Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan geen verbinding krijgen met WLAN  (gelezen 3472 keer)

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Gepost op: 2008/03/15, 09:47:47 »
Goedemorgen,
Ik heb gisteravond Ubuntu Hardy A6 geinstalleerd naast windows op m'n laptop (Dell Latitude 120L).
Alles werkte direct, ook draadloos, tenminste... Ik zie geen netwerken om in te loggen. Als ik bij netwerkverbinding kijk zie ik m'n draadloze netwerkadapter keurig staan. Vervolgens kan ik een SSID invullen, dat heb ik gedaan, op verschillende manieren (hoofletters, kleine letters, enz.) Voor het gemak heb ik de beveiliging van de router afgehaald. Als het eenmaal werkt zet ik de beveiliging er weer op.
Dan zegt hij dat ik een verbinding van 0% heb. Verbreek ik daarna de verbinding om het opnieuw te proberen dan krijg ik hem helemaal niet meer aan de praat, want dan vraagt hij hoe dan ook om een WEP of WPA encryptie, en kan ik niet meer kiezen voor 'geen encryptie'.
Mijn netwerkadapter is een broadcom 43xx (Dell 1370).
Heeft iemand een idee?

Offline Petervdw

  • Lid
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/15, 12:26:27 »
Aan w.d
Broadcom drivers blijft een moeilijk punt.
Kun je even via Systeem>Beheer> beperktondersteunde stuurprog's kijken of daar broadcom 43XX bijstaat?
Vr.groet, peter

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/15, 17:38:16 »
Peter, bedankt voor je reactie. Als ik bij de restricted drivers kijk zie ik niets staan. De driver werkt blijkbaar wel, want  bij de netwerkinstellingen staat de draadloze kaart wel, maar op de één of andere manier kan ik geen verbinding maken.
Onder windows werkt die netwerkverbinding feilloos...
[EDIT]
Zojuist heb ik de laptop aan de ethernetkabel gehangen, en toen gaf hij aan dat ik in de restricted drivers nieuwe hardware kon installeren. Ik heb dat gedaan, fwcutter e.d. werden gedownload, en vervolgens kon ik rebooten.
Dat heb ik gedaan, kabel eruit, maar geen verbinding met draadloos. Ik kon ook geen netwerken selecteren, terwijl bij de restricted drivers staat dat hij 'in use' is., met een groen vinkje...
En dat terwijl ik nog geen meter van mijn router zat! Ook handmatig verbinding maken door mijn SSID in te voeren werkt niet...

Offline Petervdw

  • Lid
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/15, 18:25:38 »
Aan w.d
OK, Je bedoelt dus dat via Systeem>Beheer> netwerk (wachtwoord) je drie verbindingen ziet staan, waarvan de bovenste draadloos? Klik daar eens op en kijk bij
eigenschappen. Zwervende modus aangevinkt? Staat je router op DHCP? Naam van het netwerk en een DNS IPnummer? Modem even gereboot? En de computer.
Wat je ook kunt doen is bij softwarebronnen kijken (4xaangevinkt, behalve broncode) en via installeren/verwijderen>alle beschikbare programma's en/of via de updatemanager nog eens updaten.
Helaas moet ik nu even een uurtje weg, maar daarna, als nog niet opgelost, gaan we verder.
Vr.groet, peter

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/15, 18:30:01 »
Wederom bedankt Peter! Wat ben jij snel!
Alles wat jij aanhaalt heb ik geprobeerd, dus ook alle pakketbronnen e.d. aangevinkt. Ubuntu begon keurig te updaten via de kabel, maar zodra de kabel eruit gaat neemt draadloos het niet over, ook niet na een herstart.
Het vreemde is dus dat de hardware het wel lijkt te doen, in de restricted drivers zie ik keurig een groen vinkje, hij is dus ook 'enabled'.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/15, 18:51:00 »
Ik heb zelf ook een BCM43xx netwerkkaartje. Ook ik heb veel problemen met het installeren van de netwerkkaart in Hardy A2. Vooral omdat ik de laptop niet bedraad aan kon sluiten. Toen heb ik veel op internet gezocht, en een goede howto gevonden. Maar ik kan alleen de link niet meer vinden. Alleen heb ik de informatie wel bewaard in een bestandje, dus bij deze:


1. Download de driver en pak deze uit
http://downloads.openwrt.org/sources/broadcom-wl-4.80.53.0.tar.bz2

2. Download en installeer b43-fwcutter
http://packages.ubuntu.com/hardy/b43-fwcutter (de amd64 voor 64 bit of i386 voor 32 bit)

3. Open een terminal en navigeer naar de directory waar je de driver hebt staan:
bijvoorbeeld: cd /Bureaublad als je driver op je bureaublad hebt gezet

4. Voer de volgende opdracht in de terminal
sudo b43-fwcutter -w /lib/firmware wl_apsta.o
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/15, 19:23:26 »
Bedankt Ronnie,

Volgens mij hoef ik die handelingen niet uit te voeren, want fwcutter is al geinstalleerd, en ubuntu geeft aan dat de restricted drivers goed werken.

Offline Petervdw

  • Lid
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/15, 19:44:08 »
Aan w.d
Zo, terug. Door het uittrekken gaat niet automatisch de verbinding over op wireless.
Op gevaar af open deuren in te trappen: Als je het netwerkicoontje (schermpjes) rechtsboven aanklikt, zie je dan  je SSID naam en die van de buren?
Als je op je eigen SSID klikt, vraagt ie vanzelf verder.
Vr.groet, peter

Laat die kabel er gerust in.

En heb je na die fw-cutter ook echt de firmware geinstalleerd? Ik vraag nog maar even om misverstanden uit te sluiten.

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/15, 19:56:35 »
Ubuntu heeft alles automatisch geinstalleerd, tenminste, dat veronderstel ik omdat er keurig een groen vinkje achter de 'restricted drivers' staat, en er staat dat die driver 'in use' is.
Eventueel kan ik het nog even op de manier proberen die Ronnie genoemd heeft.
Ik heb het niet helemaal juist omschreven: ik heb de kabel er niet zomaar uitgetrokken, ik heb de computer herstart zonder kabel. En ik zie dus helemaal geen netwerken, ook niet die van de buren en overburen die ik in windows wel zie. Ik heb screenshotjes gemaakt, maar ik moet zo de deur uit. Ik probeer ze vanavond laat of morgen wel te posten.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Offline Petervdw

  • Lid
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/15, 20:09:06 »
Aan w.d
Als je geen netwerkjes ziet, is de driver niet geladen. Wel de F(irm)W(are)-cutter, maar niet de echte driver kennelijk. Die cutter is alleen het setup prog.
Je moet ergens gezien hebben: "locatie van de firmware aangeven" en dan hebben aangevinkt: "Downloaden van het internet". Mischien dat het vervelend overkomt, maar ik weet het graag zeker.
Jammer dat je wegmoet.
Vr.groet, peter

Ja, daar heb ik een beetje overheen gelezen. Dualboot. Als je internet verbinding onder Windows hebt gehad, moet je het uitdelen van IP-nummers weer vrijgeven. Onder windows: uitvoeren>cmd>ipconfig /release. (Met dank aan Gijsbert ;-)  Daarna opstarten onder Ubuntu.
Ook de Hardy versie kan van invloed zijn. Ik heb die bcm43xx driver uitgevogeld onder Ubuntu 7.10.

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/16, 10:56:48 »
Ik ga straks 7.10 maar eens proberen. Ik hou jullie op de hoogte...

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/18, 16:21:20 »
7.10 staat op mń laptop, en draadloos internet werkte nadat ik de 'restricted driver' had geactiveerd.
Het probleem is nu dat het alleen werkt als ik de beveiliging in mń router uitschakel. Kies ik voor WEP of WPA, dan kan Ubuntu geen verbinding maken...

Offline Petervdw

  • Lid
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/19, 10:22:31 »
Aan w.d
Vooruitgang dus. Gefeliciteerd. Het lijkt mij een foutje in de encryptie. Na elke verandering in je modem/router die apparaten even restarten. Bij een modem gebruiken ze vaak WPA-PSK terwijl de netwerkmanager dan WPA-persoonlijk laat zien. Soms is een keer alles opnieuw invoeren en een restart de manier om het goed te krijgen. WEP is niet zo veilig. Probeer toch om er WPA encryptie bij te activeren.
Vr.groet, peter

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/19, 10:36:42 »
Ik heb net weer even zitten stoeien, en met een WPA-passphrase krijg ik draadloos wel aan de praat! Bedankt voor alle tips! Vooral Peter bedankt!

Offline Petervdw

  • Lid
Kan geen verbinding krijgen met WLAN
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/19, 10:50:51 »
Aan w.d
Gefeliciteerd. Aardig van je. Succes met de verbinding.
Vr.groet, peter


Wil je het topic als solved markeren. Dat scheelt weer leeswerk. Eerste post onderaan staat een linkje: Mark as solved. Aanklikken maakt de titel van het topic grijs.