Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04  (gelezen 3245 keer)

Offline ZK

  • Lid
Hallo,

Bij het afsluiten van mijn laptop - een Acer Travelmate, model 4502WLMi - sluit Ubuntu (10.04) af, maar blijft de laptop op het laatst gewoon aan staan met een ubuntu logo in beeld (het logo met de rood-witte bolletjes die het laden of de voortgang aangeven, lekker duidelijk :) ). Ik heb een keer geprobeerd te wachten om te zien of er uiteindelijk iets zou gaan gebeuren, maar na een kwartier was de situatie onveranderd. De laptop is nu alleen uit te zetten door de aan/uit-knop enkele seconden ingedrukt te houden. Als ik in Ubuntu kies voor een herstart i.p.v. afsluiten dan duurt het afsluitingsproces slechts vijf seconden voordat hij weer normaal begint met opstarten. Het lijkt me dat normaal gesproken het afsluiten ook ongeveer zo lang hoort te duren.

Ik heb gezocht naar een mogelijke oplossing, maar ik ben nog een echte beginner met Ubuntu (pas sinds twee dagen geïnstalleerd) en kom er helaas niet uit wat ik nou precies moet doen. Als ik zo wat zaken op diverse fora lees dan wordt vaak een oplossing m.b.t. ACPI gegeven. Als ik het goed begrijp is het een onderdeel van Ubuntu dat met energiebesparing te maken heeft. Ook wordt er vaak een oplossing genoemd met AMP zoals ik het begrijp is dat een voorloper van ACPI. Ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit euvel op te lossen.

Wat aanvullende informatie over mijn systeem.
Acer Travelmate 4502WLMi
Intel Pentium M 1.6GHz
512MB werkgeheugen
Ati Mobility Radeon 9700

Ik heb Ubuntu volledig bijgewerkt met de nieuwste updates via 'Updatebeheer' en ook de meeste handelingen die hier: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen beschreven staan uitgevoerd. Wat misschien nog van invloed is, ik heb de swapneiging van punt 1.7 aangepast naar 10. De 'Helderheidsapplet' werkt niet; deze geeft de melding "Kon schermhelderheid niet opvragen". Het aanpassen van de schermhelderheid met de 'Fn-toets' en de pijltjes toetsen werkt wel normaal. Via deze pagina: http://sites.google.com/site/computertip/fouten heb ik ook de handelingen onder punt 9 'parkeerklik-slijtage vermijden' uitgevoerd, aangezien mijn schijf dat ook regelmatig leek te doen.

Om te kijken of ik zelf achter de oorzaak van het euvel kon komen heb ik nog geprobeerd om via: Systeem - Beheer - Systeem testen, een systeemtest uit te voeren. Dat neemt echter zoveel tijd in beslag dat ik het idee heb dat hij vast loopt. Na het invoeren van mijn wachtwoord blijft de toepassing een laadbalk weergeven met 'Informatie over uw systeem verzamelen...'.

Voor de Ubuntu installatie stond Windows XP geïnstalleerd. Dit werkte zonder problemen. Ook het afsluiten ging daar probleemloos. Het enige probleem wat ik daar mee had was dat de laptop na verloop van tijd erg traag in gebruik werd (goh! :)) en daarom wilde ik eens Ubuntu proberen.

Bij voorbaat dank!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/21, 23:57:05 door ZK »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/22, 00:08:17 »
Allereerst, welkom op dit forum ZK,

Er schijnt dat er een bug is met dit probleem zie op laungepad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/571488
Dit gaat wel is waar over een 4001 maar het probleem is hetzelfde.
Ik weet niet of het werkt, maar misschien is het mgelijk als bij:
Systeem -> Voorkeuren -> Energiebeheer en dan onder tabje Algemeen bij aan / uit knop afsluiten zetten.
Dat je dan door kort op je aan / uit knop te drukken je pc wel kunt afsluiten.

Verder heb ik ook geen oplossing, misschien iemand met meer kennis ?

- Roc

Offline ZK

  • Lid
Re: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/22, 00:59:18 »
Bedankt voor de snelle reactie. Gedeeltelijk succes. Het wordt er alleen niet duidelijker op...
Citaat
Systeem -> Voorkeuren -> Energiebeheer en dan onder tabje Algemeen bij aan / uit knop afsluiten zetten.
Dat je dan door kort op je aan / uit knop te drukken je pc wel kunt afsluiten.
Toen ik dat aangepast had en op de aan/uit-knop drukte ging de laptop volledig uit. Ik dacht dat het nu opgelost zou zijn, maar na de laptop opnieuw te hebben opgestart meteen gecontroleerd of het nu ook goed werkte met de functie rechtsboven in beeld > weer hetzelfde probleem. Laptop opnieuw gestart en de weer aan/uit-knop geprobeerd > geen succes.  ??? Nog een keer opnieuw geprobeerd om de optie bij energiebeheer weer op 'vragen' te zetten en daarna weer op 'afsluiten'... ook dat werkte niet en 'Als standaard instellen' heeft ook geen effect. Omdat het de eerste keer wel lukte zou je toch zeggen dat een oplossing in deze richting gezocht moet worden?

Citaat
Er schijnt dat er een bug is met dit probleem zie op laungepad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/571488
Dit gaat wel is waar over een 4001 maar het probleem is hetzelfde.
Ik heb het gelezen en het beschreven probleem lijkt inderdaad hetzelfde. Op 'Esc' drukken haalt niets uit. Wat men daar verder beschrijft, wordt mij al te technisch om zonder hulp te proberen. Ik heb geen idee hoe ik bijvoorbeeld het splash scherm uitschakel of hoe ik de info uit een terminal scherm nog kan zien bij het afsluiten. Laat staan wat ik moet invoeren om de daar opgegeven "workarounds" te proberen.

Offline ZK

  • Lid
Re: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/22, 16:01:39 »
Nog een kleine toevoeging, ik heb de laatst beschikbare Bios versie (3A10) van Acer.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/22, 23:04:53 »
Als zich geen betere oplossing voordoet voor dit probleem kun je ook nog 9.10 installeren, bij deze doet zich dit probleem nog niet voor.
Kunt in ieder geval op het laungpad aangeven dat je ook dit probleem hebt.
Voor de 9.10 versie kun je op ondedrstaande link terecht.

http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimages/

- Roc

Offline Reijer

  • Lid
Re: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/23, 20:43:07 »
Nog een kleine toevoeging, ik heb de laatst beschikbare Bios versie (3A10) van Acer.
Ik wilde net vragen hoe jij 10.04 op je 4500 gekregen hebt! Mij lukt het namelijk niet.
Maar hier lees ik dat je de nieuwste BIOS hebt. Die ga ik nu dus ook proberen.
Reijer.

Offline ZK

  • Lid
Re: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/24, 01:15:24 »
Om 10.04 te installeren heb ik niks bijzonders hoeven doen. Iso branden en herstarten met CD, meer niet. Installeren was echt een fluitje van een cent. Alle hardware werd ook meteen ondersteund. Ik kan mij niet herinneren (laptop is echter al enkele jaren oud, dus kan me vergissen) dat ik een nieuwe bios versie nodig had. Ik denk zelfs dat Acer nooit een update heeft uitgebracht, maar toen ik het laatst controleerde zag ik wel dat er twee versies zijn met als verschil het type videokaart. Wel belangrijk om dat dus even te controleren, mocht je wilde plannen hebben. :)

Offline Reijer

  • Lid
Re: Acer Travelmate 4500 laptop blijft 'aan' na afsluiten van Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/24, 21:01:33 »
Om 10.04 te installeren heb ik niks bijzonders hoeven doen. Iso branden en herstarten met CD, meer niet. Installeren was echt een fluitje van een cent. Alle hardware werd ook meteen ondersteund. Ik kan mij niet herinneren (laptop is echter al enkele jaren oud, dus kan me vergissen) dat ik een nieuwe bios versie nodig had. Ik denk zelfs dat Acer nooit een update heeft uitgebracht, maar toen ik het laatst controleerde zag ik wel dat er twee versies zijn met als verschil het type videokaart. Wel belangrijk om dat dus even te controleren, mocht je wilde plannen hebben. :)
Vandaag op m'n werk  een identieke TravelMate 4500 (een windows machine) van de nieuwe BIOS voorzien. Uiteraard de goede versie: Intel. Ook met de nieuwe BIOS staat USB niet in de lijst als ik de bootvolgorde wil veranderen. Kan jouw ACER wel met USB  opstarten ?
Reijer.