Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04  (gelezen 3106 keer)

[Opgelost] Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Gepost op: 2010/05/01, 12:10:37 »
Hallo,

Ik had op mijn computer Ubuntu 9.04 geinstalleerd.
Na het uitkomen van 9.10 wilde ik die erop zetten, (als double boot)_maar nadat was opgestart, bleef de computer na korte tijd hangen.
Het enige wat ik kon doen was de hardware knop uitzetten en opnieuw starten.

Ik kreeg het niet voor elkaar om 9.10 te installeren, zonder dat de computer bleef hangen.
Soms bleef hij al direct hangen na het opstarten, soms duurde het een aantal minuten.

Ik heb besloten maar te wachten tot versie 10.04 uitkwam. Deze heb ik dus geinstalleerd, (als double boot) maar ook deze versie blijft na kortere of langere tijd vastlopen, zodat ik alleen maar de computer kan uitzetten (met de knop) en weer aanzetten.

Gelukkig heb ik versie 9.04 nog steeds beschikbaar, maar toch zou ik graag de nieuwste versie van Ubuntu installeren.

Ik heb een rapportje bijgesloten, met de gegevens van mijn computer.
Is er misschien iemand die een ideetje heeft waar het probleem zit?

mvg, Flip
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 15:22:11 door flipflipsen »

Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/01, 15:32:22 »
Geen idee waar het aan ligt Flip, maar ik heb hier het zelfde probleem met een PackardBell MZ36.
Alleen 9.04 draait hier goed. Als de Live-cd er in gaat komt het intro-scherm van 10.04 en daarna wordt het donker, slechts de cursor knippert rustig door maar de dvd/cd-player nockt ermee.
Alleen een harde reset werkt nog.
Als het introscherm van 10.04 komt kan ik nog wel bij de opties komen/kiezen maar daarna (ongeacht welke optie geselecteerd  wordt) stopt de live-versie of installatie.
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/01, 15:41:35 »
Bij mij start de computer wel door.

Maar beeld, geluid, eigenlijk werkt alles zolang het werkt naar wens, totdat hij vastslaat.

En dat vastslaan gebeurt de ene keer al direct na het inloggen, maar soms ook pas na een aantal minuten tot soms een uur.

Maar hij slaat gegarandeerd steeds vast.

Offline rja

  • Lid
Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/01, 16:03:18 »
Foutmeldingen in /var/log/messages bijvoorbeeld ?

Waar we iets mee kunnen ?


Offline avanca

  • Lid
Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/01, 16:18:02 »
Geen idee waar het aan ligt Flip, maar ik heb hier het zelfde probleem met een PackardBell MZ36.
Alleen 9.04 draait hier goed. Als de Live-cd er in gaat komt het intro-scherm van 10.04 en daarna wordt het donker, slechts de cursor knippert rustig door maar de dvd/cd-player nockt ermee.
Alleen een harde reset werkt nog

Als de cursor knippert wil dat zeggen dat het grafische gedeelte niet opstart.
Geef daar dan eens  xdm  in, dan loopt alles verder.


Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/01, 18:59:17 »
Bij mij start de computer wel door.

Maar beeld, geluid, eigenlijk werkt alles zolang het werkt naar wens, totdat hij vastslaat.

En dat vastslaan gebeurt de ene keer al direct na het inloggen, maar soms ook pas na een aantal minuten tot soms een uur.

Maar hij slaat gegarandeerd steeds vast.
Dat lijkt sterk op de ervaring die ik eind vorig jaar had na het (vers) installeren van Karmic, al duurde het bij mij nooit langer dan een paar minuten voor alles helemaal vastsloeg. Ik heb toen op advies van iemand hier op het forum Compiz uitgezet. Daarmee was voor mij het probleem uit de wereld. Kennelijk heeft de on board video van mijn PC moeite met Compiz.
Misschien de moeite waard om dat ook eens te proberen (Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk -> Visuele effecten -> Geen)?

Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/01, 22:50:58 »
Als de cursor knippert wil dat zeggen dat het grafische gedeelte niet opstart.
Geef daar dan eens  xdm  in, dan loopt alles verder.
Help me even waar dat zou kunnen. Er gebeurd helemaal niks.
Foutmeldingen in /var/log/messages bijvoorbeeld ?
Waar we iets mee kunnen ?
Tja, maar hoe? Alles is geblokkeerd!
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline HarzG

  • Lid
Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/01, 23:13:20 »
Het upgraden duurde lang (totaal ca. 3 uur) en werd onderbroken door een spontaan afmelden. Op de achtergrond hoorde ik de installatie nog doorgaan en heb gewacht totdat alles een beetje uitgerateld was. Vooraf had ik de extra sources uitgeschakeld en alleen "main" aan. Er werd een deel-actualisatie aangeboden omdat sommige pakketten dus uit anderen bronnen kwamen. Nadat ik weer was ingelogd, zag het Xfce-scherm vreemd uit (vensterbalken net als bij een programma kleefde aan de Xfce-balken). Nadat ik de universe-sources weer geactiveerd had, kon de rest bijgewerkt worden. Ik gebruik nu de noveau-driver voor mijn Nvidia-card en heb de restricted-sources niet meer nodig voor de fabrieks-drivers van Nvidia.
Ergens heb ik gelezen dat de "restricted" drivers voor Radeon en Nvidia niet meer nodig zijn en zelfs verwijderd moeten worden. Een oplossing voor de bovengenoemde problemen heb ik helaas niet.


Hier is een multi-languange-systeem geïnstalleerd met Xubuntu 64bit. De volgende problemen traden op na de upgrade (klein leed):

1. In de menubalk voor staan 2 applets die niet meer werken: switch user komt met een foutmelding en de knetworkmanager (applet) laat zien dat geen verbinding is terwijl ik dit bericht schrijf
De oorzaak/melding van de switch user applet: Method "CreateTransientDisplay" with signature "" on interface "org.gnome.DisplayManager.LocalDisplayFactoury" doesn't exist.
De applet van de knetworkmanager ziet geen eth0, dat is blijkbaar leeggemaakt tijdens de dist-upgrade. Ik kan daar geen eth0 meer invullen - er wordt een MAC-adres gevraagd.

2. Thunderbird spookt. Het probleem waren een paar add-ons: Lightning was alleen na enig aandringen beschikbaar (er wordt foutief een 32bits versie van van de versie 1.0b2pre aangeboden als je naar de update zoekt). Met een beetje zoeken had ik de 64bits gevonden. Irritant is nu dat Thunderbird niet Duits wil praten terwijl de locale wel geïnstalleerd is.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/01, 23:27:29 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline HarzG

  • Lid
Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04 (applets en Thunderbird taal)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/02, 12:18:27 »
Hier zijn de gisteren genoemde problemen opgelost.

1. de applets
Het vreemde was dat mij applets in de bovenste balk na een herstart van de pc wel netjes werkten. Ik werd bij de herinstallatie van de applets niet gewezen op een verplichte herstart en een logout/login heeft niet geholpen.

2. taal van Thunderbird
Er is een verschil in de manier hoe Firefox en Thunderbird met de taal omgaan. De instellingen worden op een andere manier beheerd. Als iemand problemen met de taal van Thunderbird heeft:
a. de thunderbird-locale-nl moet geïnstalleerd zijn,
b. bij add-ons, tab "Talen" kan helaas niets geactualiseerd worden, de knop ontbreekt, als een taal verouderd = "niet passend" is -> direct verwijderen (na een herstart van Thunderbird werd bij mij spontaan de "verwijderde" taal correct geladen, dat is een bug in TB)
c. de volgende instellingen moeten worden gecontroleerd
"general.useragent.locale" zoeken en op "nl-NL" zetten en verder bij "intl.accept_languages" vastleggen "nl-nl, nl"


@flipflipsen:
Het komt voor dat CD's te snel worden gebrand, hierdoor kunnen onverwachte problemen ontstaan. Als je het superveilig wilt doen, branden met 4x. De optie 8x komt bij mijn brander niet voor ik heb dus met 10x een CD laten maken. Die CD kan je laten controleren. Als je het bootscherm ziet van de CD, even een toets drukken, dan zie je het bekende menu (taal, keyboard, opties) waarin je ook een controle van de CD kan starten. Ik heb hieronder bij @JPaulus geplaatst hoe je een boot met voortgang/meldingen krijgt. Hierdoor kan je zien wat er gebeurt. Als het eindigt met een zwart scherm, kan je kijken of je met CTRL-ALT-F1 naar een console komt. Als je die ook niet ziet, dan weet ik ook even niet verder.
Het "na kortere of langere tijd vastlopen" is een beetje vaag geformuleerd. Het kan bijv. in het vastlopen via energiebeheer liggen, maar daar weet ik te weinig vanaf. Ik gebruik de suspend-to-disk/suspend-to-ram niet en laat de hardware van de monitor het scherm uitschakelen (en niet "het systeem").


@JPaulus:
Je kan de CD laten controleren op fouten als je dat nog niet gedaan hebt.
Je kan het volgende proberen tijdens het booten met de CD, spatie (anders komt geen menu), dan via F6 de acpi=off, en vervolgens de laatste tekens weghalen van de bootopdracht. Daar staat ...initrd.lz quiet splash --. Met backspace haal je dit "quiet splash --" weg. Hierna zie je tijdens het booten verschillende meldingen langskomen. Het zou kunnen dat daar een "rode" melding komt waaruit blijkt wat het probleem is.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/02, 12:36:44 »
@HarzG

Als ik de computer opstart, en ik wil daarna iets in het menu aanklikken om op te starten, gaat het in 8 van de 10 gevallen fout.
Dan gaat de computer hangen.

Ik heb een paar computers, dag en nacht aanstaan, en bij deze computer gaat het soms mis als ik net ben opgestart.

Ik heb de computer geprobeerd een aantal nachten te laten doorgaan, maar als ik dan de volgende morgen kijk, hangt het systeem, terwijl het de vorige avond toch een aantal uren goed is gegaan.

De computer heeft de heel nacht aangestaan, (alleen maar aangestaan, geen acties), en de volgende morgen werkte alles nog naar behoren.

Het is zelfs zo, dat ik dit bericht helemaal kon aftikken, zonder dat de computer vastliep.

Ik heb nu de visuele effecten uitgezet, en het lijkt erop, dat de problemen nu over zijn.
Sinds gister (01-05-2010 17:00) tot op heden (02-05-2010 12:30) is de computer nog niet vastgelopen.

mvg, Flip

Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/02, 13:29:59 »
Ik heb nu de visuele effecten uitgezet, en het lijkt erop, dat de problemen nu over zijn.
Sinds gister (01-05-2010 17:00) tot op heden (02-05-2010 12:30) is de computer nog niet vastgelopen.
Mooi (hoewel, echt móói is het natuurlijk niet, want dit is een work-around die eigenlijk niet nodig zou moeten zijn...).
Blijkbaar heeft jouw computer dus net zoveel moeite met Compiz als de mijne.

Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/05, 21:14:09 »
@ HarzG
Dank. Dit heeft idd geholpen om de zaak aan de praat te krijgen. Trouwens waren er geen errors zichtbaar.
10.04 heeft op de PackardBell MZ 36 echter de volgende problemen: 1 de ventilator blijft contunue draaien (oke, das beter dan een warmloper zoals bij de Acer), 2 de harde schijf wordt helemaal niet herkend alszijnde aanwezig, zelfs niet in gparted, 3 zoals (helaas) bij zovele releases werkt het geluid weer eens niet, 4 Compiz moet worden uitgezet anders is ie niet vooruit te branden.
Ik denk dat ik nog maar even wacht op 10.04.1
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5

Offline HarzG

  • Lid
Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/06, 00:30:39 »
...
de volgende problemen: 1 de ventilator blijft contunue draaien (oke, das beter dan een warmloper zoals bij de Acer),
Ik heb geen idee wat in je BIOS staat, maar ik heb destijds in mijn BIOS iets veranderd waardoor de CPU alleen dan op vol vermogen draait als dat nodig is. Hierdoor wordt alleen tijdens het opstarten de ventilator hoorbaar. Nadat de BIOS en Grub klaar zijn, hoor ik de pc vrijwel niet meer - de vereiste kracht van de CPU voor een browser of een tekstverwerker is niet zo groot. Hierdoor is de koeling op een lager toerental gezet.

Zodra je de installatie hebt uitgevoerd, moet je even naar de tips van Pjotr kijken en het systeem wat bijschaven. Verder is een upgrade van 10.04 reeds nu weer nodig omdat sommige programma's en zelfs de kernel weer vervangen zijn door een nieuwere versie.
Bij de upgrade/installatie van 10.04 had ik kernel 2.6.32-21 en gisteren werd de kernel 2.6.32-22 aangeboden.

Verder is er een bug in (Gtk) applicaties met de gedetailleerde lijst-weergave. Hierdoor kan je in het rechter venster geen acties meer uitvoeren als je deze weergave aan hebt. Dat merkte ik in Thunar.  Nautilus heeft daar bij mij geen last van. Als je, zoals ik, Krusader gebruikt, kan je ook gewoon laten weergeven hoe je dat wilt.

De grafische problemen in Ubuntu 10.04 heb ik verholpen door (met frisse tegenzin) de propriëtaire Nvidia-driver 195.36.15 te installeren. De nouveau-driver had helaas te veel tekortkomingen.

Met Gparted had ik ook wat gedoe. Ik kon daarmee de partities niet mounten of unmounten. Dat is inmiddels ook verholpen na de dist-upgrade.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Probleem Ubuntu 9.10 en 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/06, 22:45:04 »
Zodra je de installatie hebt uitgevoerd, moet je even naar de tips van Pjotr kijken en het systeem wat bijschaven.
@ HarzG
Ik ben een beetje bang dat we elkaar niet helemaal goed begrepen hebben.
Het grote probleem is dat m'n hardeschijf in het geheel niet gevonden wordt.
Ik heb ergens gelezen dat idg je in de bios de zaak op IDE kunt zetten maar helaas (het zal wel weer aan mij liggen) maar ik kan echter in de PhoenixBios V0.11  van de PB MZ36 niks hiervoor vinden/veranderen.
Dit betekend dus: geen hd = geen installatie = geen update = w8en op 10.04.1 ?
Laptop: PackardBell Easynote MZ-36, 2 GB, Ubuntu 12.04 + Ubuntu 11.10 beide met XP in VirtualBox (versie 4),
DesktopComputer: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.40GHz, 512MB, Ubuntu 10.04.x LTS,
PPC: Mio Digiwalker P350, WM5