Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad  (gelezen 7997 keer)

Offline thijzie

  • Lid
netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Gepost op: 2010/10/12, 13:51:22 »
hallo, ik ben sinds een paar dagen overgestapt van windows vista naar ubuntu versie 10.04, ziet er mooi uit en op zich redt ik me er wel mee. Ik heb in mn netwerk een networkcenter en nu wil ik daar graag een verbinding naar toe maken. ik kom er wel via places en dan wordt ie gemount op mn bureaublad, maar als ik een snelkoppeling wil plaatsen op het bureaublad zodat ik de map de volgende keer kan openen door het aanklikken van deze snelkoppeling dan krijg ik de melding: The target doesn't support symbolic links. vraag is dus of iemand me ff kan vertellen hoe ik dit zou kunnen oplossen.

alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/12, 20:48:51 door thijzie »

Offline Bloom

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/12, 14:37:30 »
Ik heb het gedaan door de netwerkshare in /etc/fstab op te nemen, zodat hij geladen wordt zodra Ubuntu start.
Als je dat wil doen, moet je eerst smbfs installeren in een terminalvenster of vanuit Synaptic pakketbeheer.
sudo aptitude install smbfsDaarna maak je een bestand aan met de inloggegevens voor de netwerkshare. Zet gebruikersnaam en wachtwoord in een tekstbestand dat alleen toegankelijk is voor de root.
sudo echo username=thijzie-of-andere-gebruikersnaam>/root/.mijncreds
sudo echo password=jewachtwoord>>/root/.mijncreds
sudo chmod 600 /root/.mijncreds
Vervolgens zet je het ip-adres en de netwerknaam van de netwerkshare-server in je hostsfile:
sudo echo 192.168.0.2 mijnserver>>/etc/hosts(vervang uiteraard het ip-adres 192.168.0.2 en de naam 'mijnserver' door wat voor jou juist is)
Maak vervolgens het koppelpunt aan en voor iedereen toegankelijk (anders kun je het alleen gebruiken als je root bent):
sudo mkdir /media/mijnserver
sudo chmod 777 /media/mijnserver
Tenslotte voeg je de netwerkshare in fstab:
sudo echo //mijnserver/mijnshare /media/mijnserver cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0>>/etc/fstab(ook hier moet je natuurlijk weer 'mijnserver' en 'mijnshare' vervangen door de juiste gegevens van je netwerkshare)
Je kunt nu de koppeling uitproberen via
sudo mount -aen dan zou een folder getiteld 'mijnserver' op je desktop moeten verschijnen.
Als dat zo is, zal hij dat ook doen als je je computer herstart.

Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/12, 16:10:45 »
Wil je dat hij standaard aangekoppeld staat? Dan is inderdaad de oplossing van Bloom het beste. Je kunt ook een starter maken. Dan is de map standaard niet aangekoppeld, maar wordt hij aangekoppeld en geopend zodra je op de starter drukt:
Rechtermuisknop op bureaublad.
Nieuwe starter.
Bij locatie vul je iets in als smb://servernaam/share/, waarbij servernaam de naam van de server is en share de naam van de map.

Offline thijzie

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/12, 17:17:02 »
Bedankt voor de tips tot dusver, de eerste oplossing lijkt me echt iets voor gevorderden, iets wat ik helaas (nog) niet ben. Ik heb gekozen voor de tweede tip, met new launcher en hij opent na het aan klikken van deze launcher inderdaad de juiste locatie. Probleem opgelost zou je zeggen, ware het niet dat ik graag rechtstreeks naar de desbetreffende locatie op mijn netwerkcenter wil downloaden, dus ik voeg een nieuwe torrent toe in Transmission en dan wil ik als downloadlocatie dus de share op mn netwerkcenter gebruiken. De download bak staat namelijk ergens in de schuur, zonder monitor en toetsen bord dus als ik een gedownload bestand wil openen doe ik dat vanaf mn laptop in de woonkamer vanaf het netwerkcenter. Is het mogelijk in Ubuntu rechtstreeks naar een share te downloaden?
Groet Thijzie.

Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/12, 20:30:23 »
Je hebt dus 3 apparaten in je netwerk? Het apparaat dat de netwerkschijf aanbiedt, de downloadbak en je laptop? Hoe benader je Transmission op de downloadbak? Wat voor besturingssysteem draait je downloadbak? Het lijkt me dat je nu een oplossing hebt om je netwerkschijf vanaf je laptop te kunnen benaderen, en als ik het goed begrepen heb moet de downloadbak de netwerkschijf ook kunnen benaderen? Kun je daar dan niet hetzelfde trucje toepassen?

Offline thijzie

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/12, 20:47:52 »
op mn downloadbak dus sinds een paar dagen ubuntu 10.04 en op de laptop draai ik windows 7. ik was die windows vista op mijn downloadbak zat vandaar dat ik ben overgegaan op ubu. de downloadbak bedien ik op afstand met teamviewer vanaf mn laptop. dus met behulp van teamviewer start ik transmission op, en ik wil rechtstreeks naar mijn freecom networkcenter downloaden  zodat, wanneer de download eens een keer niet aanstaat, ik wel de gedownloade bestanden kan afspelen.  met windows kan ik gewoon een permanente netwerkverbinding maken en daardoor rechtstreeks op mn networkcenter downloaden. ik zou dit met ubu ook willen, maar dat schiet dus nog niet op, helaas..

Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/13, 07:44:01 »
Je wilt dus dat de netwerkschijf zo mogelijk altijd aangekoppeld is, zodat je altijd ernaar kunt downloaden? Dan zul je de oplossing van Bloom moeten proberen. Als je eens rustig leest wat er staat en dat precies opvolgt kom je er wel uit. Voor het geval je het liever grafisch doet kan dat ook:
Waarschuwing vooraf: bij alles wat je met rootrechten opent kun je je systeem overhoop halen, kijk dus uit wat je er mee doet!
Stap 1:
Open Synaptic en installeer smbfs
Stap 2:
Open Gedit met beheerders(root)rechten door Alt+F2 te doen en daar gksudo gedit in te typen.
Maak een bestand en sla dat op als /root/.mijncreds.
Zet daar je gebruikersnaam en wachtwoord in als in:
username=thijzie
password=wachtwoord
.
Stap 3:
Open in Gedit met rootrechten het bestand /etc/hosts en voeg daar 192.168.0.2 mijnserver aan toe aan het einde op een nieuwe regel. Vervang 192.168.0.2 door het ip-adres van je server.
Stap 4:
Open de bestandsbeheerder (nautilus) met rootrechten via Alt+F2 > gksudo nautilus.
Maak een map mijnserver aan in /media. Geef deze via Eigenschappen alle rechten mee.
Stap 5:
Voeg door middel van Gedit met rootrechten de volgende regel toe aan het einde van het bestand /etc/fstab:
//mijnserver/mijnshare /media/mijnserver cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0Stap 6:
Draai in een terminal het commando sudo mount -a.
Je hebt eigenlijk hetzelfde gedaan als wat Bloom suggereerde.

Offline thijzie

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/13, 08:37:00 »
ok bedankt, kom er vandaag niet aan toe maar zal er morgen es mee aan de slag gaan, ik zal nog wel even laten weten of het wel of niet gelukt is.
Groet'n

ben er nog even mee bezig geweest en, je houdt het niet voor mogelijk, hij doet het!! bijna dan.. de rechten kunnen op de één of andere manier niet worden aangepast. ik kom er alleen in als root. als ik gksudo nautilus uitvoer kom ik wel in de map. wanneer ik dan de rechten probeer te wijzigen krijg ik steeds de melding ongeldig argument. als eigenaar staat nu ingesteld: www-data, toegang bestanden aanmaken en verwijderen. als groep: root, maptoegang geen, en bij anderen: maptoegang geen. ik krijg deze dus niet gewijzigd, ook niet wanneer ik sudo chmod 777 /media/mijnserver in een terminalvenster uitvoer zoals bloom in zn post meldt. dus als iemand me die tip nog even wil geven ben ik weer een blij mens. Groet'n en bedankt tot zover. Thijzie.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/13, 19:00:59 door thijzie »

Offline thijzie

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/14, 17:15:47 »
begin nu toch wel lichtelijk gefrustreerd te raken... ik kom door middel van de snelkoppeling op het bureaublad in op mijn server. krijg steeds de melding u heeft niet de benodigde rechten toch maar weer terug naar windows dan...? dat snap ik als niet programmeur tenminste..

Offline Mikkel

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/14, 17:20:39 »
.......toch maar weer terug naar windows dan...? dat snap ik als niet programmeur tenminste..

Ook met Windows zul je in het begin de nodige moeite hebben gehad, maar dat ben je allang weer vergeten. ;)
Heb je

......... ik krijg deze dus niet gewijzigd, ook niet wanneer ik sudo chmod 777 /media/mijnserver in een terminalvenster uitvoer zoals bloom in zn post meldt.

dat commando van Bloom letterlijk overgenomen? /media/mijnserver moet je wél aanpassen naar jouw sitatie. Waarschijnlijk heet 'mijnserver' bij jou anders.

Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/14, 17:43:04 »
En wat met chmod -R 777 /media/mijnserver? Dan wordt het ook toegepast op de submappen en bestanden daarin. Vervolgens doe je sudo chown -R thijzie:thijzie /media/mijnserver om jezelf eigenaar en groep te maken. "thijzie" wel vervangen door je gebruikersnaam. Ik vind zelf de rechten-functie van nautilus ook wel eens raar doen.

Offline thijzie

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/14, 21:29:01 »
Heb het commando van bloom inderdaad aangepast naar mijn eigen situatie.

als ik chmod -R 777 /media/mijnserver uitvoer gaat ie in het terminalvenster wel alle bestanden aframmelen maar geeft telkens de melding:

veranderen van toegangsrechten van `/media/mijnserver/Diversen/kleurplaten/Kleurplaten voor kids/Kleurplaten voor kids/Barbie/barbie9.gif’: Toegang geweigerd

wanneer ik vervolgens sudo chown -R thijzie:thijzie /media/mijnserver doe krijg ik:

chown: veranderen van de eigenaar van `/media/mijnserver/Diversen/kleurplaten/Kleurplaten voor kids/Kleurplaten voor kids’: Ongeldig argument

Offline thijzie

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/15, 12:44:42 »
jaaaaa!!! hij doet het, eindelijk.... Ik voer nu in een terminalvenster het programma transmission uit als root en dan kan ik dus wel rechtstreeks naar de netwerkshare downloaden. bloed zweet en tranen gekost maar hopelijk is het het allemaal waard geweest. Allemaal bedankt voor de tips en de hulp.
Groet'n Thijzie.

Offline johande

  • Lid
Re: netwerkschijf snelkoppeling op bureaublad
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/03, 08:50:38 »
ik zoek hier ook een gebruiksvriendelijk oplossing voor... kan Gigolo hiervoor gebruikt worden ipv bovenstaande?