Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruik NTFS-3G  (gelezen 1222 keer)

Offline Conny

  • Lid
Gebruik NTFS-3G
« Gepost op: 2008/04/02, 08:37:10 »
Beste mensen,
Ik heb mijn dual-boot dekstop een Fat32 schijf gegeven zodat ik mijn bestanden zowel met Windows als met Ubuntu kan bereiken. Mijn externe harddisk is NTFS.
Nu las ik dat NTFS-3g het mogelijk maakt om met Ubuntu naar een NTFS-schijf te schrijven. Leek me handig.

Heb dus via Toepassingen-Installeren dit progje erop gezet.
Nu heb ik een nieuw item; Toepassingen-Systeemgereedschappen-NTFS configuratie tool. Daar kan ik aanvinken of ik naar intern ef/of externe schijf naar NTFS wil zetten.

Is het werkelijk zo simpel?
Betekent dit dat ik ook intern mijn Fat32 om kan zetten naar NTFS? Zijn er redenen om dat niet te doen?

Groetjes, Conny

Offline vanadium

  • Lid
Gebruik NTFS-3G
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/02, 09:01:04 »
Je gebruikt wellicht een oudere versie, want ntfs-3g is standaard vanaf Ubuntu 7.04. Als je nog Windows hebt is er zeker geen enkel probleem om ntfs te gebruiken. Als je enkel Ubuntu hebt, dan moet je weten dat open source tools niet 100% in staat zijn alle features van ntfs te repareren. Als er al eens een probleem is met een ntfs partitie, dan bestaat de kans dat je ooit Windows nodig zult hebben om het bestandssysteem te checken en te repareren (hoewel veelal de bestanden elders kopiƫren en herformatteren steeds mogelijk zal zijn).

Gebruik NTFS-3G
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/02, 09:06:35 »
ge kunt ook uw fat32 schijf omzetten naar ext3 en vanuit windows met een speciale driver schrijven ipv andersom.

Offline Conny

  • Lid
Gebruik NTFS-3G
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/02, 09:17:50 »
Je gebruikt wellicht een oudere versie, want ntfs-3g is standaard vanaf Ubuntu 7.04

Ik gebruik 7.10. Bedoel je daqt het er al in zat? En dat ik zonder het te weten gewoon zowel naar Fat32 als naar NTFS kon schrijven? heb idd weinig problemen gehad....

Offline Kees3

  • Lid
Gebruik NTFS-3G
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/02, 09:58:39 »
Als je 7.10 gebruikt zat ntfs support er gewoon in. Dus je kon inderdaad gewoon naar NTFS schrijven. NTFS partities worden automatisch herkend tijdens de installatie.

Gebruik NTFS-3G
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/02, 12:05:01 »
En voordeel van NTFS boven Fat32 is dat je files groter dan 4 Gig kan wegschrijven.

Maar zoals gezegd er is ook een opensource proggie die je in Windows kan installeren en die je de mogelijkheid geeft ext3 schijven te mounten in windo.

Vanaf dat moment zie je ze als "Lokaal Station X" en kan je lezen en schrijven erop.

Maar doet dit erg terug houdend en of zo min mogelijk.

Ook vanuit Ubuntu naar NTFS partities ondanks dat deze stabieler is dat die voor windo.
Deze heeft nu bewezen na miljoenen schrijfopdrachten geen fouten te maken, maar zeg nooit nooit.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Dave

  • Lid
Gebruik NTFS-3G
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/02, 13:25:06 »
had ik de miljoenste en 1 zeker.
een map met mp3 er neer geplakt en bleek later leeg te zijn.
gelukkig stond het ook nog op de backup schijf.

Offline patrick

  • Lid
Gebruik NTFS-3G
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/03, 10:31:28 »
Het programma voor ext2 te gebruiken in windows is

http://www.fs-driver.org/
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit