Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sun java update  (gelezen 2400 keer)

Sun java update
« Gepost op: 2008/12/03, 17:16:00 »
Hoi,

Ik vernam zojuist dat Sun inmiddels via zijn (haar?) website sun-java6-jre update 11 aanbiedt.
In Ubuntu 8.04 is echter nog maar update 7 aanwezig...
In hoeverre zijn de vele sindsdien gepatchte kwetsbaarheden relevant voor Linux systemen?
En als er security issues zijn; is het dan wellicht verstandig de verse Linuxversie van de site van Sun handmatig te installeren?

M.v.g., Nico. :)
Linux Mint 19.3 Mate

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sun java update
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/03, 17:36:10 »
Hoi,

Ik vernam zojuist dat Sun inmiddels via zijn (haar?) website sun-java6-jre update 11 aanbiedt.
In Ubuntu 8.04 is echter nog maar update 7 aanwezig...
In hoeverre zijn de vele sindsdien gepatchte kwetsbaarheden relevant voor Linux systemen?
En als er security issues zijn; is het dan wellicht verstandig de verse Linuxversie van de site van Sun handmatig te installeren?

M.v.g., Nico. :)

Gewoon afwachten; als het voor ons van belang is, dan komt er vanzelf een update via de automatische update-functie van Ubuntu. Luxe toch?    :-)

Re: Sun java update
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/03, 19:08:06 »
Gewoon afwachten; als het voor ons van belang is, dan komt er vanzelf een update via de automatische update-functie van Ubuntu. Luxe toch?    :-)
Mooi; ik was al bang dat ze ons waren vergeten!

M.v.g., Nico. :)
Linux Mint 19.3 Mate

Offline merijn

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/07, 21:08:37 »
je kan gewoon deze van sun zelf ophalen als bin bestand voor je juiste versie want hij is in 32 bit en 64 bits beschikbaar,en dan met de hand de nodige dingen aanpassen.
Het staat vast wel ergens wat te doen,en hoe.
Alleen is er een nadeel er is helaas nog geen firefox plugin van java voor 64 bit,wat erg jammer is,en zo moet er met wat gestuntel maar met de 32 bits worden gewerkt.
Ik hoop ook dat sun ook een plugin maakt voor 64 bit,en ook hoop ik dat adobe dat gaat doen met zijn flash,zodat de 64 bits gebruikers zoals onder andere ik,dan ook gewoon dus er gebruik van kunnen maken.

JimZ

  • Gast
Re: Sun java update
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/08, 00:25:32 »
Nou, bij mij werkt Java inmiddels probleemloos in Intrepid 64-bit. Staat gewoon in de repo's en kan geinstalleerd worden via Synaptic.

En voor Flash geldt hetzelfde, flashplugin-nonfree is gewoon te vinden in Synaptic. Da's weliswaar inderdaad nog de 32-bit versie maar dat omzeilt Canonical door automagisch nspluginwrapper mee te installeren.

Gr,
Jim

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/10, 22:14:49 »
Naar wat speurwerk lijkt dit draadje het best aan te sluiten op mijn vraag.
Soms krijg ik wel eens de melding dat mijn Java verouderd is, ze zijn inmiddels al bij update 12.

Ook als je Openoffice 3 wilt moet je de laatste update hebben volgens hun site.

Hoe doen jullie dat?
Of doen jullie geen oo3?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/10, 22:33:21 »
hier draait update 11, de -12 is er reeds. tip installeer de nieuwste update in de /opt map, en vergeet niet:
sudo update-alternatives --install "/usr/bin/java" "java" "/opt/java/32/jre1.6.0_12/bin/java" 1sudo update-alternatives --set java /opt/java/32/jre1.6.0_12/bin/java
lees anders dit even door: http://www.64bitjungle.com/ubuntu/install-java-jre-160-update-x-on-hardy-as-the-default-java-runtime/
zowel voor 32 als 64 bit JRE java.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/10, 22:35:47 door leoquant »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/10, 23:22:18 »
Het gaat al snel fout natuurlijk.
Ik heb de eerste stappen gevolgd die in die handleiding staan, alleen wil dat .bin bestand dat nu op mijn bureaublad staat niet in de /opt map.

Toegang geweigerd.

Deze stap kan ik overslaan neem ik aan?

cd java
sudo mkdir 32 64
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/11, 06:27:45 »
Het gaat al snel fout natuurlijk.
Ik heb de eerste stappen gevolgd die in die handleiding staan, alleen wil dat .bin bestand dat nu op mijn bureaublad staat niet in de /opt map.

Toegang geweigerd.

Deze stap kan ik overslaan neem ik aan?
nee, alle stappen. je maakt in /opt een dir. aan met de naam java, en binnen die map een 32bit gedeelte

cd /opt
sudo mkdir java

cd java
sudo mkdir 32
gaat om de 32 bit versie?

cd Bureaubladof
cd Desktophier gaat dat fout: sudo mv ~/Desktop/jre-6u12-linux-i586.bin /opt/java/32                     of: sudo mv ~/Bureaublad/jre-6u12-linux-i586.bin /opt/java/32
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 06:49:49 door leoquant »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/11, 18:32:12 »
Goed, dit is gelukt en dan nu gewoon verder de stappen volgens zoals aangegeven, neem ik aan?
32 bit versie trouwens..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/11, 18:35:20 »
Goed, dit is gelukt en dan nu gewoon verder de stappen volgens zoals aangegeven, neem ik aan?
32 bit versie trouwens..

Yep 32 bit volgen, en vooral aangeven dat deze -12 update default wordt. Dat gaf ik al eerder aan. Weet je ook wat je nu deed, zodat het nu wel lukte?

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/11, 18:40:41 »
cd bureaublad was al voldoende.
Nu had ik gisteren jouw 2 commando's al ingevoerd, misschien te vroeg?

Als ik de tweede nu invoer krijg deze opmerking:

richard@richard-desktop:/opt/java/32$ sudo update-alternatives --set java /opt/java/64/jre1.6.0_12/bin/java
update-alternatives: Kan geen alternatief '/opt/java/64/jre1.6.0_12/bin/java' vinden.

..en dus niet de regel zoals wordt genoemd, deze dus niet:

Using '/opt/java/32/jre1.6.0_12/bin/java' to provide 'java'.

Edit: volgens mij werkt hij nu wel, nadat ik de rest heb gevolgd, ik krijg in ieder geval dit scherm op de java test pagina...
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 18:54:54 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/11, 19:01:13 »
Klopt, deze java is default nu. Prima dus. By the way Suse 11.1 zit gewoon via updates ook op deze -12 update van Java, Ubuntu niet echt....
en inderdaad heb je gister een extra pad gemaakt 32 en 64, maar laat die gewoon staan, het gaat erom dat de -12 update default is.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 19:05:57 door leoquant »

Offline Tom

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/11, 19:04:00 »
En ik die dacht voor alles wat je vanuit de Repros install: zorgt oa Canonical voor de nodige updates.
Dus mooi niet , zo als ik lees over sun java , pidgin en ook clamtk.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/11, 19:09:56 »
En ik die dacht voor alles wat je vanuit de Repros install: zorgt oa Canonical voor de nodige updates.
Dus mooi niet , zo als ik lees over sun java , pidgin en ook clamtk.

@wandarooze canonical doet dat wel, vooral als er security issues zijn.Bij Performance updates ligt iets anders, kijk maar naar de drivers van nividia. De beta driver doet het gewoon veel beter. De beginner moet daarmee eigenlijk niet mee gaan stoeien, maar wanneer je bekend bent met Ubuntu kun je altijd up-to-date blijven.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/11, 19:35:23 »
Klopt, deze java is default nu. Prima dus. By the way Suse 11.1 zit gewoon via updates ook op deze -12 update van Java, Ubuntu niet echt....
en inderdaad heb je gister een extra pad gemaakt 32 en 64, maar laat die gewoon staan, het gaat erom dat de -12 update default is.

Nee, ik had die 64 niet ingevuld, als je dat dacht maar die beide commando's die je had gegeven:

sudo update-alternatives --install "/usr/bin/java" "java" "/opt/java/32/jre1.6.0_12/bin/java" 1
sudo update-alternatives --set java /opt/java/32/jre1.6.0_12/bin/java

Update hij nu vanzelf, zodra er weer een nieuwe komt?

Edit: volgens mij is er iets toch niet helemaal goed gegaan, op de java test pagina, deze dus:

http://www.java.com/nl/download/installed.jsp

...krijg ik deze melding zoals in het screenshotje  :(
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 19:46:18 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/11, 19:46:26 »
Ok, maar het staat goed. Je kunt als alternatief ook:
sudo update-alternatives --config java doen
en zo de defaultwaarden instellen. Krijg je geen foutmelding....(Hoop ik)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/11, 19:47:39 »
Maar op testpagina toch wel? Nee volgens mij update het niet vanzelf. Die andere pagina geeft vaker rare info.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Sun java update
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/11, 21:05:52 »
Ja, op die andere testpagina wel.
Vreemd.

Op een spelletjessite krijg ik ook nog steeds de melding dat ik een verouderde versie van java heb.
Het werkt er wel om, daar niet van, maar enkele weken geleden kreeg ik die melding niet.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖