Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB error 17  (gelezen 1001 keer)

Inferno

  • Gast
GRUB error 17
« Gepost op: 2008/11/23, 13:25:21 »
Ik heb 2 weken geleden Ubuntu 8.04 op mijn pc gezet en sindsdien reeds 3 keer Grub error 17 gehad.
Gisteren heb ik zelfs een aantal keer een nieuwe installatie moeten proberen zijn resultaat en na een beetje gepruts eindelijk terug kunnen inloggen onder windows.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik te vroeg op een pijltje had gedrukt voor een keuze te maken tussen windows en linux maar zojuist probeer ik ubuntu op te starten en weer krijg ik die error.

Zijn hiervoor oplossing:
1. voor terug mijn pc te kunnen opstarten
2. iets dat blijvend zou kunnen zijn

Ik zou graag blijven werken met ubuntu maar als ik hiervoor geen oplossing heb zou dat wel jammer zijn.
Zoals nu cst met de live CD werken is niet echt plezant.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: GRUB error 17
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/23, 13:31:36 »
grub heeft blijkbaar problemen met het laden van een partitie,

http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=com.ubuntu%3Anl%3Aunofficial&hs=5xY&q=GRUB+error+17&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

een oplossing heb ik zo niet voor je maar hier staat wel heea, schijnt vaker voor te komen.

Inferno

  • Gast
Re: GRUB error 17
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/23, 13:34:35 »
Bedankt voor het snelle antwoord.
Aangezien dat ik het probleem al 3 keer eerder had heb ik wel al wat zitten opzoeken maar nooit echt een oplossing gevonden.
Misschien nog wat bijkomende informatie.
Ik heb 2HD's van 100GB in mijn laptop zitten en op de ene schijf staat Vista, op de andere schijf staat Linux. Zou het misschien beter zijn dat ik Linux en vista op dezelfde schijf plaats en die andere schijf dan data opzet ?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: GRUB error 17
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/23, 13:57:26 »
dat zou idd goed kunnen werken, dat grub de andere schijf niet lekker herkent oid.

dan moet je op de vista partitie even ruimte vrijmaken en laten [dus allocated] en niet formateren,
de live cd herkent de vrije ruimte dan en maakt daar dan gebruik van.

Inferno

  • Gast
Re: GRUB error 17
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/23, 15:25:55 »
dat zou idd goed kunnen werken, dat grub de andere schijf niet lekker herkent oid.

dan moet je op de vista partitie even ruimte vrijmaken en laten [dus allocated] en niet formateren,
de live cd herkent de vrije ruimte dan en maakt daar dan gebruik van.
Ik heb een poging gedaan om ubuntu te installeren op mijn Vista schijf maar op het einde bij de installatie van Grub zegt hij dan dat het niet lukt op hd0
Daarna heb ik nog eens de settings proberen aanpassen en gezegd dat hij grub moest installeren speciaal op dev/sda1 maar ook dan zei hij dat het niet lukt.
Ik weet totaal nietmeer waar ik het moet en kan installeren zodat het zou werken.  :'(

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: GRUB error 17
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/23, 15:33:26 »
heb je wel eerst vrije ruimte aangemaakt in de vista partitie?

Inferno

  • Gast
Re: GRUB error 17
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/23, 15:35:02 »
heb je wel eerst vrije ruimte aangemaakt in de vista partitie?
Ja, ik had nog een oude partitie waar een soort recovery opstond (XP nog). Die heb ik geformateerd en ext3 ingesteld.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: GRUB error 17
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/23, 15:40:22 »
heel vreemd,, mischien dat het nog kan lukken met de alternate cd, die kan je proberen.

anders weet ik het ook niet.

Inferno

  • Gast
Re: GRUB error 17
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/23, 15:41:39 »
heel vreemd,, mischien dat het nog kan lukken met de alternate cd, die kan je proberen.

anders weet ik het ook niet.
Hoe kan ik het beste alles verwijderen ?
Ik bedoel Ubuntu en Vista behouden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: GRUB error 17
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/23, 19:22:21 »
Indien je 1 ide schijf en 1 sata schijf hebt dan kan het zijn dat grub/ubuntu de schijven verwisseld met opstarten, hierdoor kan het zijn dat het niet werkt.
De hardeschijven hebben nummers, dus 0,0 dan 0,1 0,2 0,3 1,0 1,1 ,1,2  Dus eerste getal is de hd nr(0), de tweede nr is de partitie nummer.
Dus als je grub ziet dan "e" duwen om startschijf te kiezen(invullen), dan "b" duwen om te booten, gewoon zolang proberen tot je alles gehad hebt. Dus aantal schijven en partities.
Indien je de goede schijf hebt dan vul je deze in bij menu.lst van ubuntu.

Indien grub niet installeerd en de rest van ubuntu wel, dan start "supergrub" (is een bootcd) en installeer grub, hierna zie je windows en ubuntu.

Met supergrub kun je ook direct doorstarten naar windows of ubuntu, dus zonder grub te installeren.

Indien dit je probleem is, onthoud goed welke hd je moet hebben met opstarten, want bij een kernel update moet je dus handmatig de hd er weer in zetten, dus bij update eerst in menu.lst kijken of de goede hd erin staat en dan pas rebooten.
Dit heb ik dus elke keer.