Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan geen xD picture card lezen  (gelezen 4299 keer)

Kan geen xD picture card lezen
« Gepost op: 2010/08/26, 22:35:59 »
Beste mensen,

Ik heb een HP Pavilion dv9000 laptop, met daarop de netbook-versie van Ubuntu 10.04 geïnstalleerd.

Nu heb ik het volgende probleem:
Ik kan geen xD-picture cards lezen (Zie afbeelding).

In het terminal-venster heb ik het commando "lspci" uitgevoerd en toen bleek, dat het systeem de controller wel herkende:
Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller

Vreemd, daar ik wel USB-sticks, SD-cards en externe schijven kan lezen. Het is net, of deze controller 'ge-activeerd' moet worden.

Wie o wie kan mij helpen? Bij voorbaat dank!

Re: Kan geen xD picture card lezen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/03, 14:57:55 »
Ik kan de kaart wel aansturen, wanneer ik de camera op een usb-poort aansluit.

Maar het is toch ook wel leuk wanneer je de xD card in de reader plaatst en de kaart vervolgens wordt herkend...

Iemand suggesties?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Kan geen xD picture card lezen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/07, 12:14:08 »
Ik kan de kaart wel aansturen, wanneer ik de camera op een usb-poort aansluit.

Maar het is toch ook wel leuk wanneer je de xD card in de reader plaatst en de kaart vervolgens wordt herkend...

Iemand suggesties?

Is de kaartlezer wel in orde?? Ik heb zelf iets meegemaakt met mijn geheugenkaartjes en toen bleek dat de cardreader gewoon kapot was. Het gekke was dat via lspci alles wel zichtbaar werd, de cardreader wel gemount werd, in gparted de kaartjes wel te benaderen waren maar niet te bewerken waren (formatteren, etc.). En als ik die kaartjes weer in mijn PDA stopte kon ie er niks mee. Ook bestanden kopiëren naar de kaartjes ging niet.

Is het een interne cardreader??
« Laatst bewerkt op: 2010/09/07, 12:16:23 door nomko »
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Kan geen xD picture card lezen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/07, 17:27:38 »
Hallo Nomko,

Bedankt voor je bericht. Het betreft hier een interne cardreader in een HP Pavilion DV9000 laptop.

Het vreemde is, dat je SD-kaarten ook in dezelfde sleuf moet doen, en deze wel worden herkend, en het kopiëren en wissen op SD kaarten ook goed gaat.

De card-reader deed het overigens WEL onder windows. Ben bang dat de huidige driver niet alle onderdelen van deze cardreader ondersteunt...

« Laatst bewerkt op: 2010/09/07, 17:48:02 door Dennis kolberg »

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Kan geen xD picture card lezen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/07, 20:16:43 »
Hallo Nomko,

Bedankt voor je bericht. Het betreft hier een interne cardreader in een HP Pavilion DV9000 laptop.

Het vreemde is, dat je SD-kaarten ook in dezelfde sleuf moet doen, en deze wel worden herkend, en het kopiëren en wissen op SD kaarten ook goed gaat.

De card-reader deed het overigens WEL onder windows. Ben bang dat de huidige driver niet alle onderdelen van deze cardreader ondersteunt...

Is je xD kaart niet schrijfbeveiligd toevallig per ongeluk?? Kan zo gebeuren. Er zal ergens een kleine schuifje zitten ofzo.
Ik kan me haast niet voorstellen dat een xD kaart niet door Ubuntu (Linux) herkent wordt trouwens.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Kan geen xD picture card lezen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/07, 20:44:03 »
Heb de kaart zojuist uitvoerig bekeken. Hij lijkt geen 'beveiligingspal' te hebben.
Komt bij dat wanneer hij op schrijfbeveiliging zou staan, hij nog wel herkend zou moeten worden, alleen zou je er dan niets op kunnen schrijven. In Windows wordt ie wel herkend en kun je er alles mee doen.