Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fan speed reguleren [semi-opgelost]  (gelezen 2532 keer)

deKeijzer

  • Gast
Fan speed reguleren [semi-opgelost]
« Gepost op: 2009/06/10, 15:20:28 »
Hallo iedereen,

ik ben sinds korte tijd te trotse bezitter van een super pc (al zeg ik het zelf) alleen wil ubuntu hierop nog niet helemaal lekker.
Even de specs:
-intel i7 920
-asus p6t (moederbord)
-ati 4870x2 (videokaart)

Ik heb een aantal problemen.
-ik krijg de fan speed niet naar beneden. In windows heb ik daar een mooi programmaatje voor: esu-6 engine.
alleen krijg ik in ubuntu niet voor elkaar om de fan speed naar beneden te krijgen. (na het builden van source van lm-sensors 3 registreert hij de fans en temperatuur wel, maar kan het nog niet naar beneden bijstellen)

-als ik de ati driver installeer krijg ik alleen nog een vaag beeld bij het opstarten (ubuntu is nog wel herkenbaar, maar niet werkbaar)

Mijn grootste issue ligt bij punt nr 1. Aangezien dit echt mateloos irriteert, aangezien er een flinke fan in zit :)

Iemand hier tips over?

------------------------
Semi oplossing:
-8.10 installeren en dan gewoon de ati drivers installeren van de ati site
-qFan aan zetten in bios
« Laatst bewerkt op: 2009/06/11, 19:18:01 door deKeijzer »

Re: Fan speed reguleren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/10, 15:57:22 »
In de BIOS even QFan aanzetten. Leuke optie van Asus die zelf de fan bijstelt. Daarna is je pc muisstil.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Fan speed reguleren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/10, 18:21:49 »
Je kan ook een fan controller kopen. Maar Stapelwolk007's idee is goedkoper!

Offline Emil

  • Lid
Re: Fan speed reguleren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/10, 21:15:14 »
Wat die fancontrol in de bios betreft heb ik gemerkt dat dat bij mij alleen werkte als dit aanstond tijdens de installatie. (waarschijnlijk is er wel een mogelijkheid om het toch voor elkaar te krijgen maar ik weet niet hoe)

Heb je ook het programma fancontrol geinstalleerd? Dit programma kan de fans regelen adhv te temperaturen uit lm-sensors.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Fan speed reguleren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/10, 21:29:19 »
Ik heb een Asus P5K SE/EPU en in de BIOS (American Megatrends, ofwel AMI. Ga ervan uit dat jij eenzelfde BIOS hebt) heb ik bij de hardware monitor alle fans op [auto] gezet. Kijk trouwens ook maar even of Enhanced Speedstep aanstaat anders gaat hij misschien vol stampen al staat hij idle. Ik raad je verder aan om aan 1 van je panelen (in Uby) een applet toe te voegen die de processorsnelheid weergeeft. Het kan namelijk wel eens nodig zijn om daarop te klikken en te kiezen voor "on demand". De power manager van Gnome doet namelijk wel eens "gekke dingen" op flitsnieuwe ijzerwaren...

Voor het ventilator- en energiebeheer van Windows (als je dat draat) kun je het beste de bijgeleverde software gebruiken, je zult al "schakelende" tussen de energiemodi zien waarom (Asus Energy Proceesing Unit wordt in W. daarmee aangestuurd, kloksnelheid in W. zal idle onder het officiele minimum liggen (leekr zuinig) en vol belast iets overklokken (vroemmm) helaas werkt de genoemde chip niet als je Linux gebruikt :( ).

Sorry voor mijn kletsverhaal hierboven, ik moest even informatief zijn. suc6 ermee iig.

deKeijzer

  • Gast
Re: Fan speed reguleren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/10, 23:29:41 »
Fan speed is gelukt! (jee)  (qFan aangezet)

Jammer genoeg blijkt het erg lastig te zijn om de 4870x2 geinstalleerd te krijgen. Wat best balen is, want zonder drivers geen compiz :(.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Fan speed reguleren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/10, 23:39:16 »
Dan zou ik dit topic even doorlezen: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/voor-wie-problemen-heeft-met-de-hardware-drivers-van-intel-ati-en-nvidia/

Mogelijk werken de nieuwste drivers makkelijker.

deKeijzer

  • Gast
Re: Fan speed reguleren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/11, 00:25:37 »
Werkt jammer genoeg ook niet echt lekker.
Na deze te hebben verwijderd zijn m`n vensters nog slechter geworden qua slepen, en scrollen van schermen gaat ook traag..
Ben bang dat ik dan toch maar 8.10 ga als ik die ergens kan vinden