Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatische update/upgrade  (gelezen 846 keer)

Offline JanUbu

  • Lid
Automatische update/upgrade
« Gepost op: 2017/08/01, 23:36:56 »
Dag allemaal,

Een van de belangrijkste reden om Windows vaarwel te zeggen was de Microsoft update/upgrade systematiek die, tenzij men er (zeker met betrekking tot de W10 upgrade) aandacht aan besteedde – dan pas alleen – gereguleerd kon worden naar eigen wens.

Ik zie nu een bestand, een upgrade zelfs, aangeboden worden in Updatebeheer wat naar ik vermoed dát doet waar ik in Windows nu net zo’n hekel aan had, het mogelijk maken van automatisch installeren van update/upgrades op de achtergrond (unattended)

Naam:
Automatic installation of security upgrades.
Beschrijving:
This package can download and install security upgrades automatically and unattended, taking care to only install packages from the configured APT source, and checking for dpkg prompts about configuration file changes.
This script is the backend for the APT::Periodic::Unattended-Upgrade option.


Met betrekking tot de laatste opmerking: ‘Backend’ vermoed ik dus dat er al updates die deze functie kunnen bewerkstelligen zijn geïnstalleerd. Die zijn mij nooit opgevallen.

Al met al wilde ik vragen of er de mogelijkheid bestaat in Xubuntu bepaalde updates, net als in Windows te verbergen.

Alvast dank voor een reactie!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/02, 09:09:30 »
naar ik vermoed dát doet waar ik in Windows nu net zo’n hekel aan had, het mogelijk maken van automatisch installeren van update/upgrades op de achtergrond
Je vermoeden is juist, Windows en Ubuntu verschillen ook niet zo veel van elkaar - ook in Xubuntu zijn updates van belang om veilig gebruik te kunnen maken van je computer.
Al met al wilde ik vragen of er de mogelijkheid bestaat in Xubuntu bepaalde updates, net als in Windows te verbergen.
Instellingen → Software & Updates → tabblad Updates. Zelf zie ik geen enkele reden de standaard instelling aan te passen, securityupdates wil ik snel (laten) aanbrengen – maar je vraagt erom.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/02, 09:49:17 »
securityupdates wil ik snel (laten) aanbrengen – maar je vraagt erom.
Security is veiligheid, zonder veiligheids updates ga je een risico lopen.
Kijk wat er gebeurde, nadat mensen de Windows veiligheid update van Maart 2017 niet installeerden (wannacry)....................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/02, 10:34:00 »
Kijk wat er gebeurde, nadat mensen de Windows veiligheid update van Maart 2017 niet installeerden (wannacry)....................
Vergelijkbaar met wat er kan gebeuren zonder de veiligheidsupdate in Ubuntu van Mei 2017 (sambacry)...
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/02, 10:56:01 »
De meest vergaande, fijnmazige beheersing aangaande het bijwerken van je systeem, heb je met Linux Mint 18.2: https://sites.google.com/site/computertip/10

Ik beschouw dat als het kroonjuweel van Mint; het is één van de voornaamste redenen dat ik indertijd ben overgestapt van *buntu naar Mint.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/02, 12:09:47 door Pjotr »

Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/02, 16:25:32 »
De meest vergaande, fijnmazige beheersing aangaande het bijwerken van je systeem, heb je met Linux Mint 18.2: https://sites.google.com/site/computertip/10

Ik beschouw dat als het kroonjuweel van Mint; het is één van de voornaamste redenen dat ik indertijd ben overgestapt van *buntu naar Mint.

Inderdaad, en dat is ook voor mij de reden waarom ik overgeschakeld ben van Ubuntu naar Mint 18.2
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/04, 18:12:26 »
Mijn excuses dat ik laat reageer. Mijn dank voor alle informatie!
Hoewel (veiligheids) updates nooit te lang uitgesteld mogen worden is het zaak te overzien wat er aan software wordt weggeschreven naar je persoonlijke eigendom (computer)
Mijn vraag ging/gaat ook helemaal niet over het al of niet updaten. Spaar me: iedereen die daar het nut van betwijfelt is (enigszins) naïef m.b.t. Software Security.
Dus in herhaling: mijn post gaat/ging uitlsuitend over mijn bezwaar tegen automatische updates die zonder enige kennisgeving aan de gebruiker worden doorgevoerd en die mij in het verleden nogaleens voor verassingen stelden.
Misschien moet ik hier ook even melden dat ik geen beginneling ben met computers. Mijn eerste was van 1986 als ik het me goed herinner. Ofwel: ik hoef niet overtuigd te worden van het nut van een update/upgrade routine. ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/04, 18:49:19 »
Bij mij staan alle automatische updates uit.
Updaten doe ik met een bash scriptje, dat mijn toestemming vraagt om files te downloaden/installeren door alles eerst weer te geven.
Misschien een optie voor je?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/04, 19:15:07 »
Bij mij staan alle automatische updates uit.
Updaten doe ik met een bash scriptje, dat mijn toestemming vraagt om files te downloaden/installeren door alles eerst weer te geven.
Misschien een optie voor je?
Ron, bij mij toch ook, tenminste zo stelt de handleiding van Pjotr voor om dit zo in te stellen in Xubuntu? Als updates binnen komen kun je zien wat voor updates dit zijn.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/04, 19:56:25 »
Klopt Henk, maar ik bepaal graag zelf wanneer ik het doe, dus start ik het altijd met de hand.
Natuurlijk ben ik eigenwijs, daar sta ik om bekend.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Automatische update/upgrade
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/04, 20:17:32 »
Klopt Henk, maar ik bepaal graag zelf wanneer ik het doe, dus start ik het altijd met de hand.
Natuurlijk ben ik eigenwijs, daar sta ik om bekend.
Ik wil niet met de eer gaan strijken want zonder de handleiding van Pjotr ben ik ook nergens. Gisteren weer gemerkt met "10 dingen om direct te doen na installatie"  =D.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)