Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstappen naar Xubuntu  (gelezen 6268 keer)

Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/04, 22:06:52 »
ik zou thunar vervangen door nautulus en mousepad door gedit. Puur omdat ze meer mogelijkheden bieden en ik de boel niet slomer vindt worden met deze verandering.

Ik zou Thunar niet direct vervangen door Nautilus, tenminste als er geen absolute noodzaak voor is.
Thunar is lichter en bovendien een echt XFCE programma.
Persoonlijk zie ik het niet zo zitten om XFCE om te bouwen tot een halve GNOME.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/04, 22:12:00 »
Vroeger was ik niet zo kapot van xfce,maar met de huidige xubuntu blijf ik er wel bij,draait goed en licht en ik mis de gnome omgeving niet.Maar ben wel van mening dat als je een zwaardere computer hebt je het niet moet laten om gnome erop te draaien,het kan dan net iets meer(denk aan de nautilus uitbreidingen).
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/04, 22:31:20 »
http://forum.ubuntuusers.de/topic/thunar-durch-nautilus-ersetzten-funktioniert-n/

Hoe je het draait of keert je gaat met Nautilus erbij toch een keer tegen de lamp lopen.

Ik en verschillende Duitse Users hebben het geprobeerd en het ging een tijd zeer goed en plotseling floep en het spel hing muurvast.
Overigens Xubuntu leunt toch echt op Gnome hoor.

En verschillende extra Gnome progjes erbij kan absoluut geen kwaad ,het biedt zelfs veel meer mogelijkheden en draait toch vlot.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline h2o

  • Lid
Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/04, 23:16:18 »
Ik snap ook niet wat Nautilus aan extra winst toevoegt aan XFCE? Dat valt reuze mee. Ik heb het erbij gezet en draai het met nautilus --no-desktopDaarbij heb ik bij Thunar alle automatische aankoppel zooi uitgeschakeld. Dus Thunar koppelt bijv. geen usb schijf of stck aan. Dat laat ik dan aan Nautilus over. Dat doe ik alleen omdat Thunar onder Debian Squeeze geen audio CD's aankoppelt *). Voor de rest heb ik Nautilus echt niet nodig. Ergo, je kunt Thunar heel goed programmeren. Wat ook handig is is dat je een bulk-rename uit kunt voeren op een partij bestanden. Bijv. allemaal foto's selecteren en dan alles in lower-case omzetten. Handig voor bijv. websites.

Gedit is daarentegen wel een echt nuttige aanvulling t.o.v. mousepad. Het kan duidelijk meer maar neemt ook niet veel meer geheugen en schijfruimte extra in beslag.

*) Bij Debian Wheezy (testing) werkt het automatisch aankoppelen en afspelen van audio CD's wel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/04, 23:20:20 »
nautilus --no-desktop < zo gaat het wel dat klopt ,maar wie u ook zegt het nut ? voor mij toch niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/04, 23:54:40 »
Ik ga misschien vanavond nog een nieuwe installatie doen van Xubuntu.
Ubuntu verdwijnt dan weer omdat ik toch meer in Xubuntu zit en Ubuntu in klassieke omgeving bied niet veel meer dan Xubuntu doet.

Voor een zwaarder systeem komt er bij mij alleen Gnome op zolang het geen Gnome 3 is en het nog Gnome 2 is.
Heb met een live usb zitten werken en hoe meer ik klikte hoe meer ik er afkeer van kreeg gek genoeg.
Unity daarin tegen beviel mij juist beter dan voorheen al  blijft het menu een samen met een paar kleine dingen waar ik mij aan erger een probleem waar ik maar niet aan kan wennen en ik zelfs terug verlangde naar Xubuntu.
De klassieke omgeving in Ubuntu is fijn maar 10.10 had iets wat ik bij 11.04 mis. Ik weet niet wat maar ik vind 10.10 veel beter aanvoelen.
Ook Xubuntu vind ik fijner dan 11.04 ondanks dat ik een paar kleine dingen graag in Xubuntu zie.

Mijn laptop heeft power zat om Gnome en Unity te draaien en het draaide de laatste keer ook soepel maar Xubuntu voelt beter aan.
Ik zie dus geen rede om op een nog sneller systeem ook geen Xubuntu te zetten.
Ja het is niet zo zwaar als Gnome maar dat hoeft ook niet en er zitten dingen in die het juist zeer prettig maken om mee te werken.
alles is simpel opgezet en ondanks dat kun je toch een hele hoop dingen aanpassen en instellen zoals je zelf wilt.

Nautilus draai ik naast Thunar maar ik merk dat ik het niet veel gebruik dus bij mijn volgende installatie blijft het er af.
Gedit komt er wel op want dat is gewoon een fijn programma. Misschien iets groter maar ik heb ruimte zat. Zo gaat abi word en zo er af en daar komt Libre Office voor terug.
Ook komt Totem er op en verdwijnt Parole media speler.
DockbarX erbij samen met wat andere programma's zoals UbuntuOne en ik ben klaar.

Image viewer is ook zo iets wat fijner is dan wat standaard met Xubuntu komt.

Ik verwijder ook een hoop dingen die ik niet gebruik en ook niet op mijn systeem zitten.
Xubuntu blijft ondanks alles toch compacter dan Gnome 2 en je kunt bijna net zo veel als Gnome 2.
Zoals Wanda al zij, draaien de Gnome programma's zonder problemen in Xubuntu.
Ik heb nu verschillende extensies in de boven-balk draaien die voor Unity zijn bedoelt, maar het werkt prima in xubuntu en ze bieden wel wat extra's.

Met Xubuntu wel opletten dat je niet te veel Gnome dingen binnen haalt waardoor je een soort Gnome 2 krijgt want je systeem wordt minder stabiel er van en het is niet altijd een verbetering.




Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/05, 09:18:37 »
Heb op 2 computers Xubuntu...
Ben uitermate tevreden, vlug, makkelijk EN mooi tegenover vroeger.
Heb nog alle oudere CD-Rom's, ik denk vanaf 5.10, de install cd.
Ubuntu draait op mijn echtgenote haar computer, vroeger een KDE-Fan, nu is ze in de wolken met haar Gnome.
Ubuntu was goed van in het begin, en we zijn héél blij dat we dit systeem kunnen gebruiken EN dankbaar !
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/05, 09:53:03 »
Heb laatst op een oude bak Xubuntu 7.10 geinstalleerd en dan zie je goed hoeveel vooruitgang er is gemaakt.

Re: Overstappen naar Xubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2011/08/05, 10:08:08 »
Heb laatst op een oude bak Xubuntu 7.10 geinstalleerd en dan zie je goed hoeveel vooruitgang er is gemaakt.
Zeker weten, mijn AMD is 10 jaar oud en Xubuntu draait er goed op.
durft wel eens te blokkeren, doch dit ligt hier meer aan mijn internet ( Wireless )
nochthans ben ik tevreden van Belgacom, doch we hebben hier veel storing op het net.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux