Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op een virtuele computer  (gelezen 3640 keer)

Offline Aukemeer

  • Lid
Ubuntu op een virtuele computer
« Gepost op: 2009/12/27, 14:33:34 »
Hallo, ten eerste ik ben nieuw met Ubuntu. Ik gebruikt Ubuntu 9.10 - de Karmic Koala- op een virtuele computer. Ik gebruik daar voor Sun Virtual Box. Dit is heel goed gegaan en geïnstalleerd. Werkt naar behoren. Ook de VBoxGeustAdditions geinstaleerd.
Maar nu komt het: ik zie de bestanden in Windows 7 niet. En het delen van een printer lukt ook niet. Hij zoekt printers in de localhost (Is dit goed) en ziet dan de printer geinstaleerd in W7 niet.
Ik wil wel graag de bestanden inW7 zien en ook de printer delen.
Ik heb via info van internet de volgende commando's gegeven: sudo mkdir /home/<gebruiker>/gezamenlijk, daarna: sudo mount -t vboxsf -o uid=1000,gid=1000 D_DRIVE  /home/<gebruiker>/gezamenlijk 

Maar als ik UBuntu weer opnieuw opstart geeft de gezamenlijke map niks aan.

Ik hoop dat deze vraag hier goed gepost is.

Ik ben erg tevreden met UBuntu, en zie dit als een goed alternatief voor W7.

Wie kan mij helpen.

Auke van der Meer

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/27, 14:47:40 »
waarom maak je geen dual boot?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 15:31:31 »
Hallo, lees ook de uitstekende documentatie die met VirtualBox wordt meeleverd, via F1. Hoofdstuk Linux-VM op Windows-host (oid).
Kan je met de Windows-details niet helpen, heb alleen ervaring met "andersom": XP in een VM op Ubuntu. Dat werkt probleemloos qua mappen delen.

Offline Aukemeer

  • Lid
Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/28, 00:04:59 »
waarom maak je geen dual boot?

Is dat beter en hoe doe ik dat op een Windows 7 computer

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/28, 00:17:59 »
ik zou het zeker doen wees wel voorzichtig en maak eerst een back up van je win 7.
eerst ook ff je windows defragmenteren (ik weet niet hoe)
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop (hiermee heb ik ook het de eerste keer gedaan)
http://sites.google.com/site/computertip/

succes
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 00:27:01 door pcschouten »
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline gieterke

  • Lid
Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/28, 09:57:46 »
Misschien deze site eens proberen. Dat is de site van Pjotr die hier ook op het forum zit. Heb er in het begin veel nuttige informatie van gehaald.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/28, 10:00:39 »
waarom maak je geen dual boot?
Is dat beter en hoe doe ik dat op een Windows 7 computer
Kijk of er een steunpunt in je buurt zit, dan kan je het ook laten doen.
Mocht je in de buurt van Tholen wonen, dan is de koffie ook gratis :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/28, 10:16:19 »
Misschien deze site eens proberen. Dat is de site van Pjotr die hier ook op het forum zit. Heb er in het begin veel nuttige informatie van gehaald.
dat is de link die ik al gaf =D =D ;)
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline gieterke

  • Lid
Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/28, 10:26:39 »
Misschien deze site eens proberen. Dat is de site van Pjotr die hier ook op het forum zit. Heb er in het begin veel nuttige informatie van gehaald.
dat is de link die ik al gaf =D =D ;)
Aah oei, niet goed gelezen precies. :D


Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/28, 15:54:12 »
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Aukemeer

  • Lid
Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/28, 22:50:33 »
waarom maak je geen dual boot?
Is dat beter en hoe doe ik dat op een Windows 7 computer
Kijk of er een steunpunt in je buurt zit, dan kan je het ook laten doen.
Mocht je in de buurt van Tholen wonen, dan is de koffie ook gratis :lol:

Hoe kom ik er achter waar steunpunten zijn.

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/28, 23:25:33 »
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/06, 11:29:16 »
Moest ik van jou zijn zou ik niet direct beginnen met een dual boot. Je loopt toch een klein beetje het risico denk ik om je hele computer naar de kl* te helpen als je iets fout doet (of gewoon als er iets fout gaat, kan altijd met computers). Ik heb mijn eerste stappen met virtualbox gezet, om het systeem te leren kennen. Veel gevloekt ook (maar met mijn dualboot vloek ik ook nog, dus maakt weinig uit). Het loopt allemaal wat stroefjes soms bij die virtualbox, maar 't is gewoon goed om op een veilige manier alles eens te proberen (en je kan ook andere distributies van linux testen). Je windowsbestanden mounten aan je virtualbox staat haarfijn beschreven in de handleiding..

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/06, 13:48:37 »
Moest ik van jou zijn zou ik niet direct beginnen met een dual boot. Je loopt toch een klein beetje het risico denk ik om je hele computer naar de kl* te helpen als je iets fout doet (of gewoon als er iets fout gaat, kan altijd met computers). Ik heb mijn eerste stappen met virtualbox gezet, om het systeem te leren kennen. Veel gevloekt ook (maar met mijn dualboot vloek ik ook nog, dus maakt weinig uit). Het loopt allemaal wat stroefjes soms bij die virtualbox, maar 't is gewoon goed om op een veilige manier alles eens te proberen (en je kan ook andere distributies van linux testen). Je windowsbestanden mounten aan je virtualbox staat haarfijn beschreven in de handleiding..
@ kenvanroose: Dit forum is er om mensen te helpen: ....en niet de put in !
Mocht je (straks over enige jaren misschien?) ook heel erg ervaren zijn met Linux.....dan mag je je veroorloven hier enkele twijfels te uiten.
Maar ik voorspel je: dat zul je dan niet meer doen. Jouw problemen met dualboot svp gewoon in een eigen topic bespreken. Komen we ook uit.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/06, 16:08:53 »
Beste Peter,

Ik heb geen enkel, maar dan ook geen enkel probleem gehad met mijn dualboot. en dat was voor een groot stuk te danken aan 't feit dat ik al wist waar ik aan begon voordien... dankzij de virtualbox. 't is gewoon een handig medium om even vanalles te proberen zonder dat je enig risico loopt om iets verkeerd te doen. dit gaat niet over 'in de put duwen': een week of twee virtualboxen leert je om het systeem te leren kennen en helpt je uitmaken of't iets voor jou is. en bovendien probeer je makkelijk alle distributies uit: ik heb via virtualbox ubuntu, debian, kubuntu, xubuntu, tot zelfs puppylinux geprobeerd om te weten wat nu eigenlijk best was. ik zet niet zo graag stappen in het duister, en er zijn nog mensen die zo zijn, veronderstel ik. maar ik raad iedereen toch wel aan om naar ubuntu te gaan ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/06, 16:14:15 »
Moest ik van jou zijn zou ik niet direct beginnen met een dual boot. Je loopt toch een klein beetje het risico denk ik om je hele computer naar de kl* te helpen als je iets fout doet (of gewoon als er iets fout gaat, kan altijd met computers). Ik heb mijn eerste stappen met virtualbox gezet, om het systeem te leren kennen. Veel gevloekt ook (maar met mijn dualboot vloek ik ook nog, dus maakt weinig uit). Het loopt allemaal wat stroefjes soms bij die virtualbox, maar 't is gewoon goed om op een veilige manier alles eens te proberen (en je kan ook andere distributies van linux testen). Je windowsbestanden mounten aan je virtualbox staat haarfijn beschreven in de handleiding..
@ kenvanroose: Dit forum is er om mensen te helpen: ....en niet de put in !

@Peterbeter. Wat bedoel je hiermee? Het risico van problemen van dual-boot is (mn rond de partitionering), toegegeven, klein, maar zeker niet afwezig. VirtualBox daarentegen kent dat risico in het geheel niet.

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/06, 16:38:37 »
mja, dualbooten kan je natuurlijk nergens zomaar 'uitproberen'. maar ik zou zeker al geen dualboot uitvoeren als ik nog niet helemaal zeker ben dat ik het programma ook effectief zou willen gebruiken. er zijn toch wel een aantal risico's verbonden aan herverdelen van je partities, etc... Als je dat allemaal een beetje kent dan ben je daar natuurlijk minder bang van, enzovoort. maar de eerste keer is't toch eventjes zweten.

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/07, 12:54:46 »
Dualboot is voor mij geen echte oplossingen omdat ik via een Virtuele Machine zowel software voor Linux als voor Windows kan ontwikkelen, maw. ik dien vrij frequent te swappen tussen beide systemen. Een virtuele machine is dan ook de ideale oplossing.

Mijn Xp-schijf sharen met Ubuntu vanuit een virtuele machine doe ik na het opstarten van mijn guest Ubuntu altijd met een scriptfile. bvb. sudo mount -t vboxsf Xp Xp waarbij de ene Xp een folder is in mijn home-directory en Xp de share-name is die ik
in Virtualbox gespecifieerd heb. Eigenlijk zou ik script automatisch kunnen laten uitvoeren bij het inloggen.

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/07, 13:25:41 »
vrijevogel,

wat is de reden dat je moet swappen: omdat je andere programma's nodig hebt of omdat je andere bestanden nodig hebt? ik heb een dual boot gemaakt tussen vista en ubuntu en heb Ubuntu gemount aan de C-schijf van windows, waardoor ik dezelfde bestanden kan openen op beide machines...

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/07, 13:38:10 »
Ik ontwikkel code die op beide platformen moet kunnen lopen. Als de code getest is op het ene platform, copieer ik die naar het andere platform. Ik heb twee instanties van Eclipse openstaan: Eén die draait in Xp en een andere die draait in mijn vm. Ik dien slechts éémaal mijn pc op te starten (XP) en dien dan vervolgens mijn saved-environment van Ubuntu op te starten. In principe heb ik simultaan 2 pc's lopen.

Re: Ubuntu op een virtuele computer
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/07, 13:56:06 »
ja, dan is die virtualbox idd de beste oplossing.