Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Video en muziek op internet, mp3 converteren  (gelezen 12568 keer)

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Gepost op: 2006/07/20, 20:54:32 »
Probeer sinds de standaard installatie van Ubuntu 6.06 LTS "Dapper Drake" al de video en muziek links op internet aan de praat te krijgen. Wil graag video op www.nosjournaal.nl en www.uitzendinggemist.nl en muzieklinks op www.amazon.com kunnen bekijken/beluisteren. Heb al de restricted formats pagina bekeken. Mijn sources.list aangepast, alle Ubuntu repositories (behalve de back) aangezet + seveas + cypherfunk (ondanks de waarschuwingen:
--------------------------
Vraag: wat is het risico van het opnemen van onofficiele repositories? Is dit onveilig?

((Ik heb gemerkt dat sinds ik bovenstaande repositories heb opgenomen in mijn sources.list en ik multimedia tracht te installeren diverse malen een crash van firefox heb gehad...is dit ernstig?))
--------------------------


en de volgende pakketjes geinstalleerd (meest via terminal, enkele met synaptic):
----

Shockwave Flash

    File name: libflashplayer.so
    Shockwave Flash 7.0 r63

MIME Type Description Suffixes Enabled
application/x-shockwave-flash Shockwave Flash swf Yes
application/futuresplash FutureSplash Player spl Yes
Totem Mozilla Plugin

    File name: libtotem_mozilla.so
    The Totem 1.4.1 plugin handles video and audio streams.

MIME Type Description Suffixes Enabled
video/quicktime QT video mov Yes
application/x-mplayer2 AVI video avi, wma, wmv Yes
video/mpeg MPEG video mpg, mpeg, mpe Yes
video/x-ms-asf-plugin ASF video asf, wmv Yes
video/x-ms-wmv WMV video wmv Yes
video/x-wmv WMV video wmv Yes
application/ogg Ogg multimedia ogg Yes
video/divx AVI video divx Yes
audio/wav WAV audio wav Yes
Helix DNA Plugin: RealPlayer G2 Plug-In Compatible

    File name: nphelix.so
    Helix DNA Plugin: RealPlayer G2 Plug-In Compatible version 0.4.0.581 built with gcc 3.2.0 on Feb 1 2006

MIME Type Description Suffixes Enabled
audio/x-pn-realaudio-plugin RealPlayer Plugin Metafile rpm Yes
Google VLC multimedia plugin 1.0

    File name: mplayerplug-in-gmp.so
    mplayerplug-in 3.17

    Video Player Plug-in for QuickTime, RealPlayer and Windows Media Player streams using MPlayer
    JavaScript Enabled and Using GTK2 Widgets

MIME Type Description Suffixes Enabled
application/x-google-vlc-plugin Google Video Yes
QuickTime Plug-in 6.0

    File name: mplayerplug-in-qt.so
    mplayerplug-in 3.17

    Video Player Plug-in for QuickTime, RealPlayer and Windows Media Player streams using MPlayer
    JavaScript Enabled and Using GTK2 Widgets

MIME Type Description Suffixes Enabled
video/quicktime Quicktime mov Yes
video/x-quicktime Quicktime mov Yes
image/x-quicktime Quicktime mov Yes
video/quicktime Quicktime mp4 Yes
video/quicktime Quicktime - Session Description Protocol sdp Yes
application/x-quicktimeplayer Quicktime mov Yes
application/smil SMIL smil Yes
RealPlayer 9

    File name: mplayerplug-in-rm.so
    mplayerplug-in 3.17

    Video Player Plug-in for QuickTime, RealPlayer and Windows Media Player streams using MPlayer
    JavaScript Enabled and Using GTK2 Widgets

MIME Type Description Suffixes Enabled
audio/x-pn-realaudio RealAudio ram,rm Yes
application/vnd.rn-realmedia RealMedia rm Yes
application/vnd.rn-realaudio RealAudio ra,ram Yes
video/vnd.rn-realvideo RealVideo rv Yes
audio/x-realaudio RealAudio ra Yes
audio/x-pn-realaudio-plugin RealAudio rpm Yes
application/smil SMIL smil Yes
Windows Media Player Plugin

    File name: mplayerplug-in-wmp.so
    mplayerplug-in 3.17

    Video Player Plug-in for QuickTime, RealPlayer and Windows Media Player streams using MPlayer
    JavaScript Enabled and Using GTK2 Widgets

MIME Type Description Suffixes Enabled
application/asx Media Files * Yes
video/x-ms-asf-plugin Media Files * Yes
video/x-msvideo AVI avi,* Yes
video/msvideo AVI avi,* Yes
application/x-mplayer2 Media Files * Yes
application/x-ms-wmv Microsoft WMV video wmv,* Yes
video/x-ms-asf Media Files asf,asx,* Yes
video/x-ms-wm Media Files wm,* Yes
video/x-ms-wmv Microsoft WMV video wmv,* Yes
audio/x-ms-wmv Windows Media wmv,* Yes
video/x-ms-wmp Windows Media wmp,* Yes
video/x-ms-wvx Windows Media wvx,* Yes
audio/x-ms-wax Windows Media wax,* Yes
audio/x-ms-wma Windows Media wma,* Yes
application/x-drm-v2 Windows Media asx,* Yes
audio/wav Microsoft wave file wav,* Yes
audio/x-wav Microsoft wave file wav,* Yes
mplayerplug-in 3.17

    File name: mplayerplug-in.so
    mplayerplug-in 3.17

    Video Player Plug-in for QuickTime, RealPlayer and Windows Media Player streams using MPlayer
    JavaScript Enabled and Using GTK2 Widgets

MIME Type Description Suffixes Enabled
video/mpeg MPEG mpg,mpeg Yes
audio/mpeg MPEG mpg,mpeg Yes
video/x-mpeg MPEG mpg,mpeg Yes
video/x-mpeg2 MPEG2 mpv2,mp2ve Yes
audio/mpeg MPEG mpg,mpeg Yes
audio/x-mpeg MPEG mpg,mpeg Yes
audio/mpeg2 MPEG audio mp2 Yes
audio/x-mpeg2 MPEG audio mp2 Yes
video/mp4 MPEG 4 Video mp4 Yes
audio/mpeg3 MPEG audio mp3 Yes
audio/x-mpeg3 MPEG audio mp3 Yes
audio/mp3 MPEG audio mp3 Yes
application/x-ogg Ogg Vorbis Media ogg Yes
audio/ogg Ogg Vorbis Audio ogg Yes
application/ogg Ogg Vorbis / Ogg Theora ogg Yes
video/fli FLI animation fli,flc Yes
video/x-fli FLI animation fli,flc Yes
video/vnd.vivo VivoActive viv,vivo Yes
application/x-nsv-vp3-mp3 Nullsoft Streaming Video nsv Yes
video/vnd.divx DivX Media Format divx Yes
audio/basic Basic Audio File au,snd Yes
audio/x-basic Basic Audio File au,snd Yes
Java(TM) Plug-in 1.5.0_06-b05

    File name: libjavaplugin_oji.so
    Java(TM) Plug-in 1.5.0_06

MIME Type Description Suffixes Enabled
application/x-java-vm Java Yes
application/x-java-applet Java Yes
application/x-java-applet;version=1.1 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.1.1 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.1.2 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.1.3 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.2 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.2.1 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.2.2 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.3 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.3.1 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.4 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.4.1 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.4.2 Java Yes
application/x-java-applet;version=1.5 Java Yes
application/x-java-applet;jpi-version=1.5.0_06 Java Yes
application/x-java-bean Java Yes
application/x-java-bean;version=1.1 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.1.1 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.1.2 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.1.3 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.2 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.2.1 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.2.2 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.3 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.3.1 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.4 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.4.1 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.4.2 Java Yes
application/x-java-bean;version=1.5 Java Yes
application/x-java-bean;jpi-version=1.5.0_06 Java Yes
---

maar nog werkt het niet. totem opent maar speelt niks af. ik heb van de restricted format how-to begrepen dat totem-xine wordt aanbevolen maar heb voor gstreamer versie gekozen omdat na installatie van totem-xine de mp3 niet meer door totem werd afgespeeld.

Zag dat van 1 van de onofficiele repositories:
http://mirror.ubuntulinux.nl/dists/dapper-seveas/seveas-meta/

wel een soort alles-in-een multimedia pakket beschikbaar is. Is dit misschien een veilige en werkende oplossing?:


ubuntu-multimedia-gnome
    Description:   Ubuntu multimedia packages - GNOME version More...

    This package will install a complete multimedia system for the GNOME desktop,
    including codecs, players and catalog programs

    It is safe to remove this package again after installed, the services themself
    will not be removed with it

Daarnaast wil ik graag MP3 in een bestandsformaat kunnen converteren dat ik kan branden met de standaard Ubuntu cd brander. Hiervoor heb ik SoundConverter 0.8.3 geinstalleerd maar als ik op convert druk dan zegt hij " conversion done in ...sec" maar zie nergens de output. Wel staat boven het bestand "no tags" in het rood, dus misschien mist er iets?

Wie kan mij helpen? Ik ben helemaal nieuw in Ubuntu, computeren en linux dus graag stapje-voor-stapje...

Skoebidoe

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/20, 21:03:09 »
Beste,

Je kan misschien eens proberen om VLC (VideoLANClient) te installeren? Die kan heel erg veel bestandsformaten aan. Je kan dit binnen halen via de Adept Pakketbeheerder. Op jouw andere vragen kan ik jammer genoeg niet antwoorden. Ik ben nog maar een complete newbie wat Linux betreft :D Ik hoop dat ik jou met bovenstaand antwoord heb kunnen helpen.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/20, 22:02:21 »
Op https://wiki.ubuntu.com/NlRestrictedFormats lees je hoe je de meeste dingen aan de praat kunt krijgen.

Probeer anders eens het pakket "mplayer" te installeren en de "mozilla-mplayer" plugin, wat betreft die filmpjes op internet.

Om MP3 te converten kun je misschien "audacity" gebruiken.

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/20, 23:59:05 »
@Alain1: ik heb de VLC multimedia plugin geinstalleerd vanuit de terminal met het commando ' sudo apt-get install mozilla-plugin-vlc ' (het programma zelf had ik al geinstalleerd) maar het werkt nog niet helaas. Misschien ligt dit aan de aanwezigheid van andere plugins of totem als standaard speler dat conflicteert, ik weet het niet. Bedankt voor je reactie i.i.g.!

@Sander50: de Mplayer had ik al, en ook de plugins (zie de eerdere lijst) maar ook deze mediaplayer werkt niet voor de genoemde sites. Audacity heb ik geinstalleerd vanuit de terminal met commando ' sudo apt-get install audacity ' , krijg foutmelding aan het begin en de grafische interface is niet echt mooi maar hij converteert de mp3's moeiteloos naar .wav  of  .ogg-files. Bedankt !

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/21, 00:10:48 »
Welke foutmelding krijg je bij audacity?

Meerdere browser-multimedia-plugins kunnen inderdaad gaan conflicteren.. Als je nog weet wat je precies hebt ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/21, 14:02:21 »
@profoX: Audacity geeft als foutmelding "Error Initializing Audio: There was an error initializing the audio i/o layer. You will not be able to play or record audio. Error: host error " maar daar kan ik mee leven aangezien ik het programma gebruik voor converteren van .mp3 naar .ogg, en hij dit gewoon doet. Mp3's afspelen doe ik met Totem gstreamer.

Voor wat betreft audio/video op internet: Heb de totem-gstreamer-plugin en de mozilla-plugin-vlc verwijderd vanuit de terminal. Mplayer wordt nu opgestart bij aanklikken van de muziek/videolinks op internet. Mplayer speelt nu muzieklinks op www.amazon.com goed af, zij het dat hij een beetje traag is bij opstarten, kwaliteit is goed. Al een hele verbetering dus! Als ik naar www.nosjournaal.nl ga en het laatste journaal aanklik dan wordt het wel afgespeeld maar beeld en geluid loopt haperend. Mogelijk zit de volgende plugin in de weg:

Helix DNA Plugin: RealPlayer G2 Plug-In Compatible

    File name: nphelix.so
    Helix DNA Plugin: RealPlayer G2 Plug-In Compatible version 0.4.0.581 built with gcc 3.2.0 on Feb 1 2006

MIME Type Description Suffixes Enabled
audio/x-pn-realaudio-plugin RealPlayer Plugin Metafile rpm Yes
Heb eerder de RealPlayer10GOLD.bin gedownload van de realplayer site, en de installatieinstructies gevolgd, en als ik het goed heb is bovenstaande plugin toen mee-geinstalleerd. Die kan dus weg, maar hoe doe ik dit? (wat mij betreft kan RealPlayer helemaal weg als Mplayer maar blijft werken).

Weepee

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/21, 15:04:41 »
Wat betreft het schokkerig afspelen zou je eens kunnen kijken naar de instellingen van Mplayer. Hier kom je door op de steeksleutel in de gui te klikken. Ik heb tot nu toe (op verschillende pc's geprobeerd) het beste resultaat behaald met de XV plugin voor video en OSS voor audio.

Je zou ook nog een op www.mplayerhq.hu kunnen kijken en de codecs die zij daar aanbieden kunnen gebruiken. Is een kwestie van de inhoud naar de juiste directory te kopi

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/21, 16:44:20 »
Die audacity error komt waarschijnlijk doordat esd of alsa bezig is, want audacity gebruikt het verouderde OSS voor geluidsuitvoer, en die wil de geluidskaart voor zichzelf :( je kan als een omweg eens proberen om audacity op te starten met "aoss audacity" en/of esd uitschakelen (maar dit hoeft volgens mij niet per se; systeem -> voorkeuren -> geluid)
Nota: voor aoss heb je alsa-oss package nodig: $sudo apt-get install alsa-oss

Realplayer 10 voor linux is gebaseerd op Helix Player, dit is dus niet geheel hetzelfde.
Volgens mij moet je dit nog verwijderen:
$sudo apt-get remove mozilla-helix-player

Mplayer's geluid zou ik op alsa laten staan, tenzij oss echt veel beter werkt (maar dat lijkt me straf) .. als je per se OSS wil gebruiken, dan kan je firefox beter configureren zodat het geluid van firefox door aoss gaat, dan wordt oss audio door dmix getrokken, zodat je nog steeds meerdere geluiden tegelijkertijd kan horen zonder problemen.

$sudo apt-get install alsa-oss
$sudo gedit /etc/firefox/firefoxrc

pas dit bestand aan:
# which /dev/dsp wrapper to use
FIREFOX_DSP="aoss"
en als je de gewone mplayer wilt gebruiken met OSS, dan kan je ook best "aoss gmplayer" gebruiken
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/22, 13:26:14 »
Het probleem is dat audio en video op internet niet synchroon loopt. Video loop achter op audio. Iemand een idee waar dit in zit?

Ik kwam op een ander linux forum https://launchpad.net/distros/ubuntu/+source/mplayer/+bug/37020 wel iets tegen over "mplayer choppy audio playback" waarbij in de post van 2006-05-18 een mogelijke oplossing staat. Echter, weblinks die uitsluitend uit audio bestaan spelen prima...

@Weepee: Ik heb in de Mplayer gui de video op Xv gezet. De audio op OSS had voor mij een averechts effect (geen geluid meer) dus heb deze weer teruggezet op Alsa. De Extra codecs installeren van de Mplayer site bewaar ik nog even als latere optie, want hierover heb ik de volgende vraag: kan dit ook voor conflicten zorgen zoals wanneer je meerdere browser player plugins tegelijkertijd hebt geinstalleerd of werkt dat bij codecs niet zo?

profoX: Audacity ga ik even niet aan klooien omdat ik 'm alleen voor converteren van mp3 wil gebruiken en hij dit nu dus wel doet. Heb sudo apt-get remove mozilla-helix-player gedraaid maar hij geeft aan dat het bestand niet staat geinstalleerd. RealPlayer10GOLD (10.0.7.785) heb ik in mijn Applications menu staan maar ook die vindt ie niet in de terminal of synaptic. Toch staan ze er wel en ik wil ze kwijt! Hoe doe ik dit?

Weepee

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/22, 15:07:10 »
Wat betreft de codecs:

Je installeert de codecs in princcipe niet. Het is een kwestie van een aantal bestanden die je naar een bepaalde map  verplaats die specifiek voor Mplayer wordt gebruikt. Exacte locatie weet ik niet uit mijn hoofd maar het zal iets zijn zoals /usr/lib/codecs/.

Dit zal niet conflicteren met andere programma's.

Succes!!!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/22, 16:38:44 »
Flash geluid loopt zoiezo niet synchroon met het beeld, dit ligt aan Adobe Flash Player 7.

MPlayer zou normaal gezien wel synchroon moeten lopen.
Probeer eens iets af te spelen met de normale "mplayer" of "gmplayer"

als je realplayer hebt ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/23, 15:02:32 »
@Weepe: heb van de Mplayer site het .tar.bz2 binnengehaald, geopend met de gui archive manager en de bestandjes moeten nu naar /usr/lib/codecs, alleen hoe doe ik dit? Slepen lukt niet want dan geeft ie aan dat ik niet mag schrijven naar de doelfolder.

@profoX: het lukt niet om de helix/realplayer plugin uit firefox weg te halen. Vind het irritant dat realplayer niet te verwijderen valt als je 'm van een .bin installeert en stel hier zo nog een vraag over in een nieuw onderwerp. Mplayer loopt niet synchroon, ook niet als je op de nosjournaal.nl site naar Beeld en geluid gaat en daar 1 van de journaals aanklikt (dit is geen flash 7). Wat is trouwens gmplayer?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/23, 15:12:05 »
Citaat van: Basic
@Weepe: heb van de Mplayer site het .tar.bz2 binnengehaald, geopend met de gui archive manager en de bestandjes moeten nu naar /usr/lib/codecs, alleen hoe doe ik dit? Slepen lukt niet want dan geeft ie aan dat ik niet mag schrijven naar de doelfolder.
volgens mij:
$sudo tar jxvf -O /usr/lib/codecs archive.tar.bz2

Citaat van: Basic
@profoX: het lukt niet om de helix/realplayer plugin uit firefox weg te halen. Vind het irritant dat realplayer niet te verwijderen valt als je 'm van een .bin installeert en stel hier zo nog een vraag over in een nieuw onderwerp. Mplayer loopt niet synchroon, ook niet als je op de nosjournaal.nl site naar Beeld en geluid gaat en daar 1 van de journaals aanklikt (dit is geen flash 7). Wat is trouwens gmplayer?
gmplayer is de GUI versie van mplayer (mplayer zelf is via de commandline)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/29, 23:46:16 »
Mplayer: breedband .asf stream hapert, beeld loopt achter op geluid

Heb sinds de laatste post een hernieuwde installatie gedaan, alle Ubuntu repositories (behalve backports) + Cypherfunk toegevoegd aan de sources.list en vervolgens voor multimedia-links op internet via apt-get het volgende geinstalleerd:

- w32codecs
- mplayer
- mozilla-mplayer

De meeste internet audio streams worden goed afgespeeld. Ook kan ik veel video's afspelen. Echter ...

Als ik naar www.nosjournaal.nl (>Beeld en geluid > laatste journaal) of www.uitzendinggemist.nl (eender welke stream) ga, dan doet de smalband versie het goed - heeft alleen metaalachtig geluid-, maar de breedband .asf versie geeft problemen: hapert en beeld loopt achter bij geluid.

- Weet iemand wat de beste settings zijn voor alle tabbladen in de GUI versie van Mplayer (rechtermuis in venster > preferences)?

- Weet iemand waar mijn afspeelprobleem aan kan liggen, en hoe het te verhelpen is? Liefst via apt-get (op een schone manier zeg maar).

Eerdere suggestie van extra codecs van de Mplayer site wil ik liever niet aan, want (corrigeer me als ik het verkeerd heb) die zullen niet ge-upgrade worden, en mogelijk voor problemen zorgen.

(Ik heb wel de RATE in /usr/share/alsa/pcm/dmix.conf gewijzigd van 48000hz naar 44100hz, dit werd op een engels forum aangeraden. Uitleg laat ik hier verder achterwege want het had bij mij geen (merkbaar) effect. Toch interesse: vraag maar dan post ik de gehele uitleg.)

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/30, 00:00:59 »
Citaat van: Basic (Ubuntu Dapper)
(Ik heb wel de RATE in /usr/share/alsa/pcm/dmix.conf gewijzigd van 48000hz naar 44100hz, dit werd op een engels forum aangeraden. Uitleg laat ik hier verder achterwege want het had bij mij geen (merkbaar) effect. Toch interesse: vraag maar dan post ik de gehele uitleg.)
Oeps, dom dom. Ik had de link naar de betreffende pagina al in een eerdere post (22-07-2006 13:26:14) vermeld... :/

Gast

  • Gast
Video en muziek op internet, mp3 converteren
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/30, 19:12:00 »
Ik had ook problemen met de synchronisatie van geluid en beeld. Bovendien had ik 'raar' beeld, in de hoogte uitgerekt alsof je een breedbeeld-film afspeelt op een ouderwets 4:3-formaat.
Na wat spelen met de preferences heb ik de problemen kunnen oplossen door te kiezen voor de combinatie audio oss / video xv. Misschien dat iemand hier iets aan heeft. Zoniet, dan kan experimenteren met de preferences kennelijk helpen...

Groet,
Ren