieten, óók digitaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kind_of_Blue
Klinkt fantastisch, je weet niet wat je hoort, een martelgang voor je audiosetje: een referentie-opname!!!

Offline antony

  • Lid
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/06, 20:26:26 »
Tuurlijk kan dat onder Linux. Kijk hier eens:

http://www.vinylrevinyl.com/2009/01/28/blasphemy-ripping-lps-to-cd/

Sorry dat weet ik allemaal wel, maar mijn platenspeler (AKAI, ATTO5U, Professional Belt drive USB turntable ) wordt niet herkend, welke USB poort ik ook gebruik. Daar zit dus het probleem.

Offline antony

  • Lid
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/06, 20:31:28 »
Mag ik vragen waarom je de lp's wilt digitaliseren? Om simpelweg de muziek te kunnen beluisteren? Of van lp om de krasjes in de mp3 terug te kunnen horen?

(klinkt misschien stom, maar is een serieuze vraag).

Ik wil digitaliseren om mijn grote hoeveelheid muziek onder te kunnen onderbrengen op de HD van mijn A.C.Ryan, PLayon HD2. Het bezwaar van mindere kwaliteit is niet zo van belang, omdat mijn gehoor in verband met mijn leeftijd minder gevoelig is geworden.

Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/06, 20:58:26 »
Ik wil digitaliseren om mijn grote hoeveelheid muziek onder te kunnen onderbrengen op de HD van mijn A.C.Ryan, PLayon HD2. Het bezwaar van mindere kwaliteit is niet zo van belang, omdat mijn gehoor in verband met mijn leeftijd minder gevoelig is geworden.

Waarom download je de betreffende muziek dan niet? Dat is veel minder werk dan alles inlezen.
En het is volledig legaal aangezien je al rechten betaald hebt bij aanschaf van de lp, waarbinnen het toegestaan is om voor een reservekopie te zorgen. Hoe daar spreekt de wet niet over.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/06, 21:39:46 »
Ik zit de manual te lezen, maar ben geen digi-audio fan :  http://www.akai.nl/images/manual/instruction-manual-akai-att05u-man-en.pdf

Toch wel interessant: onder windows selecteer je in Audacity "USB Audio codec" what ever that may be .....

Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/06, 23:14:04 »
Mijn vaders Akai digitale platenspeler wordt perfect herkend onder Linux en in Audacity. Probeer eens een andere USB-poort?

Offline Nero

  • Lid
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/07, 12:29:34 »
Waarom download je de betreffende muziek dan niet? Dat is veel minder werk dan alles inlezen.
En het is volledig legaal aangezien je al rechten betaald hebt bij aanschaf van de lp, waarbinnen het toegestaan is om voor een reservekopie te zorgen. Hoe daar spreekt de wet niet over.
Even inbreken in dit topic. Het al dan niet legaal zijn van een reservekopie is land afhankelijk. Eigenlijk weet ik niet hoe het bij ons (B) zit. Daarenboven heb je hoogst waarschijnlijk geen rechten betaald bij de aanschaf van platen in het pre-internet tijdperk.

Bijkomend nog het gegeven dat echt niet alle muziek op het www te vinden is. Denk maar aan plaatjes (singles, ep's, lp's) die vroegen veelvuldig door lokale muziek- en zangverenigingen werden uitgebracht.

Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/07, 12:38:45 »
Nero +100

En naast dat Nero gelijk heeft dat niet alle muziek op internet te vinden is, wil ik partyrabbit graag nog even verwijzen naar: http://www.digimuziek.nl/legaal.htm
Gelieve, gezien de forumregels, niet meer dat soort adviezen te geven dus. B.v.d.

Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/07, 13:21:21 »
Waarom download je de betreffende muziek dan niet? Dat is veel minder werk dan alles inlezen.
En het is volledig legaal aangezien je al rechten betaald hebt bij aanschaf van de lp, waarbinnen het toegestaan is om voor een reservekopie te zorgen. Hoe daar spreekt de wet niet over.
Even inbreken in dit topic. Het al dan niet legaal zijn van een reservekopie is land afhankelijk. Eigenlijk weet ik niet hoe het bij ons (B) zit. Daarenboven heb je hoogst waarschijnlijk geen rechten betaald bij de aanschaf van platen in het pre-internet tijdperk.
Sorry, ik hield er even geen rekening mee dat hier niet alleen nederlanders zitten.  :-[
Voor nederland klopt mijn betoog in elk geval wel. Je mag geheel legaal van een lp een digitale reservekopie bemachtigen, waarbij het niet uitmaakt hoe je dat doet.
Daar zijn diverse gerechtelijke uitspraken over geweest.

Niet alles is te vinden inderdaad. Maar wel héél veel. Ik denk wel 99+%. In 2 minuten een lp downloaden? Of een uur per lp inlezen? Het is maar net wat je wilt.

Maar het was een vrijblijvend attentiepunt. Geen roep om discussie.
« Laatst bewerkt op: 2015/02/07, 13:29:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/07, 21:53:37 »
Ongeveer tien jaar geleden heb ik bakken vol LP's uit de 80- en 90-er jaren gedigitaliseerd en op CD gebrand en omdat het mij al eerder was overkomen dat deze zelf gebrande CD's op een gegeven moment niet meer afspeelbaar waren, heb ik vorige week meer dan 100 honderd CD's gecontroleerd en ze linea recta richting kliko kunnen keilen omdat ze niet meer afspeelbaar waren.
Op de 'bijsluiter' van audio spelers staat tegenwoordig ook vermeld dat zelf gebrande audio CD's problemen kunnen geven bij het afspelen. Inmiddels ben ik begonnen met het opnieuw aanschaffen van muziek die ik echt niet wil missen op een CD en heel veel muziek kan ik toch mooi binnen halen als Flac bestanden via het Torrent netwerk.
Het spijt mij nu dat ik er zoveel werk in heb gestoken om muziek op CD te zetten.

Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/07, 23:03:08 »
Wat je met zelf gebakken CD's niet moet doen,is ze in het licht zetten..Donker bewaren..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jolo

  • Lid
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/08, 09:02:22 »
(…) maar mijn platenspeler (AKAI, ATTO5U, Professional Belt drive USB turntable ) wordt niet herkend, welke USB poort ik ook gebruik.
Check dan deze hyperlink How to digitize records with Ubuntu, a USB Turntable and Audacity. Die blog is weliswaar van 2008. Desalniettemin kun je nog wel na het inpluggen van de USB turntable, de output van dmesg checken. In de dmesg van die blog zie ik de door EZ-man genoemde "USB Audio codec" staan. Alleen omdat het om een stokoude blog gaat, kloppen die Audacity instructies niet meer. Probeer het volgende: start Audacity > Bewerken > Voorkeuren > Apparaten. Ik denk dat je daar bij Opnemen > Apparaat die "USB Audio CODEC" zou kunnen selecteren. Zie eventueel ook nog de Engelstalige Audacity manual over USB Recording. Al hebben ze daar als voorbeeld Windows 7 als besturingssysteem genomen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/02/08, 09:11:30 »
Denk dat je eerst gewoon in linux je platenspeler aan de praat moet krijgen.
Werkt het in linux zelf, bijv afspelen van een plaat.

Dan bij je geluidsicoon de instellingen kontroleren, daar kun je ook een opname apparaat instellen, dus je platen speler.

Je kunt ook nog bij alsa mixer, misschien moet je deze nog installeren.

Offline antony

  • Lid
Re: Is het LP's digitaliseren onder Ubuntu met Audacity mogelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/02/09, 19:40:21 »
Allemaal hartelijk bedankt, de platenspeler wordt nu herkend, maar het werkt nog niet:

Beroerd hoor. Probeer ik met Audacity onder Ubuntu LP's te digitaliseren, wordt plotseling  het opnemen gestopt. (Onder Windows 7 heb ik nooit enig probleem gehad. Waarom onder Ubuntu wel?)
Daarna probeer ik weer een keer een plaat te digitaliseren, verdomt Audacity 't het opnemen te starten. Krijg wel een keurige melding, waar ik niet veel van begrijp en waardoor ik de nodige actie niet kan ondernemen. De melding was : De instelling voor tijdsvertraging veroorzaakt dat de opgenomen audio verborgen is voor het tijdpunt nul.
 Audacity heeft het teruggehaald zodat het bij nul begint.
 Mogelijk moet u de Tijdverschuiving (<---> of F5) gebruiken om het spoor naar de juiste plaats te slepen.

Heb Audacity verwijderd en daarna weer via geïnstalleerd. Het probleem werd daarmee niet opgelost. Wie weet wel een oplossing ? Bedankt alvast.

Iedereen trouwens bedankt voor eerdere hulp. Heb er wel wat aan gehad.