Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijven met data mounten?  (gelezen 1630 keer)

Harde schijven met data mounten?
« Gepost op: 2008/12/16, 22:16:36 »
Hallo allen,

Allereerst: ik ben een Ubuntu-n00b. Ik heb een maand of wat geleden 8.04 geinstalleerd en ben gisteren geupgrade naar 8.10. Ik heb wel veel gelezen, maar ik moet zo ongeveer op 0 beginnen qua Linux cq. Ubuntu kennis.

Mijn vraag is de volgende: de Ubuntu machine moet o.a. een Linksys NAS vervangen, omdat ik vind dat deze laatste een te lage doorvoersnelheid heeft. Uiteraard staat er op de schijven die nu in de NAS zitten al flink wat data. Kan ik die schijven (waarschijnlijk FAT of NTFS) eenvoudigweg in de Linux machine prikken, mounten en vervolgens de data gebruiken, of geeft dat problemen? Of is dat om een andere reden niet zo'n goed idee?

En kan iemand me een link geven van een artikel waar beschreven wordt hoe ik dat precies doe: een nieuwe HD mounten? Ik ben normaliter een voorstander van dingen uitproberen, omdat ik zo het meeste leer, maar ik wil uiteraard voorkomen dat ik door mijn n00bishness data kwijtraak.

Alvast heel erg bedankt!

Rick
« Laatst bewerkt op: 2008/12/16, 22:22:39 door rick-online »

Offline Anco

  • Lid
Re: Harde schijven met data mounten?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/16, 22:30:00 »
Ubuntu kan inderdaad overweg met fat32 en NTFS (welke ik verwacht). Maar ik weet niet of voor prestaties beter is om over te zetten naar ext2 of ext3. Ik neem aan dat je gewoon er in kan prikken. Maar zelf heb ik hier geen ervaring mee.
trouwens, er is ook een (soort van) distro speciaal gemaakt om als nas te werken: http://openfiler.com/ misschien ook de moeite om naar te kijken ;).
En er is nog FreeBSD alternatief genaamd freenas: http://www.freenas.org/
Linux user #485563

Bazzer

  • Gast
Re: Harde schijven met data mounten?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/16, 22:37:39 »
Als je bang bent je data kwijt te raken zou ik eerst een back-up maken.

Linux / ubuntu kan inderdaad windows schijven lezen. wat dat betreft geen probleem.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Harde schijven met data mounten?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/16, 23:19:54 »
Aan rick-online
Die schijven kun je onder Ubuntu wel gebruiken.
Aankoppelen gaat heel simpel. Bij het opstarten herkent Ubuntu de schijf. Neem even aan NTFS of FAT32.
Kijk bij locaties, klik die schijfnaam aan, dan wordt naar je wachtwoord gevraagd et voila. Dat is dat.
Waar je problemen kunt verwachten is dat alle data files extensies kunnen hebben die alleen onder Windows worden aangemaakt. Die kun je dan niet lezen met Ubuntu. Uitgezonderd die standaard files, .jpg, .mpg, .wav, files voor OpenOffice, enz.
Ik ga ervan uit dat Ubuntu op een andere schijf staat. Die kun je niet zonder meer op je extra schijven erbij zetten.
Vr.groet, peter

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Harde schijven met data mounten?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/16, 23:32:25 »
Sinds 2 jaar kan Ubuntu probleemloos werken met FAT en NTFS geformatteerde schijven, dus ook ik verwacht geen probleem.
Wel even de rechten aanpassen, mogelijk dat gewone gebruikers geen rechten hebben op die schijf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Harde schijven met data mounten?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/17, 08:06:25 »
Dank voor al jullie antwoorden! Jullie hebben me goede moed gegeven om een ander uit te proberen.

In reactie op Ben: de twee schijven bevatten ruim een Terrabyte aan gegevens. Ik heb momenteel niet de middelen om dat te backupen. Bovendien is het geen vitale data: films, muziek, etc. Als ik dat kwijtraak is dat vervelend, maar niet meer dan dat.

Rest mij nog te zeggen dat ik het geweldig vind dat op een vraag die gisteren om kwart over tien gepost is, nu al vier reacties zijn! Wat een toffe community! ;)

Groet,

Rick