Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over partitioneren  (gelezen 4083 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Vraag over partitioneren
« Gepost op: 2013/04/01, 23:27:46 »
Hallo,

Tijdens het installeren van Ubuntu wilde ik partitioneren. Ik snap alleen die aanhechtpunten niet. Bij de eerste partitie heb ik " / " als aanhechtpunt genomen. Echter als ik de tweede partitie ook " / " als aanhechtpunt wil nemen dan geeft ubuntu aan dat dat niet kan. Welk aanhechtpunt moet ik daarvoor nemen? (Het gaat om een logische partitie) En hoe zit het als je een swap-partitie wil maken, welk aanhechtpunt dien je dan te nemen?

Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/01, 23:50:57 »
Geen aanhechtpunt  gewoon als swap indelen
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/01, 23:55:50 »
Geen aanhechtpunt  gewoon als swap indelen

Dus je zegt dan geen logische partitie te maken maar van de tweede gewoon een swap te maken?

Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/02, 00:23:10 »
je maakt een logische partitie.
die verdeel je in het deel waar je ubuntu op zet , dat formateer je in ext4 met de / vlag
en een deel voor de swap (zonder vlag).

zie ook https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
van de website van pjotr
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/02, 00:45:32 »
je maakt een logische partitie.
die verdeel je in het deel waar je ubuntu op zet , dat formateer je in ext4 met de / vlag
en een deel voor de swap (zonder vlag).

zie ook https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren
van de website van pjotr

Ik ken de site van pjotr en heb het ook gelezen alleen is het voor mij niet deuidelijk hoe hij een loguische partitie aanmaakt, vandaar de vraag hier. Maar als ik het goed begrijp is een logische partitie helemaal niet nodig volgens jou? Alleen een primaire partitie en en swap? Ik wil nl. mijn harde schijf indelen in 2 partities  en dacht dus 1 primaire nodig te hebben, 1 logische en 1 swap....


Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/02, 00:48:07 »
Je hebt een primaire of een logische partitie nodig waarin je dan een ext4 met / vlag aanmaakt en een swap deel
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/02, 00:51:03 »
Aanhechtpunten (of mountpoints) zijn de plek in de filestructuur waar deze partitie komt.
In tegenstelling tot Windows heeft Unix/Linux altijd maar 1 bestandboomstructuur.

Het begin hiervan is / (root, oftewel wortel)
hieronder staan verschillende mappen, zoals home, var, etc.
om aan te geven dat deze rechtreeks onder root staan kun je deze noemen: /home, /var, /etc.
Een nieuwe aanhechtpunt kan overal in deze boom bevinden, maar de meest logische zijn degene die ik hier noemde, met daarbij nog: /boot, /usr, /tmp
Er word bijvoorbeeld vaak een apart volume gemaakt voor /home, want hier staan alle gebruikers mappen in. Je wilt niet dat je systeem stopt met werken als je perongeluk een te grote film download :)
Je kunt nooit meer als 1 volume op hetzelfde aanhechtpunt hebben, anders weet het systeem niet waar de bestanden heen moeten.
Wel kun je ze genest maken.
DUs bijvoorbeeld:
/ = partitie 1
/home = partitie 2
/home/gebruiker = partitie 3
Maar dit hoeft niet.

Als je nog niet helemaal door hebt waar alle aanhechtpunten voor zijn, kun je prima volstaan met alleen een root partitie, / dus.
Een losse swap partitie kan ook handig zijn.
Aangezien swapruimte niet in deze bestandstructuur terug komt, heeft deze ook geen aanhechtpunt.

Mijn advies is eigenlijk altijd deze drie:
- /boot (hier staan de opstart bestanden op, heel belangrijk, 200 mb zou genoeg moeten zijn....512mb is zeker genoeg)
- / (alle andere bestanden)
- swap (dus zonder aanhechtpunt)


Hoi Buzzin,

Ik heb net gepartitioneerd tijdens de installatie, waarbij de primaire partitie en de logische partitie niet hetzelfde aanhechtpunt konden nemen, waardoor ik de logische partitie onder /home heb gezet, dus nu is /home mijn tweede partitie. Dit is dus normaal volgens jou? Kan dus goed??

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/02, 00:52:37 »
Je hebt een primaire of een logische partitie nodig waarin je dan een ext4 met / vlag aanmaakt en een swap deel

Het lijkt erop dat het goed gegaan is: aangezien ik de logische partitie niet onder / kon zetten had ik hem onder /home gezet. Dit levert geen problemen op/is een goede keuze?

Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/02, 00:56:13 »
Je hebt een primaire of een logische partitie nodig waarin je dan een ext4 met / vlag aanmaakt en een swap deel

Het lijkt erop dat het goed gegaan is: aangezien ik de logische partitie niet onder / kon zetten had ik hem onder /home gezet. Dit levert geen problemen op/is een goede keuze?
Ik moet je zeggen dat ikzelf nog niet de /home heb gebruikt dus daar heb ik geen antwoord op voor je.
volgens mij maak je dan een speciale partitie waar je home in komt te staan.
ikzelf zet de home altijd in de gewone ext4 partitie wat gebeurt als je geen aparte partities aanmaakt buiten daar waar je ubuntu op installeert.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/02, 00:59:13 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/02, 01:03:22 »
Je hebt een primaire of een logische partitie nodig waarin je dan een ext4 met / vlag aanmaakt en een swap deel

Het lijkt erop dat het goed gegaan is: aangezien ik de logische partitie niet onder / kon zetten had ik hem onder /home gezet. Dit levert geen problemen op/is een goede keuze?
Ik moet je zeggen dat ikzelf nog niet de /home heb gebruikt dus daar heb ik geen antwoord op voor je.
volgens mij maak je dan een speciale partitie waar je home in komt te staan.
ikzelf zet de home altijd in de gewone ext4 partitie wat gebeurt als je geen aparte partities aanmaakt buiten daar waar je ubuntu op installeert.

Dus als ik het goed begrijp heb je nog niet eeerder partities gemaakt in Ubuntu? Als je wel een partitie zou maken welk aanhechtpunt zou je daar dan voor gebruiken. Ik heb dus gekozen voor /home, maar is er een betere/verstandigere?


Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/02, 01:15:48 »
Ik heb wel eerder partities gemaakt maar volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
een harde schijf kan maximaal uit 4 primaire partities bestaan
heb je meer partities nodig kan je binnen een primaire partitie logische partities maken.
de logische partities zijn zeg maar delen van je harde schijf die je kan gebruiken om bv ubuntu er op te zetten.
Voordat je ubuntu er op kan zetten , moet je een logische partitie verdelen in minimaal 2 delen:

een groot deel die je formateert als ext4 met als vlag /
en een kleiner deel voor je swap ( plusminus evenveel als je werkgeheugen groot is)

je kan daar bv je D: schijf ( in windows termen) voor gebruiken.
In Gparted of  moet je even kijken welk deel er vrij is voor ubuntu
vaak is dat sda 4 of 5 en die kan je dan verwijderen waarmee je dan alles wist wat daar op staat.
daarna ga je die sda 4 of 5 verdelen in een ext4 deel met / als vlag  en een swap deel.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/02, 01:19:25 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/02, 01:36:55 »
Ik heb wel eerder partities gemaakt maar volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
een harde schijf kan maximaal uit 4 primaire partities bestaan
heb je meer partities nodig kan je binnen een primaire partitie logische partities maken.
de logische partities zijn zeg maar delen van je harde schijf die je kan gebruiken om bv ubuntu er op te zetten.
Voordat je ubuntu er op kan zetten , moet je een logische partitie verdelen in minimaal 2 delen:

een groot deel die je formateert als ext4 met als vlag /
en een kleiner deel voor je swap ( plusminus evenveel als je werkgeheugen groot is)

je kan daar bv je D: schijf ( in windows termen) voor gebruiken.
In Gparted of  moet je even kijken welk deel er vrij is voor ubuntu
vaak is dat sda 4 of 5 en die kan je dan verwijderen waarmee je dan alles wist wat daar op staat.
daarna ga je die sda 4 of 5 verdelen in een ext4 deel met / als vlag  en een swap deel.

oke, het wordt wat ingewikkeld.  Wat ik wil is het volgende:

Ik heb een schijf van 250 GB. Ik wil die verdelen in 2 partities: de ene 20 Gb (voor Ubuntu) en het overige als 2 partitie  (en 3 Gb voor de swap-partitie). De eerste partitie had ik 20 Gb gemaakt, primaire partitie met / als aanhechtpunt. Vervolgens wilde ik het overige deel (de 2e partitie dus) als logische partitie aanmaken met hetzelfde aanhechtpunt. Dat ging dus niet.

Hoe zou jij dit nu doen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/02, 08:09:19 »
In linux gewoon een,
swap maken
en een / maken.
Meer is niet nodig.
/ moet op een primaire partitie, behalve als je al een windows op je pc hebt, dan kun je alles van ubuntu op een logische station zetten(behalve swap). Dus eerst de swap maken, dan kun je de rest toekennen aan /.

Indien je nog meer partities hebt, dan kun je deze koppelen aan een map, bijv home/jansen/film of home/jansen/data etc.
Dus je maakt geen meerdere / (deze bestaat maar 1x). Voordeel is als je met installeren alles direct koppelt aan mappen, dan zijn deze direct al gekoppeld bij het booten, indien je partities later wilt toevoegen moet je de fstab gaan wijzigen of de partities worden niet gekoppeld tijdens booten, en hier hebben sommige programm's problemen mee.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/02, 08:14:14 door jan11000 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/02, 10:47:20 »
Bij de eerste partitie heb ik " / " als aanhechtpunt genomen. Echter als ik de tweede partitie ook " / " als aanhechtpunt wil nemen dan geeft ubuntu aan dat dat niet kan.
Je kunt slechts één "/" hebben, want dat is je hele systeem.  :)

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/04, 13:23:05 »
Bij de eerste partitie heb ik " / " als aanhechtpunt genomen. Echter als ik de tweede partitie ook " / " als aanhechtpunt wil nemen dan geeft ubuntu aan dat dat niet kan.
Je kunt slechts één "/" hebben, want dat is je hele systeem.  :)

Dus als ik mijn schijf van 250 Gb wil onderverdelen in 2 partities dan wordt dat dus de 1e partitie van 247 GB die ik aan / koppel. Vervolgens verdeel ik DIE partitie weer in bijv. 20 Gb en 227 Gb ?? En als laatste maak ik die swap (bijv) 3 GB?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/04, 20:27:50 »
Zoek/koop eens een boek over ubuntu/linux, daar staat veel info in.
/ dit is root van je file systeem
Hier in zit /home je /gebruiker partitie, en meer.
Standaard in is  linux
swap
/
Meer is niet nodig.
indien je meer partities hebt, bijv films.
dan maak je een map(film) in je home/gebruiker map, en dan verbind je de extra partitie aan je film map.
Dat is alles.
swap en / is alles wat je nodig hebt.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/05, 00:26:24 »
/ is een bestandssysteem en geen partitie
Eerst dus je partities in orde maken, daarna pas de bestandssystemen.

Wat jij wil:
|---sda1------|-----------------sda2--------------|--sda3--|   Partities, geen extended nodig dus
|     /       |              /home                |  swap  |  bestandssystemen

Dus drie partities aanmaken, alle drie primair.
De eerste maak je 20Gb voor / (root)  (deze heet dan /dev/sda1)
De tweede maak je 227Gb voor /home (deze heet dan /dev/sda2)
De derde maak je 3 Gb voor swap (deze heet dan /dev/sda3)


Nogmaals, het hele verhaal over extended paritite en logisch partities is alleen wanneer je meer als 4 partities wilt gebruiken.

ok, dus de  tweede zet je onder /home . En de swap is ook primair?

Stel, ik zet Ubuntu op de eerste 20 Gb en de 2e partitie staat onder /home : als ik besluit Ubuntu te herinstalleren op die 20 GB, krijg je dan niet de rare situatie dat je op de eerste 20 GB een /home-gedeelte krijgt en dat ik die dan ook heb op die 2e partitie ? (dus 2x  /home-gedeelte  ?)


Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/05, 01:16:39 »
Stel, ik zet Ubuntu op de eerste 20 Gb en de 2e partitie staat onder /home : als ik besluit Ubuntu te herinstalleren op die 20 GB, krijg je dan niet de rare situatie dat je op de eerste 20 GB een /home-gedeelte krijgt en dat ik die dan ook heb op die 2e partitie ? (dus 2x  /home-gedeelte  ?)

Tijdens het toekennen van je partities moet je een / vlag plaatsen bij de eerste 20 GB en bij de tweede partitie de /home vlag, zo heb je geen 2x een home bij een eventuele herinstallatie.
Zie eens in de link hieronder, scrol een beetje door naar de derde-laatste foto en je hebt daar een afbeelding hoe het er uit kan zien tijdens het partitioneren.
Let op, het betreft hier de 2 de pagina van een site voor Linux Mint Debian, maar in eigenlijk is het dezelfde werkwijze.
De rest van de beschrijving moet je niet volgen uiteraard.
http://www.linuxbsdos.com/2012/04/25/manual-disk-partitioning-guide-for-linux-mint-debian/2/
« Laatst bewerkt op: 2013/04/05, 01:24:06 door lacer »
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/05, 05:44:19 »
Installeer eens virtualbox op je pc.
Dan kun je met installeren testen.
Dan kun je 10 partities maken en 10 harde schijven installeren, dit om te oefenen.

Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/05, 09:25:56 »
............................................
............................................

Mijn advies is eigenlijk altijd deze drie:
- /boot (hier staan de opstart bestanden op, heel belangrijk, 200 mb zou genoeg moeten zijn....512mb is zeker genoeg)
- / (alle andere bestanden)
- swap (dus zonder aanhechtpunt)

Wat is het voordeel van een  "/boot" ?     :|

Ik heb dit nog nooit gebruikt. 
Alleen maar "/" en "swap" heb ik altijd.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Vraag over partitioneren
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/05, 14:33:50 »
Stel, ik zet Ubuntu op de eerste 20 Gb en de 2e partitie staat onder /home : als ik besluit Ubuntu te herinstalleren op die 20 GB, krijg je dan niet de rare situatie dat je op de eerste 20 GB een /home-gedeelte krijgt en dat ik die dan ook heb op die 2e partitie ? (dus 2x  /home-gedeelte  ?)

Tijdens het toekennen van je partities moet je een / vlag plaatsen bij de eerste 20 GB en bij de tweede partitie de /home vlag, zo heb je geen 2x een home bij een eventuele herinstallatie.
Zie eens in de link hieronder, scrol een beetje door naar de derde-laatste foto en je hebt daar een afbeelding hoe het er uit kan zien tijdens het partitioneren.
Let op, het betreft hier de 2 de pagina van een site voor Linux Mint Debian, maar in eigenlijk is het dezelfde werkwijze.
De rest van de beschrijving moet je niet volgen uiteraard.
http://www.linuxbsdos.com/2012/04/25/manual-disk-partitioning-guide-for-linux-mint-debian/2/

Ik snap nog even niet hoe dat bij een herinstallatie gaat:
Stel ik heb Ubuntu staan op die 20 GB en ik wis die schijf (dus 20 GB; die 2e partitie van 227 GB blijft intact, waar ook de /home op staat). Vervolgens installeer ik die Ubuntu weer op die 20 Gb, maar daar komt dan toch ook een /home op te staan? Dus heb je toch 2 /home-gedeelten? Eén op die van 20 Gb en één op die van 227 GB?