Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP kan niet opstarten  (gelezen 937 keer)

merc

  • Gast
XP kan niet opstarten
« Gepost op: 2008/01/26, 17:02:19 »
hallo, hier een enorme newbie.

aan de hand van de uitstekende uitleg op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/ heb ik getracht ubuntu 7.10 te installeren naast windows xp. ubuntu start prima, en van daaruit kan ik mijn windows bestanden zien en benaderen, maar windows xp start niet op. na de installatie las ik dat handmatig partitioneren zoals in deze handleiding staat eigenlijk alleen wordt aangeraden als je verstand hebt van partities, en dat heb ik dus niet.

in deze pc zit één harde schijf van 80gb, oorspronkelijk verdeeld in twee partities, windows xp op E:\ en C:\ was de lege data schijf (dat was al zo toen ik de pc kreeg).  

voor de volledigheid hieronder fdisk:

http://paste.ubuntu-nl.org/53569/

en grub:

http://paste.ubuntu-nl.org/53573/

wie helpt deze newbie op weg? het heeft vast met partitioneren te maken, want die fdisk output klopt niet, maar hoe pak ik dit aan? ik heb gparted livecd alvast gebrand, want ik vermoed dat het handig is als ik hiermee aan de slag ga.

bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.

met vriendelijke groet,
merc

XP kan niet opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/26, 17:20:00 »
Windows staat op een logical partitie, moet een primary partitie zijn...

Hoe je dit veranderd, weet ik niet :(. Ik denk niet dat het gaat zonder externe drive of alles te wissen en te herinstalleren.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

merc

  • Gast
XP kan niet opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/26, 17:33:52 »
Citaat van: SeySayux
Windows staat op een logical partitie, moet een primary partitie zijn...

Hoe je dit veranderd, weet ik niet :(. Ik denk niet dat het gaat zonder externe drive of alles te wissen en te herinstalleren.

- SeySayux
dank je wel voor je reactie. zou het voldoende zijn om ubuntu te de- en herinstalleren of moet ik eerst de gehele harde schijf formatteren en ook xp opnieuw installeren? dat laatste zou een beetje jammer zijn.

merc

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XP kan niet opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/26, 17:41:18 »
Seysayux heeft gelijk. Je hebt een heel vreemde, zelfs bizarre schijfindeling: normaal gesproken staat Windows op sda1.

Als ik jou was, zou ik schoon schip maken en de zaak eens grondig op goede poten zetten.  Als volgt:

1. Start je PC op vanaf de Gparted LiveCD en vernietig *alle* partities. Zodat er 1 grote ongeformatteerde leegte overblijft op de harde schijf.

2. Maak 1 nieuwe partitie aan van ongeveer 10 GB, in NTFS, en geef hem een opstartvlag (boot flag).

3. Installeer Windows op de nieuwe partitie.

4. Start je PC op vanaf de Ubuntu CD en begin met de installatie. Kies niet voor handmatige installatie; de installeerder zal waarschijnlijk zelf al vaststellen dat er een hoop ongeformatteerde ruimte zit op je harde schijf, en aan je voorstellen om daar Ubuntu op te zetten. Je krijgt dan vanzelf een tweevoudig opstartbare PC (dual boot) met Windows en Ubuntu.

5. Ga akkoord met het voorstel van de installeerder en klaar.

Groet, Pjotr.

merc

  • Gast
XP kan niet opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/26, 18:00:38 »
Citaat van: pjotr123
Seysayux heeft gelijk. Je hebt een heel vreemde, zelfs bizarre schijfindeling: normaal gesproken staat Windows op sda1.

Als ik jou was, zou ik schoon schip maken en de zaak eens grondig op goede poten zetten.
dank je wel voor je reactie, pjotr, al had ik natuurlijk liever beter nieuws gehad.

merc
(oei)

XP kan niet opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/26, 19:12:26 »
Ik weet niet in hoeverre gparted knippen en plakken ondersteunt, maar...

Maak je Ubuntu partities kleiner totdat je genoeg plaats hebt voor je xp. Krimp je xp-partitie desnoods ook tot het minimum. En ook de logical waar XP in zit.
Schuif alle Ubuntu en XP partities zoveel mogelijk naar achter. Als je dan nog genoeg schijfruimte hebt om je xp-partitie in te zetten, kopieer je xp-partitie dan naar hier. (verwijder desnoods je swap om aan de 3 primare-parities regel te onsnappen)
Verwijder je eerste XP-partitie
Kopieer en plak  alle Ubuntu-partities in de extended. Kopieren, plakken, verwijderen, etc...
Maak je partities terug groot genoeg.
Herinstalleer Grub

Je hebt het risico dat je alles kwijtraakt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

XP kan niet opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/26, 19:17:14 »
dat kopieren en plakken werkt met de livecd van gparted, het duurt alleen ettelijke UREN! ;)
ik zeg het maar omdat ik het ook eens wou doen, ahum, 4 uur was ik toch altijd kwijt...