Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samsung Smart Station 7  (gelezen 861 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Samsung Smart Station 7
« Gepost op: 2013/08/11, 10:09:44 »
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met Samsung Smart Station 7 schermen?
Een familielid heeft er eentje gekocht (model C27B750X) en ze werkt met Ubuntu.
Wat ik ook doe, ik krijg géén beeld van de desktop op dat scherm. Het wordt met hdmi aangesloten (haar computer heeft dat ook) en als ik via een ssh-sessie op afstand in haar computer kijk, zie ik in de X-logs staan dat het scherm herkend wordt, keurig ingesteld op 1920x1080 pixels en de hdmi-uitgang. Maar het scherm blijft zwart.
Het scherm werkt nochtans als ik met zijn toetsen het OSD oproep, dan verschijnt er wel beeld. Maar nooit van de computer. Ik HAAAAAAAAAT "intelligente" schermen! Iemand enig idee???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/11, 10:33:49 »
Misschien een probleem met de helderheid? In dat geval zou xbacklight mogelijk kunnen helpen:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Verkeerde-schermhelderheid-bij-laptops

Geschreven voor flaptops, maar wellicht ook hiervoor bruikbaar....


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/11, 10:51:35 »
Misschien is het simpelweg een kwestie van schermkeuze? Heb je al geprobeerd een ander scherm te kiezen via scherminstellingen?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/11, 11:09:21 »
Dat is een beetje moeilijk als je niks ziet, maar volgens de X-log wordt de Samsung monitor herkend en via zijn EDID correct geconfigureerd op 1920x1080 en via hdmi aangesloten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/11, 11:21:41 »
Dat is een beetje moeilijk als je niks ziet,
Probeer het eens met een laptop, waarbij je het scherm als tweede scherm aansluit op een HDMI-poort. Heb je dan wel beeld?

Ik heb namelijk toch het idee, dat 't te maken heeft met een beeldaansturing die pas *secundair* via HDMI geschiedt, en primair via een DVI- of VGA-aansluiting.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/11, 12:02:21 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/11, 17:06:05 »
Ik heb even een notebook van een familielid moeten lenen omdat ik er geen heb met hdmi en het scherm heeft geen vga-aansluiting.
Deze notebook draait Ubuntu 10.04 'Lucid Lynx'. Die geeft een "onbekend scherm" aan en geeft een standaardkeuze van gespiegelde schermen aan. De Samsung monitor blijft echter zwart. Als hij pas aangezet is, toont hij een dialoogvenstertje "Connecting to pc..." maar als dat verdwijnt en het scherm zwart wordt, gaat hij onmiddellijk in stand-by. Ik kan hem daaruit halen door de menutoets in te drukken, en dan kan ik zien dat hij via hdmi verbonden is met de pc. Maar het beeld blijft zwart en als ik het OSD verlaat gaat hij weer in standby. Ik weet het niet meer...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/11, 17:09:45 »
Deze notebook draait Ubuntu 10.04 'Lucid Lynx'.
Start op die flaptop eens een live-sessie van Ubuntu 13.04, en probeer het dan nog eens? Het is immers splinternieuwe apparatuur, dus dat zou een ander resultaat kunnen geven....


Offline Bloom

  • Lid
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/11, 18:51:39 »
Xubuntu 13.04 ziet een Seiko 16" scherm (diameter is incorrect, moet 27" zijn) met de correcte resolutie van 1920x1080. Maar ook hier blijft het scherm donker, wat ik ook probeer. Er is nooit beeld. Het scherm toont zelf wel boodschappen als ik de OSD-menutoets indruk en hij klaagt ook dat zijn USB-hub niet aangesloten is op een pc, maar hij toont nooit het computerbeeld.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met dat "smart" in "Smart Station". Wellicht werkt het scherm meteen en van de eerste keer met Windows 7 of Windows 8, maar die heb ik niet. Ik heb wel een pc met Windows 8 en een hdmi-aansluiting geleend, maar die toonde ook geen beeld. Dus... rara?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/11, 18:57:12 »
Samsung smart-en-verdriet-station.....  :(

Probeer het voor de volledigheid nog eens met de allernieuwste stabiele apparatuurherkenning van wat al bijna Xubuntu 12.04.3 is (uiteraard in de live-sessie):
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/precise/daily-live/current/

Als dat niet helpt, dan is mijn trukendoos leeg....

Offline Bloom

  • Lid
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/11, 19:55:10 »
Ook deze Precise-versie meldt een Seiko 16" scherm, alleen staat deze keer de resolutie op 1024x768. In het keuzemenu kon ik echter wel 1920x1080 kiezen. Maar ook hier blijft de Samsung vertikken van beeld te geven.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/11, 21:01:08 »
En als je de weergave van het primaire scherm (laptopscherm) uitschakelt?
« Laatst bewerkt op: 2013/08/11, 21:13:58 door Pjotr »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/11, 21:46:22 »
Heb ik als allerlaatste geprobeerd, maar dan wordt het laptopscherm donker en blijft de Samsung monitor ook donker.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/11, 23:29:17 »
Mijn trukendoos is leeg.....  :(

Offline Bloom

  • Lid
Re: Samsung Smart Station 7
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/12, 01:10:38 »
Ik denk dat iik ga aanraden dat dit onding terug gaat naar de winkel en er geprobeerd wrodt het om te ruilen tegen een zo dom mogelijk scherm. Die werken tenminste!